Доступність посилання

06 грудня 2016, Київ 14:36

“30 хвилин у різних вимірах”: пісні, під які ми з Вами виростали - колисанки.


Ірина Халупа “30 хвилин у різних вимірах”: пісні, під які ми з Вами виростали - колисанки.

Прага, 23 серпня 2003 року.

Ірина Халупа

Говорить радіо «Свобода». Вітаємо Вас, дорогі слухачі. З Вами черговий випуск передачі «30 хвилин у різних вимірах» і я, господиня цієї передачі – Ірина Халупа.

Сьогоднішня наша передача присвячена тим пісням, під які ми з Вами виростали дорогий слухачу. Колисанкам.

Звучить колисанка:

Ой, люлі-люлі, налетіли гулі, Посіли на люлі, Стали вони думати, що Сашику дарувати...

Ірина Халупа

Кажуть, що голос матері дитина знає ще з утроби. Також кажуть, що музика позитивно впливає, як на психіку маленької дитини, так і на її розвиток. Я по сьогодні пам’ятаю спів моєї мами. Не можу сказати про точний зміст її колисанок, але на 100 відсотків можу сказати, що моє дитинство супроводжували мамині пісні. Вона завжди любила співати і співає по сьогодні. Щоправда її тоненький сопрано вже перетворився на зрілий альт, але все одно, кожної неділі вона співає в церковному хорі. Мамині пісні, які проводжали моє дитинство, були здебільшого сумними. Чомусь в них радості було мало: то дівчина відправляла стрільця чи козака на війну, то стояла над берегом річки і просила: «Бистра вода візьми мене з собою, бо я не можу на тім світі жить», то в бою впав стрілець молодий, а то віддали молоду дівчину за нелюба, а тут Україну знову поневолює чергова навала і додому повертається ще один кінь вороний без свого вершника..... Але попри сумний зміст маминих пісень, моє дитинство було веселим і щасливим перш за все ймовірно тому, бо воно було оспіване материнською піснею.

Звучить колискова «Ой, спи, дитятко, колишу тя »…

Ірина Халупа

Колискова - це не лише снодійний засіб. Колисанка допомагає ще в інших моментах. Особливо в моментах виховання. Мати, за допомогою колискової пісні знайомить дитину з оточуючим світом, з людьми і взагалі з рідною мовою. Колискові пісні є універсальним засобом розвитку дитини, адже вчені помітили, що діти, які змалку чули колискову пісню, вони раніше починали говорити. Отже, яким же чином ця колискова пісня впливає на розвиток дитини. Говорить дитячий психолог Валерія Кукса.

Валерія Кукса

Були проведені дослідження вченими лінгвістами. Вони проаналізували безліч колискових пісень і встановили певні секрети, які криються в побудові колискової пісні і які мають саме виховне значення і, взагалі, значення певного впливу на дитину. В побудові колискової пісні головне, що будується вона з врахуванням вікових особливостей дітей, тобто, особливостей маленької, новонародженої дитини.

Отже, давайте розглянемо ці особливості. Якщо взяти колискову пісню, то це не просто слова, це певне поєднання і слів, і ритму, і лагідних рухів. І коли дитина слухає цю пісню, вона її слухає, так би мовити всім своїм тілом, тому що вона впливає на всі основні органи відчуття дитини: і на зір, і на слух, і на органи дотику - на вестибулярний апарат дитини. Тому дитина, слухаючи цю пісню, відчуває її всім своїм організмом. А це впливає і на фізичний розвиток, і, взагалі, на психічний розвиток дитини, якщо говорити ширше - і на розвиток емоційних процесів, когнитивних, пізнавальних процесів дитини.

Якщо прислухатися до слів колискових пісень, то можна помітити, що майже всі слова в колисковій пісні - це іменники і дієслова. І це не просто збіг обставин, що саме так складаються ці пісні. У цьому є певний сенс. Маленька дитина, немовля може сприймати лише слова, які означають предмет і дію, тобто, предметну дію. Тому саме такі слова використовують у колискових піснях.

Також можна помітити, що в цих піснях досить часто відбувається постійне повторення: повторення слів, складів, певних поєднань слів. Це також відбувається не просто так. Дитина ще не здатна запам’ятовувати інформацію будь-яку, яка оточує малюка і тому такі повторення є необхідні для кращого сприйняття інформації, зокрема, колискової пісні.

Вчені лінгвісти також зазначають важливість того, що в колискових піснях використовують багато шиплячих звуків, слів, які мають основу на приголосні звуки, а також досить важливо, що в піснях таких співпадають наголос та ритм. Все це досить подобається дітям, тому що в даному випадку враховуються їх вікові особливості, особливості їхнього розвитку.

Помітні також в колискових піснях, так би мовити, лагідні, зменшувальні слова: «маленький», «гарненький». Така дитяча мова мами дуже подобається малюкам і досить важливо, коли мами таку дитячу мову переносять з колискових пісень і в повсякденне життя. Вченими давно вже було помічено, що якщо мама починає у повсякденному житті говорити з малюком такою дитячою мовою, це призводить до того, що малюк стає спокійним, з’являється довіра до навколишнього світу.

Ірина Халупа

Валерія Кукса також стверджує, що колискові пісні мають велике значення не лише для маленької дитини, а й також для мами. Колисанка для мами є своєрідною психічною розрядкою. За допомогою колискової пісні мама знаходить вихід своїм материнським почуттям, переживанням, мріям про майбутнє своєї дитини і може в спокійній домашній атмосфері сказати це своїй дитині наодинці.

Тому вчені радять не забувати цей засіб народної педагогіки, тим більше, що дослідження показують, діти, які виростають на колисанках і швидше починають говорити, і, взагалі, швидше розвиваються, як психічно, так і фізично.

Колискові пісні важливі дітям не лише в ранньому віці, а також і на далі, зокрема до трьох років, оскільки в цей період йде інтенсивний фізичний та психічний розвиток дитини. Колискова пісня повинна залишатися, як снодійний засіб, але водночас і трансформуватися та переходити в повсякденне життя, супроводжувати таку важливу активність дитини, як початок повзання та перші кроки.

Крім усіх тих позитивів, колисанки також відіграють позитивну роль у розвитку пам’яті дитини. Адже доведено, що 75 % сну немовлят, це сон повільний і саме під час повільного сну дитина може сприймати інформацію і навіть певним чином її запам’ятовувати. Коли мама співає колискові під час повільного сну дитини, повторення слів у пісні сприяє кращому засвоєнню інформації і, взагалі, кращому розвитку пам’яті немовлят. Позитивний вплив колисанок доповнює дитячий психолог Оксана Капко.

Оксана Капко

Сама колискова, яка супроводжується колисанням дитини, можна сказати, що це гіпнотичний сеанс. Звичайно, можна говорити про профілактику неврозів, оскільки спокій, ця любов, яка передається від мами дитині через колискову, це вже є свого роду лікування. Це формує впевненість. Але я хочу сказати, що для того, щоб дійти до впевненості, спочатку треба задовольнити таку потребу, як потреба у захищеності. От вона з колисковою передається. Дитина відчуває себе захищеною, це як оберіг. З давнин людини вірили в те, що колискова оберігає дитину від злого ока і не лише заспокоює, а взагалі несе позитив. Мама вкладає в колискову те, що вона хоче бачити дитину доброю, красивою, розумною, сильною... Все це вона передає з піснею.

З психологічної точки зору, перше, що отримує дитина з колисковою - вона вчить рідну мову, чує материнську мову. Друге, вона прекрасно розвиває пам’ять, тому що сам період, коли дитинка засинає, але ще не спить - це найкращі моменти, коли найбільше вона може запам’ятати інформації. Оскільки тексти прості, то дитина запам’ятовує їх. Крім того, розвивається фонетичний слух. Слова чітко вимовляються і кожен звук, і кожен склад і йде розвиток. Якщо брати з практичної точки зору, то, по моєму, завжди для того, щоб дитинка просто заспокоїлась, то ми починаємо не замислюючись співати.

Крім того, колискові використовують для пробудження, не лише для того, щоб дитина заснула. Є колискові, там жартівливі тексти, якщо їх співають не таким тихим голосом, а веселіше, то дитина засинає з радістю і прокидається, і день починається радісно. Дуже просто все і глибоко одночасно. Важливо є, що дитина пізнає світ, крім того, вона естетичне виховання отримує, тому що це є усна народна творчість.

Дуже важливо, як на мене, це найважливіший момент, що колисанка для дитини і для мами - це емоційний чуттєвий зв’язок. Для дитини - це задоволення потреби. Ïї треба задовольняти вчасно. Якщо дитина була 9 місяців в утробі і постійно з мамою, то вона принаймні перші роки життя теж повинна відчувати, що мама завжди поряд.

Звучить колискова.

А-а-а-а-люлі, чужим діткам дулі, дулі... А-а для Вови калачі, щоб Вова спав і в день, і в ночі...

Ірина Халупа

Під колискові виростала я і зараз вже під мій спів виростають мої діти. В нашій родині так заведено. Як інакше може бути, я не знаю. Розповідає Надія Лисиченко, дружина священика, з якою познайомилася наша колега Наталя Мусієнко.

Надія Лисиченко співає колискову “Спи, Ісусе, спи”:

Спи, Ісусе, спи, голівку склони Над Тобою Діва Мати Тебе буде колисати... Спи, Ісусе, спи, дитятко, Люлі, серденько, люлі...


Наталя Мусієнко

«Колискову про маленького Ісусика особливо любить слухати мій молодший хлопчик, шестирічний Петрик», - каже Надія, дружина священика. «Якось запитав мене: - згадує жінка, - «Мамо, а я теж, як маленький Ісусик? То розкажи мені про нього». Так мої діти почали пізнавати світ». Розповідає пані Надія.

Надія Лисиченко

Колисковою піснею мама вселяє в дитину свою любов, свою ласку. Десь там в підсвідомості вони залишаються в дитини. Діти, можливо, забувають слова, але пісеньки мамині так звучать довго в дитині і навіть виростають. От мої хлопці. Я їм там щось співаю, кажу:«Ти знаєш цю пісню?» Каже:«Знаю». Він слів не знає, але вона в ньому звучить та пісня. Вона залишається, вона десь там відбивається в пам’яті, в душі дитини. Ось тому ми повинні співати щось повчальне. Що ми хочемо їм дати, яку мудрість, ми повинні дати через ці колискові.

Наталя Мусієнко

«Я спокійна за своїх дітей, - каже Надія Лисиченко, дружина священика, - бо знаю, що мої хлопчики від проблем цього світу страждати не будуть, адже від малку вони пізнають мудрість життя, і не рідко через мамину колискову».

Надія Лисиченко

Взагалі для кожного віку своя є пісня. І коли тільки народилися мої хлопчики, я їм співала:

«Ой, люлі-люлі-люлі-люлі, Спи, серденько, люлі, В гаю кують зозулі, ой, люлі-люлі-люлі...»

Коли вони вже почали трішечки розумніти, підросли, почали розмовляти, звичайно, пішли пісеньки про Бога, добро, про мудрість, взагалі світу цього. Ось ми співали:

«Не забудь помолитися Богу, Бо молитва надія і сила, Стане легшою всяка дорога, Сину мій, не забудь помолитись...»

Наталя Мусієнко

«Колискову перед сном будуть співати й своїм дітям мої Сашко і Петрик. Я вже зараз це бачу, - каже пані Надія, - Коли ми гостюємо, де є мале дитя, хлопчики бавлять його і щось тихенько наспівують. Дивлюся на них і згадую, як вони були зовсім маленькими.»

Надія Лисиченко

Мабуть немає більшого щастя, коли мама тримає дитя і співає колискову. Як би вона не втомлена, як би їй не важко було, але коли вона бере дитя і співає колискову, наче затихає весь світ.

Ірина Халупа

Заслужена артистка України Леся Бонковська походить з співучої родини, тому колискові дорогі і близькі їй з дитинства. Ïї розпитує Галина Терещук.

Галина Терещук

Чи співала Тобі мама колискові, оскільки співоча родина і чи Ти пам’ятаєш свої оті колискові?

Леся Бонковська

Я пам’ятаю дуже добре. Мама, дійсно, мені співала. Перші такі уроки співу - від мами, бо вона співала менті дуже правильно, у неї була така якась природна постановка голосу.

Взагалі, поняття про колискову, про те, що співати малій дитині просто необхідно, що це просто материнський обов’язок - це мені пояснила мама, Це я знаю від мами. Вона співала дуже багато, співала з мною і колискові, і потім дитячі пісеньки, і колядки на свята. Так що мама була моїм таким першим вчителем, в плані не лише співочому, а в плані материнського обов’язку, материнського виховання майбутньої матері.

Галина Терещук

Що Ти вкладаєш особисто в це розуміння колискової?

Леся Бонковська

Я сприймаю колискову, як перше духовне причастя дитини, яка прийшла на світ. Це знайомство з тим родом, від якого вона походить, це перше, нехай це смішно про новонароджену дитину говорити, але справді, це певне ознайомлення з національною приналежністю дитини, яка народилася. Це материнський голос, це певне заспокоєння і виховання, і духовний вплив на дитину. Дитина, можливо скажуть медики, в перший місяць не чує і не бачить, можливо, воно і так, що фізичного такого звуку, в такому розумінні більш науковому, вона і не відчуває, Але, так як в утробі матері дитина відчувала биття материнського серця, те, як вона відчувала це коливання під час ходьби, коли жінка вагітна йде, потім продовжується спілкування з матір’ю через колискову, через постійне відчуття материнського голосу. Тому з новонародженою дитиною необхідно і співати, і розмовляти. Матері навіть практикують розмовляти з своєю дитиною ще до її народження, тобто, посилати свої думки, свою ласку, ніжність і своє трепетне ставлення до дитини начебто в середину себе. Це не правда, що воно не впливає. Воно впливає, воно формує дитину духовно, створює ту ауру материнського захисту, яка б мала потім дитину оберігати від цього світу, який іноді є дуже небезпечним і злим.

А материнська пісня, материнська колискова - це та перша зернинка, яка потрапляє в душу дитини, несвідомо, але вона необхідна, як молитва, як причастя, як перше хрещення. Потім ми охрещуємо дитину в церкві, а це перше духовне хрещення - через спілкування з матір’ю відразу ж після народження, через слово, через пісню.

Галина Терещук

Ти дала касету, де є одні колискові пісні, які ти присвятила народженню свого сина. Що це за колискові: Галицьких терен, чи Волинських?

Леся Бонковська

Взагалі, ці колискові з’явилися дуже цікаво. Я дитині співала ті колискові, які я ще знала від своєї мами - старовинні, лемківські колискові, бойківські, ті, яких я навчилася ще раніше. А ця касета, яка з’явилася, цей наш проект «Ноктюрн для сина», він виник під впливом телевізійного циклу «Колиска». Мене запросила режисер Львівського телебачення Дар’я Ткач бути ведучою циклу передач. І чоловік мій Юрій Саєнко, композитор, написав свою мелодію на вже існуючі слова народної колискової. І так у нас поступово виникла, оскільки це був цикл передач і до кожної передачі готували нову колискову, виникла така ідея писати авторські колискові на тексти народних колискових. Тобто, текстів у нас багато, є збірники, я підняла деякі етнографічні матеріали. Тексти надзвичайно поетичні, надзвичайно духовні і багаті, глибокі тексти народні. А мелодії українських колискових, вони, в принципі, свідомо мають бути не дуже вибагливими, навіть, іноді з музичного боку, трохи примітивними. Такими вони і повинні бути, бо дитина повинна заснути. Отже, мелодія повинна бути монотонною, маленький цикл має повторюватися кілька разів і «Ой, люлі-люлі» і «А-а-а..» Ті колискові мелодії самі по собі милі, гарні, але вони не вибагливі.

Юрій Саєнко запропонував свої трошки інакші колискові. Тобто, він намагався стилізувати свою музику під фольк, але вони були інакші, їх можна і в концерті виконувати. Можливо саме через те, коли я співала своєму синові саме ці колискові, він не спав. Він не засинав, він маленький був - мав 3 місяці, 5 місяців, півроку, півтора року - він широко розплющеними очима дивився на мене і обов’язково мав бути цей вечірній концерт. Я співала йому все, що знала.

Галина Терещук

Така колискова, вона ніби театр маленький. Спершу дитина уявляє про що йому розповідають, потім ти починаєш наспівувати. Властиво, що там є такі колискові сумні, під які хочеться заснути, а інші є такі досить веселі і жваві колискові то, власне, тобі, які більше імпонують?

Леся Бонковська

Я навіть не знаю, які мені більше імпонують, бо важко сказати. Просто ми собі цей проект, коли вже назбиралося їх багатенько, ми вирішили зробити таку касетку для дітей. Ми собі уявили, що цю касету батьки можуть вмикати увечері для дитини, щоб просто налаштувати її на вечірній лад, щоб дитина заспокоїлася, щоб вона була більш умиротвореною перед сном. То може бути і веселенька і пісенька, це може бути і лірична пісенька. Це може бути якийсь віршик, де розповідається про нічку, і про місяць, і про каченятко, яке засинає, якась мініатюрка з Юрія Антонича... Хотілося такі гарні поезії підібрати, щоб дитину від галасливих ігор налаштувати на вечірній лад, на сон.

Співає:

«Ой, ходила журавочка та й по комишу, А я свою дитиночку та й заколишу...»

Ірина Халупа

Співала Леся Бонковська. Дорогі слухачі, наш час з Вами добігає кінця. Відгукніться, розкажіть нам Ваші думки й бажання щодо наших програм. Що вас цікавить, які теми треба розглядати? Я знаю, що дуже чекає на обіцяну програму про язичництво один пан. Не хвилюйтеся, вона народжується.

Я Ірина Халупа дякую всім, хто нас слухає, прощаюсь з Вами до наступного тижня і бажаю Вам ясної погоди на душі. Програми української Свободи продовжує колискова групи «Рутенія».

«Спи маленький козачок, Повернися на бочок, Спи, синочку, мама, засинає, Спи, козаче, кінь твій зачекає...

Люля-люля, баю-бай, Прийде завтра Миколай, Принесе тобі дарунок Золотих пісень пакунок»...

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG