Доступність посилання

08 грудня 2016, Київ 10:30

Не лише обмеження доступу до засобів інформації Ірану позбавляють опозицію шансів на сьогоднішніх парламентських виборах у державі


Василь Зілгалов Прага, 14 березня 2008 (RadioSvoboda.Ua) – Одним із найбільш кричущих порушень прав опозиції в Ірані стали обмеження консервативною владою у доступі до засобів інформації для реформістів з опозиції. Що широкомасштабно проявилося перед виборами 14 березня до меджлісу, парламенту Ірану. Наглядова Рада Ірану, 12-членний напівклерикальний державний орган країни, також не допустила до участі у цих перегонах тисячі кандидатів від опозиції, мотивуючи це лише тим, що вони не гідні репрезентувати Ісламську революцію, головним ідеологом якої є аятола Алі Хаменеї.

Від сьогоднішніх виборів до парламенту Ірану ніхто багато не очікує. За прогнозами, нинішня консервативна влада збереже свої позиції і більшість із 290 місць у меджлісі. Опозиція, реформісти можуть, щонайбільше, розраховувати на 20 відсотків місць у парламенті Ірану.

У перебігу передвиборної кампанії спостерігалася явна тенденція одностороннього висвітлення іранськими ЗМІ програм і представництва учасників парламентських виборів в Ірані. Так, Іса Сахархіз, незалежний журналіст і член Асоціації вільної преси країни, відзначає для Радіо Свобода, що «іранське телебачення постійно пропонувало негативні портрети реформістів і всіляко закликало не голосувати за них, і в той же час агітувало за правлячих консерваторів».

«В різних телевізійних і радіо програмах, включно з новинами, репортажами й іншими програмами, ми можемо побачити щось на зразок подвійних стандартів: негатив щодо однієї сторони і проштовхування та підтримка іншої сторони. Ефірний час, згідно із законом, дуже короткий. Це не дотягує навіть до одного відсотка від всього програмного часу», – зазначив Іса Сахархіз.

Наглядова Рада Ірану вилучила із передвиборних списків понад 3 тисячі осіб з опозиції

Мостафа Таджзаде, партія якого – Організація моджахедів іранського народу – входить серед інших тридцяти партій до Коаліції реформаторів (прихильників колишнього президента Ірану Мохаммада Хатамі), заявив, що всі державні друковані засоби інформації повсюдно порушували закон, просуваючи лише консерваторів, прихильників Аятоли Хаменеї і президента Махмуда Ахмединеджада.

Опозиція наводить приклади того, як державне телебачення намагалося перед виборами до меджлісу посварити різні опозиційні об’єднання. За кілька днів перед виборами, наприклад, державний телеканал, після відмови Мохамаду Хатамі в інтерв’ю, негайно дає інтерв’ю лідера іншої реформістської коаліції – Партії національного довір’я – Мехді Кярубі, і той, щасливий, дякує телеканалові: «Ми дякуємо телебаченню і радіо за їхні зусилля у консолідації політичних сил. Ми вдячні».

Про політичну ситуацію напередодні виборів до меджлісу свідчить і спільна заява 170 відомих діячів кіно, театру і телебачення на підтримку реформаторів, яка з’явилася 10 березня і не була оприлюднена в державних ЗМІ. Незабаром наполовину офіційне агентство новин «Фарс» почало стверджувати, що більшість оголошених у заяві нібито відкидали свою участь у цьому. Незалежні журналісти свідчать, що чимало з цих людей були піддані шаленому тискові з боку влади із погрозами бути викинутими з роботи, якщо не відмовляться від згаданої заяви на підтримку реформістів. Окрім того, Наглядова Рада Ірану, підпорядкована Аятолі Хаменеї, вилучила із передвиборних списків понад 3 тисячі осіб з опозиції. Хоча в цих умовах небачено зріс інтерес іранців до незалежної преси в країні, до зарубіжних ЗМІ та інтернет-видань.
XS
SM
MD
LG