Доступність посилання

27 вересня 2016, Київ 04:48

Українська армія та «Ісламська держава», «хлопчики», фейки про Радіо Свобода, «бойові слони й жирафи» та чимало іншого

2015 рік був насичений потужною антиукраїнською пропагандою у ЗМІ Росії. Інформаційна війна велася як примітивними, так і більш витонченими способами. Упродовж року журналісти Радіо Свобода інформували своїх читачів про фейкові новини і дезінформацію щодо подій в Україні. Які ж теми були найпоширенішими цього року у російській пропаганді?

Російські ЗМІ і військова пропаганда

Одним із яскравих прикладів брехні російських ЗМІ у 2015 році стала недостовірна інформація про трагедію 13 січня під Волновахою, внаслідок якої загинуло 13 осіб і 18 отримали поранення. Тоді ракета, випущена з установки залпового вогню «Град», вибухнула поруч із пасажирським автобусом із мирними мешканцями. Російський канал «Россия-1» вийшов із сюжетом, де буцімто очевидиця розповіла про це. Однак, її ім’я та прізвища не було в офіційному списку постраждалих МВС України. У самому ж сюжеті вказували на те, що біля автобуса буцімто розірвалась протипіхотна осколкова міна МОН-50 або ОЗМ-72. На цю ж тему російські ЗМІ поширювали й іншу дезінформацію. Наприклад, що «угруповання «ДНР» не ідіоти, щоб стріляти по власній території», однак ця територія перебувала під контролем українських військових.

Впродовж року російські ЗМІ також маніпулювали даними звітів ОБСЄ щодо обстрілів. Так, наприклад, російські канали неохоче цитували звіт ОБСЄ, в якому мовилось про те, що 24 січня місто Маріуполь обстріляли з територій, підконтрольних так званій «ДНР». А деякі російські канали навіть зазначали, що в звіті, буцімто, написано, що снаряди прилетіли з боку позицій, які займають українські силовики. Однак, це не відповідало дійсності.

Окрім того, у грудні 2015-го після обстрілу селища Зайцеве, що на Донеччині, сам заступник голови СММ ОБСЄ в Україні Александр Гуґ повідомляв про спотворення інформації російськими ЗМІ і спробу дискредитації моніторингової місії, зокрема телеканалом LifeNews.

Фейки і Радіо Свобода

У 2015-му в соціальній мережі «Твіттер з’явився фейковий акаунт Радіо Свобода. 9 лютого з’явилася сторінка, що імітувала акаунт Російської редакції Радіо Свобода. Сторінка використовувала ту саму картинку – емблему компанії, смолоскип, але в його дзеркальному відображенні.

У віконці фейкової сторінки було написано: «Вільні новини на Радіо Свобода. Міняємо вашу Батьківщину на наші кросівки». Нижче додавались два номери телефону, які насправді є публічними номерами Служби зовнішньої розвідки Росії. Сторінка розповсюджувала твіти, як із посиланнями на справжні матеріали Радіо Свобода, так і на сайти проросійської пропаганди, які часто поширюють дезінформацію.

Також у 2015 році у мережі з’явився нібито «журналіст Радіо Свобода». Користувач соціальних мереж на ім’я Павло Грішин почав поширювати у мережі «Твіттер» повідомлення, у яких глузував із авіакатастрофи – падіння російського лайнера у Єгипті, внаслідок якого загинуло 224 людини. Так звані російські тролі масово поширювали його твіти із метою звинуватити Радіо Свобода у розпалюванні ворожнечі. Пізніше, сам же користувач відповів справжнім кореспондентам Радіо Свобода, що «ніяких посилань на Радіо Свобода не робив».

І ще один приклад дезінформації в якому фігурує Радіо Свобода. Російський канал Міноборони «Звезда», показуючи щотижневу програму українського телебачення «Схеми» – спільний проект Радіо Свобода і «UA:Перший», повідомив, що буцімто українцям цих кадрів не покажуть.

Тема «іноземних найманців» в Україні

Впродовж 2015 року на російських каналах і російських інтернетних ЗМІ з’являлась інформація про так званих «іноземних найманців» у лавах ЗСУ. Так, російський канал «НТВ» присвятив цій темі цілий сюжет-розслідування. Однак, серед представлених відеодоказів – відео, що пов’язані з іншою місцевістю та обставинами, шматки інтерв’ю, вирвані з контексту, а також, вже раніше спростована дезінформація про найманців із приватної американської військової компанії BlackWater в Україні.

Кумедні фейки 2015

Російські федеральні канали і ЗМІ у 2015-му також поширювали і кумедну «дезу». Наприклад, російський канал LifeNews абсолютно серйозно цитував російського музиканта, який говорив, що, мовляв, у міністра внутрішніх справ України Арсена Авакова існує план, як атакувати угруповання «ЛНР» і «ДНР» за допомогою «психічної атаки», а також пустити у хід слонів та барабанщиків.

«Аваков планує влаштувати грандіозну психічну атаку, для цього буде використано 666 бойових слонів, жирафів, які будуть рухатися величезною лавиною в бік «ДНР» та «ЛНР» у супроводі БТРрів, танків і катапульт із Майдану. І, за задумом Авакова, до хоботів слонів будуть прикріплені величезні сатанинські труби, в які слони будуть дути, а зверху на слонах будуть встановлені величезні низькочастотні бочки, по яких битимуть барабанщики, як було на Майдані, наприклад», – мовиться в сюжеті.

А російський канал «Звезда» поширював дезінформацію, буцімто українські військові відбирають цибулю у мирних мешканців і саджають її в окопах.

«Ісламська держава» і Україна у ЗМІ Росії

Наприкінці 2015 року російські засоби масової інформації намагались пов’язати угруповання «Ісламська держава» та Україну, або ж навіть назване угруповання та Збройні сили України. Однак, поширена інформація виявлялась фейковою. ЗМІ Росії оприлюднили фальшивку, що нібито Україна посилає у Сирію військові підрозділи на підтримку опозиції. Інформацію підкріпили фейковим документом.

На цю ж тему, російські інтернет-сайти поширили фейковий висновок американського видання: «Підрив електроопор на Херсонщині – це спільний теракт українців з «Ісламською державою» проти Чорноморського флоту». Однак, в оригіналі публікації ані про угруповання «Ісламська держава», ані про «мету» українців зірвати російську воєнну кампанію в Сирії не йшлося.

Ще один «хлопчик», тільки у 2015-му

Масово поширене у соціальних мережах фото «хлопчика з Донецька на руїнах» виявилось кадром із відеокліпу. Ось як його описували користувачі:

«Весь світ, як-то кажуть, «облетіло» фото мертвого малюка-біженця. Шкода його, звичайно... Але чому ніхто не звернув увагу на фото ось цього хлопчика з Донецька, який шукає вбиту матір серед руїн розбомбленого ЗСУ будинку? А, журналюги?».

Пізніше, на дезінформацію звернув увагу сам автор відео. За його словами, у новинах і соціальних спільнотах кадр із кліпу поширили із описом, що не відповідає дійсності. Коли ж чоловік звернув на це увагу, в одній із таких спільнот його «забанили».

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...

Показати коментарі

XS
SM
MD
LG