Доступність посилання

03 грудня 2016, Київ 14:06

Про фрески Михайлівського Золотоверхого собору.


Тарас Марусик Про фрески Михайлівського Золотоверхого собору.

Київ, 20 жовтня 2003 - На початку жовтня цього року поновилися українсько-російські переговори, присвячені долі пам’яток мистецької спадщини Михайлівського Золотоверхого собору XII століття, які зберігаються у фондах Державного Ермітажу в Петербурзі. Триденна дискусія щодо цієї визначної пам’ятки Києва та України між експертами обох країн завершилася переконливою перемогою представників України. Аргументи українців відіграли переломну роль у визначенні належності семи фресок з одинадцяти і їхнього подальшого місцеперебування.

Наш київський колега Тарас Марусик зустрівся з членом української делегації, керівником Центру досліджень проблем повернення та реституції культурних цінностей Інституту історії НАН України Сергієм Котом.

Тарас Марусик

Останні угоди з цього питання були ухвалені Україною та Російською Федерацією в 1999 році. Тоді російська сторона визнала, що 4 з 11 фресок, які зберігалися в Державному Ермітажі, були вивезені з Києва під час 2 Світової війни, а тому повинні бути повернуті в Україну. В березні 2001 року ці фрески дісталися рідного берега.

Як тоді, так і тепер українська делегація використала результати наукових досліджень кандидата історичних наук Сергія Кота, який розповів про останні переговори.

Сергій Кот

Тепер переговори поновилися, і центром уваги були саме фрески, які ще залишалися в Ермітажі, тому що російська сторона оспорювала їх приналежність до Михайлівського Золотоверхого собору, до Києва взагалі, а також те, що вони були вивезені з Києва під час Другої Світової війни.

В результаті переговорів ті документальні підтвердження, які вдалося напрацювати впродовж 4-х років від попередніх переговорів, відіграли вирішальну роль, і експерти Державного Ермітажу визнали і протокольно ствердили: так, це є спадщина Михайлівського Золотоверхого собору в Києві, ці фрески були вивезені з Києва нацистами в 1943 році, і при поверненні до СРСР замість Києва потрапили в центральне сховище музейних фондів в місті Пушкін, а звідти – до Новгороду, а вже з Новгороду в 1953 році їх передали до Державного Ермітажу.

Тарас Марусик

А ось як відповів Сергій Кот на моє запитання, чому спільна українсько-російська комісія експертів не збиралася майже 4 роки:

Сергій Кот

Перше: треба було підготувати матеріали, які дали б відповіді на неясні, нез’ясовані питання і перевірили версію, висунуту російською стороною. Для цього треба було працювати в архівах і державних фондах на території РФ. На превеликий жаль, одним із ключових питань тут було пошук фондів, тому що від державних органів ми не мали фінансової підтримки на здійснення дослідницьких робіт, а тому довелося звертатися до спонсорів, і ця робота забрала чимало часу.

Тарас Марусик

Плюс, звичайно, час на опрацювання матеріалів.

З огляду на те, що минулого разу від угоди до її реалізації пройшло понад півтора року, я поцікавився в Сергія Кота, чи можна сподіватися, що ті сім фресок Михайлівського Золотоверхого собору потраплять в Україну принаймні через рік.

Сергій Кот

Я думаю, що це буде швидше, тому що вже в грудні цього року питання повернення цих 7 фресок Державним Ермітажем буде обговорюватися на змішаній українсько-російській комісії, яка проходитиме за головування прем’єрів обох країн. Я думаю, що там будуть опрацьовані основні рішення про повернення цих фресок і технологію цього процесу.

Тарас Марусик

В Російській Федерації зберігаються ще з 15 пам’яток мистецької спадщини Михайлівського Золотоверхого собору.

Сергій Кот

Це і мозаїки, це і фрески, це і шиферна плита парна до тієї, що є в Україні, якраз в Софіївському соборі вмонтована. Ми будемо ставити безперечно питання про їх повернення. Першою – це, очевидно, буде група пам’яток, які ще зберігаються в Новгородському заповіднику, і велика мозаїка, яка зберігається в російському музеї в Петербурзі, тому що це все частина того воєнного комплексу втрат Михайлівської спадщини з території України, які були разом з тією групою пам’яток, що повертаються з Ермітажу. Логічно, що після повернення фресок з Ермітажу черга до розгляду надійде і до того комплексу, який зберігається в інших російських музеях.

Тарас Марусик

Моїм співрозмовником був відомий експерт, керівник Центру досліджень проблем повернення та реституції культурних цінностей Інституту історії НАН України Сергій Кот.

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG