Доступність посилання

ТОП новини

Напередодні католицького Різдва на Прикарпатті все частіше згадують про невелике містечко під назвою Маріямпіль


Напередодні католицького Різдва на Прикарпатті все частіше згадують про невелике містечко під назвою Маріямпіль

Івано-Франківськ, 17 грудня 2002 - Це містечко над Дністром чи не вперше в регіоні ще в 980-х роках минулого століття подало приклад міжконфесійного та міжнаціонального єднання. Приклад співжиття різних народів в кращих європейських традиціях триває й далі.

Упродовж кількох століть до середини 1944 року в містечку Маріямполі, нинішньому Маринополі, на Івано-Франківщині мирно жили українці, поляки та євреї. Окрім українського корінного населення, в містечку до Другої світової війни проживало понад 100 польських та понад 70 єврейських родин. Фашисти у Другу світову війну розстріляли практично всіх євреїв. Поляки були вигнані Українською повстанською армією, оскільки частина з них брала участь у загонах Армії крайової, яка воювала з українцями. Однак ніде на Прикарпатті, так як у Маріямполі, не було налагоджено порозуміння між різними національними громадами. Про це промовисто свідчить історія. Тут було дві українські греко-католИцькі церкви, синагога та польський костел. У Маріямполі існувало щось подібне до міжнаціональної ідилії у довоєнний час, принаймні на рівні людських стосунків. Як згадують теперішні мешканці Маріямполя, для дітей з багатьох змішаних українсько-польських родин рідзвяна феєрія тривала цілий місяць: починалась вона від католицького Різдва 24 грудня і закінчувалась аж наприкінці січня із закінченням українських різдвяних свят. Ще один показовий приклад: у Маріямполі, як і загалом у Європі, зберігся звичай, що першою при зустрічі руку подає жінка. Однак не в цьому головна особливість цього невеликого галицького містечка. Останній передвоєнний міський голова Маріямполя Броніслав Ярославський об’єднав у Польщі, переважно у Вроцлаві, громаду колишніх маріямпольців. Така ж невелика національна польська меншина збереглась у самому містечку. Щороку маріямпольці з Польщі відвідують рідне містечко. Вони влаштовують спільні богослуження, мистецькі свята. Зараз намагаються вже й налагоджувати бізнесові зв’язки. Папа Римський Іван-Павло ІІ, зважаючи на те, що в Маріямполі ніколи не було міжконфесійного та міжнаціонального протистояння, а навпаки різні національні громади демонстрували лише бажання порозуміння та співробітництва, нагородив Броніслава Ярославського та першого голову Маріямполя вже в час незалежної України Володимира Головчака медалями “За взаєморозуміння”. У 90-х роках минулого століття, коли на Прикарпатті тривало жорстоке міжконфесійне протистояння, греко-католики, католики та православні під керівництвом своїх священиків спорудили в містечку скульптуру пресвятої Богородиці як символ єднання і пошанування Божої Матері, ім’ям якої понад три століття тому було названо містечко. Навіть на рівні українського та польського державного керівництва вже неодноразово заявлялося, що приклад містечка Маріямполя як символу українсько-польського та єврейського єднання, пронесеного крізь усі історичні катаклізми 20 століття, повинен стати державним надбанням. І в першу чергу – Української держави.

ВИБІР ЧИТАЧІВ

XS
SM
MD
LG