Доступність посилання

10 грудня 2016, Київ 07:06

На території окупованого Криму одне за іншим блокуються інтернет-ЗМІ. З 1 серпня від користувачів почали надходити повідомлення про те, що вони не можуть зайти на сайти «Крим.Реалії», «​События Крыма», ATR, «​Чорноморської ТРК» та інші ресурси. Керівники цих медіа стверджують, що їм не відома причина блокування і жодних попереджень від російського регулятора – «Роскомнагляду» – вони не отримували. Кореспондент «Крим.Реалії» спробував розібратися, кому й навіщо знадобилося обмежити кримчанам доступ до онлайн-медіа. Підконтрольна Кремлю прокурор Криму заявила, що сайт «Крим. Реалії» заблокували «борці з екстремізмом і тероризмом».

Cайт проекту Радіо Свобода «Крим. Реалії» заблокований на території анексованого Росією Криму співробітниками відділу протидії екстремізму і тероризму підконтрольної Кремлю прокуратури півострова. Про це повідомила російський прокурор Криму Наталія Поклонська.

«Всі дії, який зараз відбуваються з «Крим. Реалії» – це дії з ініціативи прокуратури республіки Крим, зокрема, співробітників відділу протидії екстремізму і тероризму, що складається з 8 осіб. Це у нас такий забійний відділ, хлопці молодці, працюють дуже узгоджено і координують діяльність усіх оперативних служб по боротьбі з екстремізмом і тероризмом», – сказала Поклонська російській державній інформагенції «РИА Новости».

При цьому вона не пояснила причини блокування доступу до інших інформаційних сайтів Криму, які не контролює фактична влада окупованого півострова.

Жодних офіційних звернень на адресу адміністрації сайту або хостинг-провайдера не надходило. Інтернет-провайдери, до яких редакція «Крим. Реалії» звернулася з інформаційним запитом про причини блокування ресурсу, відповідей поки не прислали.

Перші повідомлення про блокування сайту «Крим.Реалії» – проекту української служби Радіо Свобода – почали надходити від читачів 1 серпня. Інтернет-користувачі повідомили в редакцію проекту, що доступ був закритий низкою провайдерів: «Воля», «Ардінвест», «Трінет», «Міранда-медіа», «Скай-лайн», «Апекс Крим» (Керч), Kerch.net. Спочатку блокування здійснювалося переважно в північній, центральній та східній частині півострова, але поступово його географія стала розширюватися. Наступними днями в редакцію «Крим.Реалії» надійшли повідомлення про блокування порталу провайдерами Севастополя: «Севтелеком» і Elite-Net.

У клієнтів цих операторів замість «Крим.Реалії» відкривається вікно, в якому зазначено, що доступ до сторінки закритий, тому що адреса сайту потрапила до російського Єдиного реєстру заборонених сайтів. Однак в цьому реєстрі донині відсутні будь-які повідомлення про блокування порталу. До редакції «Крим.Реалії»​ також не надходили попередження від «Роскомнагляду», як того вимагає процедура блокування сайтів, прописана в російському законодавстві.

Водночас сайт продовжує відкриватися у користувачів мобільного інтернету МТС і клієнтів низки інших провайдерів. Безперешкодно на нього можуть зайти і користувачі у сусідній Росії.

Цього року підконтрольні Кремлю кримські силовики вже намагалися закрити доступ до «Крим.Реалії». 12 травня підконтрольна Кремлю прокурор Криму Наталія Поклонська оголосила, що доступ до цього проекту необхідно закрити, тому що він «поширює публікації екстремістського змісту». В результаті сайт «Крим.Реалії» був заблокований на території окупованого Криму і Росії. Керівництво корпорації Радіо Вільна Європа – Радіо Свобода засудило дії силовиків і розцінило їх як акт агресії та цензури. Через добу доступ до сайту був повністю відновлений без пояснення причин.

Крим без «Событий»

Цього разу «Крим.Реалії» виявився не єдиним сайтом, який вирішили заблокувати на території півострова. Вдень 2 серпня один із співвласників сайту «События Крыма» Руслан Югош також повідомив про закриття доступу до їхнього порталу. Раніше редакція цього проекту перебувала в Сімферополі, але в березні 2014 року її керівники переїхали на материкову Україну.

«Поки не знаю, з якого переляку цього разу і за чиїм рішенням – в «чорному списку» «Роскомнагляду» сайт зараз не значиться. Значить, місцеві товариші чудять», – написав він на своїй сторінці у Facebook.

Слідом за «Событиями Крыма» надійшла інформація про блокування за тією ж схемою сайту Чорноморської ТРК

Він додав, що раніше спроби заблокувати «События Крыма» вже робилися двічі: у листопаді минулого року і січні цього. Але тоді власнику сайту надходили попередження «Роскомнагляду», і після видалення публікацій, в яких регулятор вбачав порушення, доступ до порталу був відновлений. А зараз причина блокування, як і у випадку з «Крим.Реалії», залишається невідомою.

Слідом за «Событиями Крыма» надійшла інформація про блокування за тією ж схемою сайту «Чорноморської ТРК» – ще одного кримського медіа, яке переїхало на материк після подій березня 2014 року. Після цього про закриття доступу до сайту повідомила адміністрація кримськотатарського телеканалу ATR. Це медіа, яке до останнього намагалося залишитися на півострові, але навесні 2015 року «Роскомнагляд» відмовився видавати йому ліцензію на аналогове мовлення. Через кілька місяців керівництво каналу ухвалило рішення перевезти колектив і обладнання в Київ і вести мовлення з української столиці.

«Ми дізналися, що сайт АТR заблокували так само, як і всіх, – зранку. Поки інформація у нас уривчаста. Мабуть, відразу скрізь він не заблокується, але якщо вони взялися за це, то доведуть до кінця. Цікаво, що деякі провайдери забувають нас блокувати і навіть деякі люди з Москви дивляться», – сказав у коментарі для «Крим.Реалії» заступник гендиректора ATR Айдер Муждабаєв.

Перший кримськотатарський телеканал входить до холдингу «Атлант-СВ» бізнесмена Ленура Іслямова. Його частиною є і інформаційний сайт «15 минут». Доступ до нього заблокований у Криму і Росії вже півроку після того, як «Роскомнагляд» вніс його до списку заборонених сайтів.

4 серпня з'явилася інформація про те, що на півострові низка провайдерів закрила доступ до сайтів «Меридиан Севастополя», а також «Новоросс». Цікаво, що останній є одним з рупорів «кримської весни», і причина його блокування є загадкою. Можливо, це пов'язано з тим, що на ньому критикувалася підконтрольна Росії нинішня влада Криму.

«Роскомнагляд» поки ніяк не прокоментував закриття доступу до низки інформаційних сайтів на території Криму. Керівництво Радіо Свобода надіслало в прес-службу відомства інформаційний запит на цю тему і очікує відповіді.

Раніше російський міністр інформації Криму Дмитро Полонський сказав, що йому невідомі причини блокування сайту «Крим.Реалії».

«Уявлення не маю, ви зверніться до самого сайту «Крим.Реалії», – відповів він на запитання кореспондента Радіо Свобода і кинув слухавку.

Самодіяльність ФСБ

Блокування сайту «Крим.Реалії» засудило бюро представника з питань свободи засобів масової інформації ОБСЄ. Старший радник цього відомства Майк Стоун висловив стурбованість порушенням прав кримських користувачів на отримання і поширення інформації в інтернеті.

«Я рекомендував державам гарантувати, щоб блокування і фільтрація, особливо в національному масштабі, здійснювалися тільки за виконання умов статті 10 (2) Конвенції про захист прав людини. Взагалі обмеження мають бути засновані на принципах законності, необхідності та пропорційності і відповідно до норм закону», – наголосив Стоун.

Експерти і керівники постраждалих сайтів схиляються до того, що блокування їхніх порталів могла влаштувати не федеральна влада, а кримська. За словами українського IT-фахівця Михайла Кольцова, на це вказує те, що доступ був закритий не одноразово і повсюдно, а окремими провайдерами.

Я підозрюю, що «Роскомнагляд» взагалі може не мати до цього жодного стосунку, що це місцева самодіяльність місцевих міністерств і ФСБшників

«Я підозрюю, що «Роскомнагляд» взагалі може не мати до цього жодного стосунку, що це місцева самодіяльність місцевих міністерств і ФСБшників. Мені таке припущення здається більш зрозумілим. Це робили деякі провайдери. А вся хитрість у тому, що якби це робив «Роскомнагляд», то у нього процедура розсилки провайдерам відбувається практично одночасно. Тому блокування здійснюється віялом. Саме через це я підозрюю, що це негласна процедура на рівні ФСБ Криму або «міністерства» Криму», – зазначив експерт.

Закриття доступу до незалежних інформаційних сайтів може бути пов'язане з тим, що в Криму всупереч обіцянкам «влади» і пропаганді погіршується соціально-економічна ситуація. Таку думку висловив у коментарі для «Крим.Реалії» перший заступник голови Меджлісу кримськотатарського народу Наріман Джелял.

Влада і спецслужби прагнуть зачистити інформаційний простір півострова від об'єктивної і критичної інформації про виборчі перегони та майбутнє голосуванняe ...

«Ніяких покращень у Криму не відбувається. Ситуація стає все напруженішою і напруженішою – і з соціальної точки зору, і з економічної. І сайти, які дозволяють собі відверто писати про ті проблеми, які існують в Криму, викликають, я думаю, занепокоєння, з точки зору протидії тій пропаганді, яку здійснюють провідні російські ЗМІ», – вважає Наріман Джелял.

Другою причиною блокування інтернет-сайтів, на думки політика, може бути наближення виборів до Держдуми Росії, які відбудуться, зокрема й на території окупованого Криму. У зв'язку з цим, вважає Джелял, влада і спецслужби прагнуть зачистити інформаційний простір півострова від об'єктивної і критичної інформації про виборчі перегони та майбутнє голосування.

Редакція «Крим.Реалії» нагадує читачам, що блокування сайту можна обійти, встановивши програму Psiphon3. Програму Psiphon3 можна встановлювати як на комп'ютери, що працюють з операційною системою Windows, так і на планшети і смартфони, що працюють з Android. Для того, щоб користуватися сайтом «Крим.Реалії»​ з портативних пристроїв, можна надіслати листа на електронну адресу krym@psiphon3.com У відповідь прийде програма для встановлення Psiphon на смартфоні або планшеті.

Оригінал публікації ​– на сайті проекту Радіо Свобода «Крим.Реалії»

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...

FACEBOOK КОМЕНТАРІ

XS
SM
MD
LG