Доступність посилання

logo-print
05 грудня 2016, Київ 04:23

Опера про Міладу Горакову, яка всупереч смерті виграла бій із комуністичним режимом, збирає в Празі повні зали


Оксана Пеленська Прага, 28 травня 2008 (RadioSvoboda.Ua) – Прем’єра опери Алеша Бржезіни «Завтра настане» належить до найбільших подій цьогорічного театрального сезону в Празі. Вона присвячена Міладі Гораковій – чеському адвокатові, яка не схилила голови перед комуністичним режимом.

Пані Соня Червене - виконавиця ролі Мілади Горакової
Музика, яка болить, мистецтво, що хвилює, герої, з якими переживаєш кожну мить на сцені. Так говорять сучасники про оперу «Завтра настане» на камерній сцені Національного театру в Празі. Троє однодумців: виконавиця головної ролі Соня Червена, композитор Алеш Бржезіна і режисер Ïржі Неквасіл – не вагались у виборі героїні вистави.

Мілада Горакова для чехів – символ нескореного духу, каже уславлена чеська актриса і співачка Соня Червена, яка сама пережила страхіття переслідувань комуністичним режимом.

«Ми всі погодились із тим, що найбільшою героїнею 20-го століття в нас була Мілада Горакова і що про це потрібно знову і знову говорити. Про Горакову написані книжки, є також п’єса, але найважливіше – цю працю треба продовжувати. Я відразу кинулась до архівів, збирала матеріали», – розповідає актриса.

На сфабрикованому судовому процесі в червні 1950 року Міладу Горакову засудили до страти. Звістка про смертний вирок тоді обурила світову громадськість. Із проханням скасувати вирок до влади комуністичної Чехословаччини звернулось багато відомих осіб, серед яких Вінстон Черчіль, Альберт Ейнштейн, Елеонора Рузвельт, та їхні голоси не були почуті. Доля Мілади Горакової і нині викликає захоплення в чехів.

Архівні матеріали про захоплення влади комуністичною партією в Чехословаччині в лютому 1948 року, так званий лютневий переворот, сьогодні доступні всім. Є серед них і документи про сфабрикований комуністами процес над Міладою Гораковою.

«Так, я з лютневим переворотом не погодилась і поставилась до нього негативно. Ми від початку ставились до нового режиму негативно, ми хотіли його зміни», – заявляла сама Мілада Горакова у виступі на суді.

Глядачі не залишилися байдужими

У виставі режисер максимально використав лише факти: в ній переплітається музика з драматичним дійством, актори грають подвійні ролі. Соня Червена співає Міладу Горакову і суддю, хор дітей у чорних піонерських галстуках вказує на те, як тоталітаризм втягував до політичних маніпуляцій усіх без огляду на вік.

Задум режисера вдався, вистава нікого не залишила байдужим, каже композитор Алеш Бржезіна.

«Найбільше мене вразило те, що опера сприймається дуже емоційно. Спочатку люди знайомляться з фактами – як, за яких умов арештували Горакову. Та з плином вистави глядачі все більше втягуються в дію й стають її співучасниками. А наприкінці, й це мене вразило найбільше, я бачив у людей сльози. Цього я не чекав», – додає композитор.

Для Соні Червеної, виконавиці ролі Мілади Горакової, найглибшим переживанням була зустріч із її донькою.

«Найзворушливішим був вечір, коли до мене підійшла донька Мілади Горакової. У виставі я цитую слова з листа – прохання про помилування, яке склали чоловік і донька Горакової. Я співала й думала, що, власне, я повторюю ті слова, які вони написали. Як ми це відчуваємо! Після вистави донька підійшла до мене і сказала: «Ви були так ласкаві до моєї мами», – пригадує актриса.

На зустріч із Міладою Гораковою до празького Національного театру чехи йдуть із хвилюванням і захопленням. На червневі вистави і до кінця сезону всі квитки вже продані.
XS
SM
MD
LG