Доступність посилання

logo-print
08 грудня 2016, Київ 16:27

«Радянський Союз вимагає реваншу і штовхає світ до третьої світової війни»

Український художник Федір, який в дитинстві постраждав від Чорнобильської катастрофи, хоче знайти справжніх винуватців трагедії 1986 року. За його версією, аварію на ЧАЕС спланували в Москві, щоб приховати провал дуже дорого, проте абсолютно безплідного збройного проекту Радянського Союзу (СРСР). Він разом із оператором їде в Прип’ять, розпитує істориків, колишніх працівників, щоб спробувати розплутати події 1986 року. Це сюжет документального, утім багато в чому конспірологічного фільму американського режисера Чада Гарсія. «Російський дятел» торік здобув гран-прі за найкращий закордонний документальний фільм на фестивалі Sundance. А цього року продюсер Майк Лернер привіз його в Прагу, на фестиваль One World.

«Російський дятел», що дав назву фільму, – це надшвидкий радіосигнал, який СРСР запускала починаючи з середини 1970-х років. Він був настільки сильним, що міг перешкоджати радіозв’язку та телефонним переговорам по всьому світу. Цей звук, схожий на дятла, робила радіолокаційна станція «Дуга». Вона, у свою чергу, була частиною системи раннього попередження про ракетний напад. У цей оборонний проект СРСР вклав шалені на той час кошти, які обчислювались мільярдами рублів. Утім від початку задумане було провальною та надто абмітною як для тогочасних технологій ідеєю.

Антени радіолокаційної станції «Дуга», cучасний вигляд

Антени радіолокаційної станції «Дуга», cучасний вигляд

Перелічене вище – загальні історичні факти, з яких головний герой Федір розробив власну теорію. За його версією, саме аби виправдати витрати на цей проект та врятувати кар’єри відповідальних за це чиновників, у Москві свідомо пішли на те, щоб на четверному енергоблоці АЕС стався вибух.

«Україна переповнена привидами минулого, що намагаються повернутись до життя. Одна з них – Чорнобильська катастрофа», – говорить герой у фільмі.

«Мене запитують: це – вигадка, документалістика чи фікція? Та все разом» – продюсер

Головний герой їде в Прип’ять, щоб подивитись на вже «мертву» конструкцію «Дуги», яка залишилась стояти в районі Чорнобиля. Федір знаходить колишніх працівників станції; тих, хто намагався розслідувати трагедію; істориків та родичів загиблих. Дехто дає йому зачіпки, що підтверджують цю теорію змови. Дехто лише припускає, що це могло бути. А хтось не згоден говорити чи відмовляється коментувати «із поваги до радянського минулого». Утім Федір вірить у свою правду ще більше, коли наприкінці розслідування отримує дзвінок із погрозами та вимогою не займатись більше цією темою.


Продюсером цієї картини став Майк Лернер, що до того опікувався фільмом «Показовий процес: історія Pussy Riot».

«Мене запитують: це – вигадка, документалістика чи фікція? Та все разом. По-своєму, це – спекуляція, адже режисер не міг робити справжнє журналістське розслідування», – говорить він про «Російського дятла».

Справа в тому, що дуже багато цінних архівних документів періоду Чорнобильської катастрофи зараз засекречені чи й вивезені з України. Тож складно говорити про те, наскільки реальна теорія, якою і в реальному житті одержимий художник Федір.

Голодомор, Чорнобиль, анексія і війна – «привиди Радянського Союзу»

Ймовірна вказівка з Москви, що призвела до Чорнобильської катастрофи – лише один із проявів агресії Росії проти України, вважає головний герой фільму. Родина Федора в 30-х роках постраждала від Голодомору, на його здоров'я в дитинстві вплинула Чорнобильська катастрофа, а після Майдану він став свідком того, як Росія ввела війська на територію України.

«Радянський Союз обов’язково вимагає реваншу і штовхає світ до третьої світової війни. Якщо не зупинити її тут і зараз – буде пізно», – говорить Федір, стоячи на майдані Незалежності перед «Беркутом» взимку 2013 року.

Стоп-кадр з фільму

Стоп-кадр з фільму

На думку головного героя фільму, радянський Союз досі живий і «це привид, який не добили до кінця»: «Ми говорили про геноцид 30-х років і про Чорнобильську катастрофу як геноцид. Ми бачимо ту само схему. На жаль, ми бачимо поширення цієї чуми – невбитої радянської влади», – говорить герой у кадрі.

«Автори не хочуть нашкодити відносинам України, Росії і Білорусі»

У фільмі є документальні кадри 2005 року, коли президент Росії Володимир Путін казав, що «руйнування Радянського Союзу було наймасштабнішою геополітичною катастрофою сторіччя». Також записи новин західних медіа 2011 року, де цитуються слова Путіна: «Захід намагається забрати Україну з-під впливу Росії». Така позиція Кремля наштовхує його на наступні слова:

«І знову є жертви, і будуть жертви. І знову буде війна», – говорив Федір на революційному Майдані ще до анексії Криму та конфлікту на Донбасі.

Кадри стрічки починаються титром: «Автори жодним чином не хочуть нашкодити відносинам України, Росії і Білорусі». Водночас, головний герой коментує дії сучасної Росії гостро: «російські війська», «війна між Росією і Україною», «в руках Путіна така армія, він не заспокоїться».

Саме через ці різкі формулювання Федора в бік Кремля, вважає продюсер, у ВВС і не наважились показати фільм.

Продюсер стрічки Майк Лернер у коментарі Радіо Свобода, розповів, що картину возили показувати на фестивалі в Україну та Росію:

«І там, і там її зустріли тепло. В Україні найбільше говорили про те, що ніхто раніше дуже не задумувався про таку версію подій. А в Санкт-Петербурзі теж з інтересом дивились», – говорить Лернер.

Режисер картини Чад Гарсія на премєрі в Одесі


На запитання, чи вірить Лернер у теорію головного героя «Російського дятла», продюсер каже: «Ну, а чому ні, перевірити ж зараз не можна. А це поки найлогічніша версія, яку я чув».

Фільм «Російський дятел» покажуть на чеському документальному фестивалі One World тричі.

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG