Доступність посилання

04 грудня 2016, Київ 22:30

Львів завжди був містом багатокультурним. Відтак львів’яни звиклі до різних мов. Водночас зберегли давні традиції, навіть радянська пропаганда не змогла їх викорінити. Чи мають львів’яни імунітет до російської пропаганди і як він посилювався протягом історії?

Львів’яни звиклі, що про їхнє рідне місто російська пропаганда вигадує усілякі нісенітниці. Втім, під час подій на Майдані терпець увірвався і у них. Тому вирішили відповісти Росії на її брехню кумедним кліпом про місто Лева і його мешканців-бандерівців. Активісти попросили Путіна не брехати, а приїхати у Львів і на власні очі подивитися на «столицю екстремістів і радикалів».

Не бракувало російських казок про Львів як у минулі століття, так і нині. За Австро-Угорщини, у ХІХ столітті, російська пропаганда ошукала частину галичан, яка перейшла на москвофільські позиції на хвилі антипольських настроїв серед українців, які, звісно підживлювались Росією. У серпні 1914 року російські війська увійшли у Львів. Але від цього життя українців, отуманених москвофільством, не стало кращим. Російська влада переслідувала УГКЦ і чинила репресії проти духовенства. Митрополит Андрей Шептицький опинився у суздальському ув’язненні, а галичани отримали добрий урок і зміцнили свій імунітет до російської пропаганди.

«Львів завжди славився бодай локальним, але патріотизмом» – Радковець

Львовознавець Іван Радковець наголошує, що імунітет до російської пропаганди у правдивих львів’ян з народження. Це завжди було багатонаціональним містом.

«Львів завжди славився патріотизмом»

«Городяни розуміли багато мов і культур і оця геополітичність Львова, яка, можливо, деяким політикам не подобалась, називала це місцевим локальним патріотизмом. Але нехай, Львів завжди славився бодай локальним, але патріотизмом», – наголошує Іван Радковець.

Навіть у радянський час, розповідає Іван Радковець, окремі енкаведисти зі сходу України чи глибинки Росії, які тут мали пропагувати радянську пропаганду, потім були засуджені за українську пропаганду або ж ненадійних радянських служак досить швидко звідси відкликали.

Святий сад був територією свободи

У Львові є багато місць, де можна було отримати щеплення від радянської пропаганди, зокрема люди збирались по помешканнях, у подвір’ях, сиділи за кавою на вулиці Вірменській. Чого вартує «Республіка святого саду» – культова львівська тусівка, пов’язана з рухом хіппі. У 60-х біля церкви Святого Михайла, у подвір’ї студитського монастиря, збиралося молодіжне неформальне об’єднання, яке боролося із радянською ідеологією. Музикант, письменник, львовознавець Ілько Лемко з 1968-го до 1982 року був президентом «Республіки святого саду». На пагорбі святого саду відіграв не один концерт для свідомої молоді Львова.

У нас в хаті слухалось Радіо Свобода, «Голос Америки», «Бі-Бі-Сі», тому й формувалось уявлення про реальні речі, а не уявлення про фальшиву пропаганду

«Імунітет до російської пропаганди у галичан з дитинства. Скільки себе пам’ятаю, з трьохрічного віку у нас в хаті слухалось Радіо Свобода, «Голос Америки», «Бі-Бі-Сі», тому й формувалось уявлення про реальні речі, а не уявлення про фальшиву пропаганду. Цей імунітет генетичної природи для галичан. У Галичині давні традиції вкорінені, це панування церкви, релігії, моральних принципів у сім’ї. Це накладалось і створювало імунітет до антирадянщини», – каже Ілько Лемко.

Сучасні політтехнологи діють хитро

Сучасна російська пропаганда – хитріша і часто ховається під масками українського патріотизму. До неї у львів’ян ще надто слабкий імунітет, зауважує аналітик Олександр Антонюк. За його словами, в сучасній російській пропаганді закладені маніпулятивні технології, які складно одразу виявити.

Нам потрібно не лише виробляти імунітет до російської пропаганди, а проводити свою інформаційну кампанію

«Фішкою сьогоднішньої російської пропаганди є те, що у Львові залучають відомих авторитетних людей, які у своїй риториці говорять правильні речі, але маніпулюють з висновками, що накручує ситуацію серед населення. Тут можна говорити про окремі політичні сили, організацію жінок на акції проти проведення мобілізації. Нам потрібно не лише виробляти імунітет до російської пропаганди, а проводити свою інформаційну кампанію, свою пропаганду, щоб нівелювати російську», – говорить Олександр Антонюк.

Однак дух європейського Львова є найкращим засобом протидії російській брехні – у цьому переконані самі містяни.

  • 16x9 Image

    Галина Терещук

    В ефірі Радіо Свобода з 2000 року. Закінчила факультет журналістики Львівського національного університету імені Франка. Має досвід роботи на телебаченні і в газеті.

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...

Показати коментарі

XS
SM
MD
LG