Доступність посилання

logo-print
08 грудня 2016, Київ 16:58

Зараз не час для журналістики, вона для мирного часу – дайджест дезінформації


Зв’язок Кремля і бойовиків на Донбасі, їхні маніпуляції зі ЗМІ в регіоні, ліжка для дітей у вигляді ракетної установки, а також спосіб позбуватися «небажаних гостей» у ток-шоу на російському каналі «НТВ» – такими є теми, що потрапили до щотижневого дайджесту дезінформації оперативної робочої групи Європейської служби зовнішніх зв'язків зі стратегічних комунікацій.

Минулого тижня німецький тижневик Die Zeit детально описав зв'язок між Кремлем і структурами бойовиків у Донецьку і їхні маніпуляції зі ЗМІ на підконтрольній їм території. Спираючись на зміст приблизно 10 тисяч електронних листів, які просочилися у пресу, автори матеріалу показують, як так зване «міністерство інформації» бойовиків отримує вказівки від кремлівських радників щодо висвітлення тих чи інших подій у ЗМІ.

«Автори статті у Die Zeit знайшли переконливі докази маніпуляцій засобами масової інформації, включаючи посібник (стратегію) із контролю ЗМІ в регіоні, що перебуває під контролем бойовиків. У посібнику містяться наративи, які повинні передаватися за допомогою ЗМІ: Захід має зображуватися ворогом України, а уряд у Києві має виглядати як єдина сторона, що не дотримується Мінських угод», – пишуть в огляді.

Також у документі, про який йдеться, наголошено на важливості ретельного моніторингу соціальних мереж і дається вказівка створити групу коментаторів із числа молодих активістів, тобто, місцеву «армію тролів». Наприкінці документа наведені контакти відомих кремлівських ідеологів, у тому числі й Олександра Дугіна.

«У статті описується, яким чином за допомогою осіб, пов'язаних із Кремлем, реалізовувалася ця стратегія. Радники надавали детальні інструкції, як режисирувати урочистості з нагоди прибуття конвою з гуманітарною допомогою з Росії до Донецька, в тому числі із зазначенням числа присутніх дітей, вчителів та лікарів. Крім того, були інструкції для ЗМІ, як висвітлювати цю подію, а також рекомендації, як продемонструвати незмінну підтримку, яку населення виловлює президенту Росії Путіну», – йдеться у звіті. «Ті, хто об'єктивно висвітлював події, були включені до так званого «стоп-списку». Агентства Reuters і Associated Press були оголошені «ворогами Росії», – йдеться у звіті.

Журналісту, який звільнився із так званого «міністерства інформації» через жорсткі інструкції, керівництво, коли він намагався повідомляти про події з точки зору незалежної журналістики, сказало: «Зараз не час для журналістики. Журналістика – це для мирного часу. На війні, яка є інформаційною, нам потрібні інформаційні вояки».

У цей день 10 років тому

Анна Політковська

Анна Політковська

Сьомого жовтня виповнилося рівно 10 років із дня вбивства однієї з найсміливіших жінок у Росії. Анна Політковська була журналістом «Новой Газеты» – видання, що має сумну історію трагічних втрат своїх журналістів.

Політковська писала про війну в Чечні і документувала звинувачення російської армії у воєнних злочинах. «За пару років вона легко стала росіянкою, яка користувалася найбільшою довірою чеченців», – пише Маша Гессен у книзі «Людина без обличчя». Політковська також писала про захоплення театру на Дубровці у Москві в 2002 році, коли російські спецслужби у перебігу звільнення заручників використовували невідомий газ, що призвело до загибелі багатьох людей. Вона також хотіла написати про захоплення школи в Беслані двома роками пізніше, але на шляху туди таємничим чином отруїлася. Вона отримала багато міжнародних нагород за свою журналістську діяльність і видала кілька книг. Два роки тому п'ять чоловік були засуджені за її вбивство. Але досі невідомо, хто був замовником вбивства Політковської. Європейський союз виступив із заявою російською мовою з нагоди річниці вбивства Анни Політковської.

«У мене іпотека, пішов геть зі студії!»

В огляді дезінформації також йдеться про інцидент на російському каналі «НТВ». 28 вересня ток-шоу на телеканалі «НТВ» було перервано через фізичну сутичку між ведучим шоу і українським гостем передачі. Інцидент стався в ефірі програми «Место встречи» під час обговорення причин катастрофи MH17. Один із запрошених до студії учасників українського походження звинуватив ведучого програми у брехні, коли той сказав, що Міністерство оборони Росії ніколи не заявляло, що MH17 був збитий українським реактивним винищувачем. Насправді Міністерство оборони Росії це заявляло.

«Оцініть не тільки те, в якій грубій формі незгідного виставляють зі студії, але і те, як захоплено аплодує цьому публіка», – йдеться у звіті. Інцидент спровокував потужну реакцію в російських соціальних мережах. Один із лідерів російської опозиції Олексій Навальний написав про це у своєму блозі і навів слова однієї з колишніх колег ведучого. Вона сказала, що ведучий шоу, Андрій Норкин, ще в 2010 році намагався реструктурувати свій кредит по іпотеці за квартиру, і припустила, що така його поведінка зумовлена потребою в підвищенні заробітної плати. Тому Олексій Навальний запропонував ведучому наступного разу, коли йому на шоу будуть заперечувати, кричати: «У мене іпотека, пішов геть зі студії! Ще три роки платити, а потім за машину внески. Геть, геть, йдіть!».

​На думку експертів EEAS East StratCom Task Force, реакція в соцмережах вказує на добре відомий факт, що в федеральних проурядових ЗМІ в Росії зарплати значно вищі, ніж, наприклад, у незалежних виданнях або регіональних ЗМІ за межами Москви. Згідно з прокремлівським виданням «Известия», провідні журналісти на прокремлівських телеканалах отримують зарплати, цілком порівнянні з зарплатами їхніх європейських колег. Повідомляється, що зарплати можуть досягати 40 тисяч доларів США (36 тисяч євро) на місяць, а є і такі, хто з урахуванням сумісництва заробляє до 200 тисяч доларів США (180 тисяч євро) на місяць. Для порівняння: на сайті пошуку роботи в галузі журналістики в російському Санкт-Петербурзі вказується зарплата приблизно в 400-500 євро (30-40 тисяч рублів) на місяць.

В інтерв'ю, яке ведучий ток-шоу Андрій Норкин дав після того, що сталося, він сказав, що не шкодує ні про що. А «кається тільки в тому, що «не вломил» своєму українському гостю. Жертва скандалу проживає в Москві – це український бізнесмен і політолог Сергій Запорізький. Він написав у своєму блозі, що «допускає можливість своєї участі в ток-шоу на «НТВ», але «це буде інша програма, або ця ж, але без Норкіна».

Покладіть діточок спати в ракетну установку

«Поки російська влада намагається відволікти увагу від зенітних ракетних комплексів «Бук», одна російська компанія використовувала галас навколо рейсу MH17, щоб підзаробити», – йдеться у дайджесті.

Петербурзька компанія з виробництва дитячих меблів почала продавати дитячі ліжечка, що нагадують за формою зенітно-ракетний комплекс «Бук». Інформація з’явилась через кілька днів після того, як міжнародна Спільна слідча група зробила попередні висновки про те, що 298 людей рейсу MH17, в тому числі 80 дітей, були вбиті ракетою, випущеною цим комплексом, який був доставлений в Україну із Росії. Ліжечка випускалися в серії «майбутні захисники Батьківщини». На незалежному телеканалі «Дождь» можна подивитись інтерв'ю з мамою, що купила такі ліжечка для своїх двох синів.

Щотижневий «Дайджест» – це аналітичний звіт, підготовлений Оперативною робочою групою Європейської служби зовнішніх зв'язків зі стратегічних комунікацій, EEAS East StratCom Task Force.

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...

FACEBOOK КОМЕНТАРІ

XS
SM
MD
LG