Доступність посилання

07 грудня 2016, Київ 11:28

Чи минула загроза закриття радіостанції «Ехо Москви»?


Володимир Путін та Олексій Венедиктов, архівне фото

Володимир Путін та Олексій Венедиктов, архівне фото

У московському будинку журналістів у вівторок увечері проходять збори колективу радіостанції «Ехо Москви», в яких бере участь глава холдингу «Газпром-медіа» Михайло Лесин. «Газпром-Медіа» володіє 66 відсотками акцій «Еха Москви». 6 листопада Лесин сказав, що допускає можливість відставки головного редактора радіостанції Олексія Венедиктова.

Хмари почали згущуватися над радіостанцією «Ехо Москви» – одним із небагатьох російських ЗМІ зі самостійною редакційною політикою – ще наприкінці жовтня. Після виходу в ефір програми «Своїми очима», де журналісти Сергій Лойко та Тимур Олевський розповідали про бої за донецький аеропорт, «Роскомнадзор» виніс попередження «Еху». (За російським законодавством – якщо ЗМІ отримує 2 попередження протягом року, його можуть закрити). На початку листопада Гендиректор «Еха Москви» Катерина Павлова звільнила своїм наказом ведучого радіостанції Олександра Плющева. Його запис у мікроблозі twitter керівництво «Газпром-Медіа» назвало аморальним. За Плющева заступився головний редактор Олексій Венедиктов, який був обурений тим, що рішення про звільнення журналіста не було з ним погоджене. І ось тоді Михайло Лесин пригрозив, що звільнить Венедиктова, якщо той – у свою чергу – не звільнить Плющева.

Минулої п’ятниці Олексій Венедиктов отримав лист, підписаний Михайлом Лесіним, в якому повідомлялось, що заочне голосування ради директорів Газпром-Медіа 21 листопада буде присвячене трьом питанням: про головного редактора, про редакцію і про формат радіостанції «Ехо Москви». Пізніше з’явилися повідомлення, що Лесин не мав на увазі кардинальну зміну формату. А пізніше в інтерв’ю «Новій газеті» він заявив, що готовий зустрітися з колективом «Еха Москви» і відповісти на питання, які цікавлять журналістів. Ведуча радіостанції «Ехо Москви» Ольга Бичкова в інтерв’ю Радіо Свобода сказала, що їй і колегам є про що запитати Лесина.

«Мені було б цікаво, наприклад, дізнатися, власне, що це, за пункт – один із трьох на порядку п’ятничного заочного голосування членів Ради директорів – питання про редакцію? Він абсолютно, цей пункт, не розшифрований. Мені наприклад – як представнику редакції і багатьма моїм колегам теж – нам було б цікаво розуміти, що, власне, за цим криється», – зазначила Бичкова.

Один незграбний крок

За статутом «Еха Москви» головного редактора обирає колектив радіостанції. І Михайло Лесин, і члени Ради директорів можуть лише затвердити (чи не затвердити) обраного головного редактора. На думку політичного оглядача Радіо Свобода Михайла Соколова, саме незґрабні дії Лесина і змусили всіх учасників конфлікту шукати компромісу.

«Михайло Лесин перевищив дані йому повноваження і перевів конфлікт, який відбувається вже багато років у зв’язку з деякою самостійністю «Еха Москви» у визначенні редакційної політики, ще й в особисту площину і перевищив дані йому можливості, заговоривши про переформатування радіостанції, демонстративно порушуючи закон, в тому числі Трудовий кодекс і статут радіостанції. Дехто, я думаю, з людей, які не хотіли б посилення угруповання, яке представляє Михайло Лесин, скоріш за все, могли б доповісти «нагору» про його неналежну поведінку, про те, що він дискредитує вищого керівника країни, з благовоління якого, судячи з усього, радіостанція поки існує в нинішньому вигляді. Я сподіваюся, що це саме так. І видатні дипломатичні здібності Олексія Венедиктова дозволять йому при тих чи інших формальних та неформальних компромісах зберегти нинішню лінію «Еха Москви» як відносно незалежного засобу масової інформації. Мені здається, що саме по собі існування у все більш авторитарній російській державі «Еха Москви» унікальне. Ймовірність, що Олексій Венедиктов збереже свою посаду, вона за останній час знижувалася, але мені здається, що в даних сьогоднішніх обставинах не хотілося б тут помилитися, все-таки Лесин своїми незґрабними діями дозволить «Еху» зберегтися», – вважає оглядач Радіо Свобода.

Чи звільняють за твіти

Історія взаємин «Еха Москви» і Михайла Лесина досить давня. «Ехо» було одним з медіаактивів опального олігарха Володимира Гусинського. У вересні 2000 року ЗМІ опублікували скандальновідомий «Протокол №6», за яким Володимир Гусинський нібито виторгував для себе свободу в обмін на акції «Медіа-Моста», домовившись з тодішніми головою «Газпром-Медіа» Альфредом Кохом і міністром друку Михайлом Лесіним.

Що ж стосується звільнення ведучого «Еха Москви» Олександра Плющева, то Лесин готовий змінити гнів на милість, якщо журналіст піде у відпустку на 2 місяці. Олексій Венедиктов сказав, що заява на відпустку написана ще 10 листопада.

Історію з «аморальним» твітом ведучого «Еха Москви» багато експертів вважають приводом звести рахунки з одним із небагатьох опозиційних ЗМІ на російському медійному просторі. Тwitter – це соцмережа. А за дійсно аморальні матеріали, опубліковані на сторінках друкованих провладних видань, наприклад «Комсомольської правди», журналісти не отримували навіть попереджень.

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG