Доступність посилання

logo-print
08 грудня 2016, Київ 06:41

Безцінні скарби сакрального мистецтва, зібрані митрополитом УГКЦ Андреєм Шептицьким, можуть загинути


Безцінні скарби сакрального мистецтва, зібрані митрополитом УГКЦ Андреєм Шептицьким, можуть загинути

Львів, 8 січня 2003 – У Львові не вщухає скандал довкола проблеми збереження унікальної збірки української ікони, яку наприкінці 19 та у 20 століттях на власні кошти збирав митрополит УГКЦ Андрей Шептицький. Упродовж 50 років ці безцінні скарби зберігалися у приміщенні Вірменського собору. Нині храм перейшов у власність вірменської громади, а частину ікон перенесли у нове фондосховище.

Щоб зрозуміти, які скарби залишив митрополит Андрей Шептицький Україні, розповім невеличку історію. У радянські часи фонди Вірменського собору оглянула відома мистецтвознавець із Москви. Побаченим вона була вражена і захоплена. При цьому фахівець зауважила, якщо колись Україна представить світові ці безцінні ікони, скульптури, то Європа зрозуміє, що тут досі взагалі не знали історії сакрального мистецтва. Власне такі шедеври зібрав митрополит Андрей Шептицький зі всього світу.

Днями конфліктну ситуацію, що склалась довкола перенесення фондів збірки давньоукраїнського мистецтва з Вірменського собору, намагались з’ясувати під час круглого столу, який відбувся у приміщенні Львівської обласної адміністрації. Його учасниками стали представники львівської інтелігенції – це знані науковці, культурологи, мистецтвознавці, історики, директор національного музею, реставратори, котрі перебувають в опозиції до керівництва музею, настоятель Вірменського собору, голова обласної державної адміністрації. Забігаючи наперед, зауважу, що дехто з присутніх до цієї спільної зустрічі був значно твердішим у своїх висловлюваннях. Чи то приміщення пропрезидентської структури налякало, чи вплинув представник президента в регіоні? Та втім, висловитись міг кожен.

Головний охоронець фонду Данута Посацька, яка була звільнена з роботи, як тільки почала вголос заявляти про неналежні умови, що створені у новому фондосховищі для збереження ікон, переконана, що влітку усі перенесені скарби пропадуть через спеку. Тобто поліхромовані скульптури, конструкції іконостасу просто зруйнуються від високих температур.

Втім, Мирослав Откович, директор національного музею Львова, каже, що реставратори надумали цю проблему. Мирослав Откович: “Ми говоримо про тимчасове приміщення, збудоване для фондосховища. Це скрізь задокументовано. Ми спільно з адміністрацією розглядаємо питання побудови нового приміщення для Національного музею. Це питання буде поставлене перед урядом і президентами Вірменії та України. Адже є місце поруч із будинком національного музею, де можна вести таке будівництво”.

Тут постає запитання, чому гроші, надані вірменською громадою на будівництво фондосховища, вклали у будівництво тимчасового приміщення, яке потім стане власністю вірменської громади (бо збудоване на території Вірменського собору), а не відразу почали зводити його біля Національного музею на вулиці Драгоманова?

Під час круглого столу реставраторів національного музею запитали, коли вони розпочнуть відновлення ікон. Відповідає голова вільних профспілок музею, реставратор Ростислав Погорілець: “Я, як голова вільних профспілок, сьогодні звільнений з роботи. Але зауважу, що реставратор має певні посадові обов’язки. Він, як і будь-який громадянин, мусить виконувати закони. Чому ми, реставратори національного музею, не виконуємо накази директора національного музею? Заявляю, нас схиляли до участі у злочині. Скажімо, твори з Вірменського собору перенесені без фотофіксації, а це грубе порушення рекомендацій, які напрацьовані серйозною комісією”.

Зауважу, що проблема збереження давньоукраїнської ікони могла бути вирішена ще у 1990 році. Тоді депутати Львівської міської ради ухвалили рішення, згідно з яким приміщення музею Леніна на проспекті Свободи передавалось під музей української ікони і для її збереження. Туди мали перенести усю збірку з Вірменського собору.

Звісно, керівництво національного музею таке рішення не влаштовувало. Приміщення у самісінькому центрі Львова значно привабливіше використовувати для проведення персональних виставок, там же розмістився й офіс музею. Під час круглого столу директорові національного музею Мирославові Отковичеві нічого не залишалось, як заявити, що приміщення на проспекті Свободи розташоване на галасливій вулиці і це б завдало шкоди іконам та скульптурам…

Чимало спостерігачів уважають, що нездорова ситуація, яка склалась довкола перенесення збірки сакрального мистецтва, – це не що інше, як віддзеркалення нездорової атмосфери, яка ось уже майже 10 років панує в національному музеї у Львові. Скандали там, мовляв, спалахували ще тоді, коли ним керував Василь Откович, нинішній начальник управління культури Львівської облдержадмінстрації. Після того, як він став держслужбовцем, посаду директора музею перейняв його рідний брат.

На запитання кореспондента Радіо Свобода про те, чи не є зловживанням той факт, що два рідні брати працюють в одній галузі (культурній), голова Львівської обласної адміністрації Мирон Янків відповідає: “Вони обоє працюють у різних структурах. Один – у державній, як начальник управління, а інший очолює музей, який не належить до державної служби. Мирослав Откович – один із найкращих професіоналів із 30-річним стажем роботи. До Василя Отковича як начальника управління я сьогодні не маю жодних претензій”.

Втім, учасники круглого столу навіть не порушували питання щодо братів Отковичів. Натомість у своїй резолюції в усіх проблемах вони звинуватили … Міністерство культури України. Це воно, мовляв, нічого не зробило для збереження безцінних зразків сакрального мистецтва, а відтак поставили вимогу про звільнення з посади міністра культури…

Тут пригадалось, як два роки тому з Дрогобича, за підтримки львівських і дрогобицьких чиновників, незаконно були вивезені в Ізраїль унікальні фрески єврейського письменника і художника Бруно Шульца. Жодні заяви, протести, втручання СБУ та прокуратури так і не допомогли повернути ці настінні малюнки в Україну. Та у випадку зі збіркою ікон Україна може втратити значно більше.

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG