Доступність посилання

07 грудня 2016, Київ 11:06

Дезінформація під час висвітлення подій на Донбасі


Cамопроголошений «губернатор» Донецької області Павло Губарєв на місці катастрофи «Боїнга-777»

Cамопроголошений «губернатор» Донецької області Павло Губарєв на місці катастрофи «Боїнга-777»

Роберт Коалсон

У другій половині дня 23 липня російський солдат на ім’я Вадим Григор’єв написав на своїй сторінці російської соціальної мережі «ВКонтакте», що він «довбав по Україні всю ніч». Він також опублікував кілька фотографій артилерійських установок і відстріляних гільз. Але людям, які шукали цей запис всього кілька годин по тому, довелося задовольнятися лише скриншотами. Оригінальний запис зник, наче його і не було.

Розплутувати численні суперечки, де «він сказав одне», «вона сказала інше», в умовах кризи в Україні, під час інтенсивної та скоординованої кампанії дезінформації, є досить складною справою. Але це ще важче в епоху мережі інтернету, коли інформація зникає і знову з’являється з неймовірною хаотичністю.

До речі, зникають не лише сторінки в соціальних мережах і окремі записи.

Проросійські блогери і російський прокремлівський телеканал RT повідомили, що російська служба британської телерадіомовної корпорації «Бі-Бі-Сі» видалила репортаж з місця падіння літака «Малайзійських авіаліній» рейсу МН17. RT припустив, що репортаж «зазнав цензури» лондонських керівників. Але «Бі-Бі-Сі» пояснила, що репортаж не відповідав стандартам редакції.

«Тому ми зараз допрацьовуємо матеріал – з тим, щоб він повністю відповідав редакційним стандартам ВВС, – мовиться в заяві. – І, звичайно, ми повідомимо, як тільки репортаж знову опублікують».

У репортажі «Бі-Бі-Сі», який зберігся на YouTube, кілька місцевих жителів розповідають кореспонденту, що вони нібито бачили, як військовий літак летів поруч із приреченим пасажирським лайнером (тобто «бачили це» на висоті 10 кілометрів, ще й за хмарами!) за короткий час до вибуху. Український уряд заперечує, що в цьому районі були будь-які військові літаки.

Мінливі факти

Міністерство оборони Росії заявило 21 липня, що літак українських повітряних сил, штурмовик (бойовий літак для ударів по наземних цілях, не призначений для повітряних боїв) Су-25, летів на хвості «Боїнга-777» і, можливо, збив його. За даними посольства України у Вашингтоні, як тільки ця заява пролунала, хтось відредагував статтю про Су-25 у «Вікіпедії», щоб змінити дані про максимальну висоту польоту літака із 7 тисяч метрів до 10 тисяч.

​Практика редагування статей «Вікіпедії» стала настільки буденною, що на початку цього місяця з’явилися спеціальні акаунти у Twitter, які публікують відстеженні зміни статей, зроблені з урядових комп’ютерів Росії і України.

Майже відразу після того, як Міноборони Росії зробило свою заяву, експерти почали говорити про те, що Су-25 використовується виключно для повітряної підтримки основним наземним операціям. Депутат Держдуми Росії Дмитро Гудков написав у Twitter, що зв’язався з досвідченим російським пілотом Сергієм Нефйодовим, який сказав, що версія міністерства є «повною ахінеєю».

Ракети, що зникають

Останніми днями багато інформації, яка зникає, має стосунок до того, мали чи ні проросійські сепаратисти на Сході України складну зенітно-ракетну систему «Бук» російського виробництва, яка, на думку багатьох експертів, збила малайзійський літак.

За кілька днів до інциденту сепаратисти з гордістю стверджували (а російські ЗМІ широко висвітлювали), що вони мають «Бук» і використовують його для контролю неба над Донецькою і Луганською областями.

Такі твіти, як той, що міститься далі, від прес-служби угруповання «Донецька народна республіка», яке Україна визнала терористичною організацією, наразі існує лише у вічній пам’яті репостів і скриншотів.

Російський інтернет-канал LifeNews, який, на думку деяких оглядачів, має тісні зв’язки з російськими спецслужбами, видалив з сайту репортаж від 17 липня, де на відео видно дим від палаючих уламків МН-17. Кореспондент повідомляв, що сепаратисти ракетою збили український військовий транспортник Ан-26. Через кілька годин по тому, після того, як збитий літак ідентифікували, LifeNews повідомив, що його збив український військовий літак, і заявив, що в сепаратистів немає системи «Бук».

Замести сліди

Ігор Гіркін (Стрєлков) на прізвисько «Стрєлок», так званий «міністр оборони» угрупування «ДНР», видалив декілька своїх коментарів зі сторінки в «ВКонтакте», у тому числі своє повідомлення від 17 липня, де він написав, що «в районі Тореза щойно збили Ан-26». Це, а також відео диму від уламків МН-17, було видалено.

Журнал Interpreter, сайт, який фінансується Інститутом сучасної Росії, повідомив, що 16 липня людина на ім’я Дмитро Тлюстангелов опублікував на своїй сторінці у «ВКонтакте» відео, на якому, як він стверджує, видно, як комплекси «Град» недалеко від міста Гукова стріляють з території Росії в Україну.

«Але під кінець дня з’ясувалося, що сторінка Тлюстангелова була повністю видалена», – повідомляє журнал. Невідомо, чи сторінку видалив сам чоловік, чи сайт «ВКонтакте».

RT також бере участь у замітанні слідів. 13 липня мережа показала епізод програми Truthseeker («Шукач правди»), в якому автори розповідали про нібито влаштований українською армією «геноцид» на сході країни.

Як видно зі скриншоту програми, канал стверджував, що українські військові скоювали свої «злочини», зокрема, у селі Саурівка. «Вони зібрали живих чоловіків і відрізали їм кінцівки – спочатку їхні руки, потім ноги, а потім голови. Вони не вирізали жінок – вони їх зґвалтували», – написано в тексті.

Через два дні після того, як епізод вийшов в ефір, телеканал RT видалив його зі свого сайту і написав у Twitter, що епізод містив багато «непідтвердженої інформації». Мережа вибачилася за трансляцію програми.

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG