Доступність посилання

10 грудня 2016, Київ 18:54

​Пропаганда Кремля. Facebook і Google вживають заходів щодо сайтів, які поширюють неправду


Як змінилася політика Facebook і Google до сайтів, які поширюють недостовірну інформацію? Чи дійсно європейці схильні до русофобії. Як російські ЗМІ спростовували російські ж ЗМІ? На всі ці питання відповідає свіжий дайджест дезінформації від команди зі стратегічних комунікацій East StratCom.

Минулого тижня фінансування дезінформаційних сайтів опинилось під дедалі більшим тиском, пишуть у свіжому дайджесті дезінформації. Після звинувачень у тому, що інформаційні вкиди вплинули на результати виборів у США, соціальна мережа Facebook та пошукова система Google здійснили кроки до того, щоб скоротити рекламні можливості на своїх майданчиках для сайтів, які розміщують сфабриковані новини. Як повідомило видання The New York Times, компанія Google заявила, що у подальшому заборонятиме веб-сайтам, що поширюють сфабриковані новини, користуватись послугами онлайн реклами. А компанія Facebook оголосила, що не розміщуватиме рекламу на сайтах, які публікують свідомо недостовірну або протизаконну інформацію.

«Хоча ці дії не спрямовані проти підтримуваної урядом дезінформації, вони націлені на комерційні сайти зі сфабрикованими новинами, які, як стверджують, могли вплинути на результати виборів у США», – йдеться в дайджесті.

Минулого тижня в Данії була запущена нова ініціатива проти дезінформації. Видавничий дім Mandag Morgen створив новий портал, що перевірятиме факти. Представляючи цей проект, головний редактор Лізбет Кнудсен зазначила, що класичні принципи журналістики – неупередженість, збалансованість і подання декількох точок зору – опинилися під тиском за часів дезінформації.

«Русофобія» в Європі?

У дайджесті також згадали заяви про так звану «русофобію», що постійно повторюються у прокремлівських медіа. «Чи дійсно європейці схильні до русофобії, як регулярно заявляють прокремлівські ЗМІ? Оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій East StratCom вийшла на вулиці і запитала європейців, чи це так», – йдеться у звіті. Відео, в якому громадяни кількох країн ЄС говорять рішуче «ні» русофобії, стало дуже популярним, зокрема і в Росії.

Російські ЗМІ викривають російські ЗМІ

Минулого тижня одна з провідних російських газет, «Комерсант», викрила російське урядове агентство «РИА Новости». Причиною стала новина про візит президента США Барака Обами до Греції, опублікована «РИА Новости» 13 листопада під заголовком: «ЗМІ: Обама вимагатиме від Греції закрити порти для російських кораблів». У той же день «Комерсант» опублікував статтю із заголовком «Російські ЗМІ підвів неточний переклад». У матеріалі роз’яснили, що вимога закрити грецькі порти для російських судів ніколи не входила до порядку денного візиту президента Обами. Насправді, йшлося про рекомендації, висловлені експертом американського аналітичного центру в інтерв’ю грецькому аналітичному виданню Militaire.gr, на який посилається «РИА» у своєму матеріалі. Це викриття призвело до обміну відкритими зверненнями між редакціями «Комерсанта» і «РИА».

На думку експертів, ця суперечка є відображенням відразу декількох проблем в російському медіапросторі.

«ЗМІ, такі як «Комерсант», покладаються на отримання достовірних, ретельно перевірених відомостей від новинних агентств. Практика відмови від перевірки думки, озвученої якимось експертом в іншому ЗМІ, а замість цього подача її як факт і винесення в заголовок має величезний потенціал для дезінформації і регулярно використовується прокремлівськими ЗМІ. Крім того, цей випадок показує, які можливості для дезінформації дає неточність перекладу», – пишуть експерти.

Ввели в оману Італію

Нещодавно Італія вельми незвичайним чином опинилася в центрі уваги російської урядової телевізійної мережі RT ( Russia Today), пише газета La Stampa. Італія наразі готується до референдуму щодо конституційної реформи, який призначений на 4 грудня і проводиться з ініціативи прем’єр-міністра Маттео Ренці.

29 жовтня телеканал Russia Today в перебігу прямого включення з Рима повідомив, що вулиці заповнили тисячі людей, які протестують проти референдуму і прем’єр-міністра. В окремих частинах Рима вулиці й справді були заповнені людьми, однак вона брали участь в акції протилежного змісту – «ТАК референдуму!». Прямий репортаж RT подивилися 1,5 мільйони осіб зі спотвореною інформацію. Як наголошує видання La Stampa, вже не вперше російські ЗМІ намагаються вплинути на політичні дебати в Італії.

«Цей сфабрикований новинний сюжет призвів до того, що російській владі було висловлено невдоволення, після чого телеканал змінив заголовок сюжету. Однак у La Stampa збереглися скріншоти з первісного оригіналу. Але навіщо телеканалу Russia Today знадобилося спотворювати події, що стосуються референдуму в Італії? Ми можемо тільки припускати, але зазначалося, що результати референдуму можуть мати наслідки не тільки для політики Італії, але й для всієї єврозони», – йдеться у дайджесті.

Дайджест дезінформації аналізує трактування подій у світі прокремлівськими ЗМІ, а також і позицію незалежних російських джерел. Крім того, дайджест відстежує ключові тенденції в російських соціальних мережах.

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...

FACEBOOK КОМЕНТАРІ

XS
SM
MD
LG