Доступність посилання

04 грудня 2016, Київ 10:20

Абетка демократії: Церкви в Україні – конфесії чи політичні партії?


Василь Зілгалов Абетка демократії: Церкви в Україні – конфесії чи політичні партії?

Прага, 15 квітня 2003 – 31 березня 2003 року оприлюднений звіт Бюро демократії, прав людини та праці при Державному департаменті США. У якому ,серед іншого, йдеться про свободу релігії в Україні. Це стало приводом для зустрічі дипломатів посольства США в Києві і фахівців з Держкомрелігії. Як бачать американці становище релігійних конфесій в Україні і що думають про це експерти?

Зокрема у звіті Бюро демократії йдеться про те, що «спільноти усіх релігій в Україні мають умови для розвитку, хоча все ж деякі релігійні меншини та нетрадиційні культи зустрічаються з певними труднощами на місцевому рівні у реєстрації та придбанні власності». Американські експерти зазначають також, що в Україні немає державної релігії. «Існує тенденція домінування на сході УПЦ /МП/, у центральних регіонах –УПЦ КП та УАПЦ, на заході УГКЦ. Ці церкви мають певний політичний вплив на місцевому регіональному рівні країни. Часом такий вплив дозволяє тим чи іншим домінуючим церквам мати певний політичний тиск на чиновників у плані обмеження діяльності інших церков», - вважають автори згаданого звіту Держдепартаменту США. У цьому документі також сказано про те, що «березневі парламентські вибори, у які було втягнуто православних священиків, мали негативний вплив на міжправославні стосунки, які і без того були досить напруженими».

Низка українських експертів відгукнулися на ці американські оцінки свободи сумління в Україні. Так, голова Комітету з питань свободи слова та інформації Верховної Ради України Микола Томенко вважає, що «ситуація в релігійному житті підпорядкована політичним реаліям. Якщо журналістів влада використовує для легітимації своїх дій, то, ясна річ, що і церкву використовує для цього...УПЦ Московського Патріархату, особливо на Сході, вмонтована в систему політичного режиму. На Донеччині, Луганщині /я був свідком/ вони такі самі речники влади і політичні трибуни на виборах, як і партійні діячі...Моральна влада і моральна держава мусять з’явитися. Моральність церковних відносин є наслідком цієї великої моральності, якої в Україні поки що немає і найближчим часом, очевидно, не буде».

Відомий український правозахисник, редактор часопису «Наша віра» Євген Сверстюк вважає, що «поділ православних церков в Україні – це чисто політичний поділ, фактично немає ніякої догматичної різниці між гілками православ’я, немає проблем суто теологічних...Люди тут діляться майже так, як політичні партії за особами».

Євген Сверстюк також вважає, що «усі розмови про Помісну церкву повисли в повітрі, що було на рівні просто чергової кон’юктури. Насправді підтримка іде з боку Президента тих церков, які є просто інституціями в Україні. Вони мають «зелену вулицю» на Сході України».

Посол США в Україні Карлос Паскуаль сказав з приводу справжньої свободи сумління наступне: «Якраз людська віра, людське сумління звільняються найперше. Набагато важче виробити і змусити працювати закони і політику на користь демократичних змін». Чи звільнилося вже сумління віруючих України від тоталітарних стереотипів? Мабуть, цього ніхто не знає краще від самих віруючих.

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG