Доступність посилання

06 грудня 2016, Київ 14:46
«Тролів» в Інтернеті називають тих, хто публікує провокаційні коментарі з метою викликати гнів і роздратування авторів публікацій, і які часто направлені на подальше розпалювання словесної війни, іноді опускаючи дискусію на рівень нижче цивілізованого. Вже більше десяти років в Інтернеті ходить термін «прокремлівські тролі» – так називають людей, які знущальними, а інколи й загрозливими коментарями засмічують сторінки критиків Кремля.

Однак на міжнародний рівень термін «прокремлівські тролі» вийшов зовсім недавно. У західних медіа в останні тижні з'явилося відразу кілька публікацій про те, що спеціально організовані бригади тролів бомблять своїми коментарями сайти відомих Інтернет-ресурсів, телекомпаній і газет, таких, як The New York Times, The Washington Post, The Guardian, Huffington Post і BuzzFeed.

«Коменти», часто написані ламаною, а іноді й цілком доброю англійською мовою, як правило, прості: їх зміст зводиться до того, що Росія піднялася з колін під керівництвом Володимира Путіна, західні країни слабкі і аморальні, а США і НАТО є світовим злом.

Незалежний портал, присвячений аналізу іноземного мовлення США – BBG Watch – зауважив присутність «прокремлівських тролів» і на Інтернет-сайтах «Голосу Америки». Коментатори BBG Watchзаявили недавно, що тисячі коментарів антиамериканського змісту були розміщені за останній час на англійській сторінці «Голосу Америки» в Інтернеті, при цьому багато хто з їхніх авторів, поряд з образливими текстами, публікували і різні посилання на російський державний телеканал Russia Today.

Інтерес до теми всерйоз підігріли і публікації «з іншого боку барикад»: в Інтернеті з'явився блогер Shaltay Boltay, що називає себе прес-секретарем групи «Анонімний інтернаціонал». У його блозі були викладені сотні листів, імовірно, зі зламаних електронних поштових скриньок тих, кого в російських медіа називають організаторами цілих «троль-фабрик» – людей, пов'язаних зі структурами петербурзького підприємця Євгена Пригожина. Пригожин працює у сфері громадського харчування, ресторанному бізнесі, і відомий своєю близькістю до президента Росії Володимира Путіна, за що його іноді називають «кухарем Кремля».

Публікації Shaltay Boltay в деталях підтверджували розслідування щодо «прокремлівських тролів», проведені раніше, зокрема, «Новою газетою», логічно пов'язували багато фактів і підводили основу під висновок, зроблений російськими і західними журналістами: існує велике підприємство з виробництва Інтернет-коментарів під назвою «Агентство Інтернет-досліджень» (АІД), що намагалося проникнути в російські Інтернет-медіа і прагне проникнути в іноземні.

Кореспондент Російської служби «Голосу Америки» спробував зв'язатися з людьми, згаданими у листуванні компанії «Агентство Інтернет-досліджень», зокрема, з Ігорем Осадчим, номер телефону якого опублікований під листуванні, і якого Shaltay Boltay називає керівником проекту «Перекладач», створеного, за версією Інтернет-викривачів, для того, щоб впроваджуватися на читацькі форуми в іноземних ЗМІ. Ігор Осадчий підтвердив, що номер телефону належить йому, але не коментувати публікацій в Інтернеті, заявивши, що «не можна коментувати дані, отримані незаконним шляхом».

Як зростала і міцніла армія Інтернет-тролів з Росії, чи робиться це з відома Кремля, і хто може ховатися за позивним, що відсилає до «Аліси в Задзеркаллі» – про це в інтерв'ю «Голосу Америки» розповіли люди, які займалися розслідуванням діяльності «Інтернет-тролів».

Російське видання, яке вже багато років стежить за спробами прокремлівських активістів дискредитувати російські медіа – це «Новая Газета». Її головний редактор, Дмитро Муратов, в інтерв'ю «Голосу Америки» повідомив, що для нього зв'язок тролів з АІД з підприємцем Євгеном Пригожиним очевидна.

Муратов нагадує, що його видання відстежує діяльність структур, пов'язаних з Євгеном Пригожиним, вже кілька років, і накопичило серйозну базу доказів. Зокрема, в «Новую» влаштовувалася на роботу Марія Купрашевіч, яка, як випливає з розслідування газети, робила це з відома та за дорученням компанії «Конкорд», власником якої є Євген Пригожин.

Купрашевіч пізніше опинилася в «Московському комсомольці», надавши для працевлаштування підроблені документи. Мета, як вона сама зізнавалася її співробітникам «Новой», полягала в зборі відомостей про внутрішнє життя видань та підготовці провокацій проти цих видань. І – та ж Марія Купрашевіч була помічена репортерами «Нової газети», розслідували діяльність тролів, в спеціально обладнаному для них офісі під Петербургом. Видання підкріплює свої розслідування фото-і відеоматеріалами, які не залишають сумнівів у їх автентичності.

Дмитро Муратов говорить, що, на його думку, Євген Пригожин прагне бути корисним Володимиру Путіну: «Він талановитий організатор виробництва. Кажуть, що відмінний кухар. Кажуть, що він вже годує армію, московських школярів, «Велику двадцятку», яка коли-небудь, напевно, знову приїде в Росію. У мене немає ні найменшого сумніву про те, що пану Пригожину тісно в цих рамках, каже Муратов.

Журналіст і опозиційний політик, шеф-редактор Інтернет-проекту The Insider Роман Доброхотов говорить, що масштаб діяльності тролів практично не піддається оцінці: «Оцінити повний масштаб неможливо просто тому, що, якщо навіть ми усунемо ще два або три джерела цієї пропаганди, ми ніколи не можемо бути впевнені, що не існує ще десятка аналогічних, де ще по кілька сотень людей зайняті троллінгом в Інтернеті, в коментарях під іноземними та російськими ЗМІ та іншими замовними постами. Але судячи просто по тому, що ми бачимо сьогодні в коментарях в «Твіттері», в коментарях до соціальних мереж, ЗМІ, насправді, масштаб дуже серйозний. Він, мабуть, все-таки більше, ніж ті триста людей, про яких ми знаємо».

Однак, на думку Романа Доброхотова, ефективність у даному випадку не дорівнює масивності: «Сам ефект від такого троллінгу саме на Інтернет-сайтах, скажімо, «Нової газети» або «Еха Москви» не дуже великий, тому що там своя аудиторія, що не піддається простій обробці. На початку української кампанії, коли пішла ця хвиля, ми в спочатку думали, що щось з людьми відбувається дивне. Але тепер вже всі звикли до того, що більша частина того, що ми бачимо – це платні коментарі, що вони не мають ніякого відношення до реальної громадської думки».

Коментуючи Інтернет-викриття від Shaltay Boltay, які The Insider передруковував на своїй сторінці, Роман Доброхотов говорить, що «владі доведеться на це реагувати – і це було завдання тих людей, які зливають цю інформацію, які, очевидно, якимось чином інтегровані або, принаймні, їх люди інтегровані у владу, в адміністрацію президента Росії: вони люблять підкреслювати, що знають, що відбувається на закритих нарадах в адміністрації президента».

Хто може стояти за викриттями Shaltay Boltay? Роман Доброхотов припускає, що це можуть бути люди у владі, незадоволені діяльністю Євгена Пригожина і, в приватних компаніях, що працюють на «імперсько-консервативне крило».

«Ми, як мінімум, можемо точно сказати, що вони не влаштовують, наприклад, таких людей, як Аркадій Дворкович, який сам опинився об'єктом троллінгу і замовних публікацій з боку Агентства Інтернет-досліджень. Я підозрюю, що і Дмитро Медведєв теж явно не щасливий усіма цими новими агентствами, що з'являються.

Цю боротьбу буде набагато складніше виграти, тому що там одна справа – розігнати демонстрацію на Болотній площі або закрити якесь незалежне видання, що можна зробити за 15 хвилин. Але ось розчавити зважене крило всередині самої влади – це вже складніше», – вважає шеф-редактор The Insider.

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG