Доступність посилання

08 грудня 2016, Київ 14:19

“Споконвіку було слово”


Василь Зілгалов “Споконвіку було слово”

Київ, 22 листопада 2003 року.

Василь Зілгалов

Говорить радіо “Свобода”. В ефірі щотижнева програма “Споконвіку було слово”, присвячена проблемам релігії, духовності, культурної пам’яті. У празькій студії перед мікрофоном автор і укладач програми Василь Зілгалов. Мені допомагає за режисерським пультом звукооператор Міхал Плахі.

Голоси муедзинів з веж мечетей дають вам здогадатися, що сьогодні мова піде про мусульман України, насамперед про віруючих синів і дочок ісламу, яких за даними самих мусульман на українських теренах нараховується не мало, не багато, а понад 2 мільйони.

В умовах значного скорочення населення України, в цілому ця цифра є досить серйозною, щоб її не помічати. Щоразу у священний для мусульман місяць рамазан Україна пригадує і про своїх сповідників ісламу.

Відносини з ними народів, сформованих у християнських традиціях, не були простими, але не були і тотально ворожими, як це часто уявлялося і уявляється. В цій історії були і спустошливі навали, і криваві битви, і навали, і зради, і толерантність, і нетерпимість. Але були спроби проникливого і доброзичливого погляду у сутність іншого, намагання зрозуміти його.

Про іслам і його історію в Україні слухайте далі в матеріалі з Києва від Віктора Єленського.

Віктор Єленський

Справді, історія мусульман в Україні – це не лише набіги кримських ханців і козацькі походи на Крим, не тільки полонянки і посвист нагая. Це ще, до прикладу, і мусульманська кіннота на службі київського князя ще в 11-му сторіччі. Або татари, яких розселяв по українських містах і селах князь Вітовт, мусульмани при дворі князя Костянтина Острозького або претенденти на Кримський ханських престол, котрі шукали підтримки на Запоріжжі.

Згадаємо також татарських і турецьких купців в українських містах, численні татарки і вулиці турецькі, які вкарбувалися в українській топоніміці. Згадаємо і те, що кримські татари, корінне населення України, масово прийняли іслам в 14-му столітті.

А за часів хана Узбека, який правив у Криму з 1312 по 1342 рік, іслам став державною, як би ми зараз сказали, релігією півострова. Хоча, до слова, ще в 12-13 століттях в середовищі перших мусульман Криму було створено першу пам’ятку кримськотатарської мови – словник “Кодекс Куманікус”.

Вченість їхніх улемів була відома далеко за межами Криму. А відкрите в 1540 році в Бахчисараї медресе Зинждирли уславилося в усьому ісламському світі. 1789 року, на час завоювання Криму Росією, тут було понад 1500 мечетей. До 1917 року внаслідок просвіченої імперської політики, що спричинилася до кількох хвиль татарської міграції до Туреччини, мечетей залишилося тільки 729.

А після 1917-го року, точніше, з кінця 20-х про мечеті взагалі довелося забути. Потім була масова депортація кримських татар з Криму 1944 року і знищення ознак їхньої присутності на півострові. Неймовірно, але в усій післявоєнній Україні, аж до кінця 80-х років, не було жодної, підкреслю, жодної мусульманської громади.

На початку цього року їх в Україні вже діяло більше 450. Понад 80 % з них – в Криму. Відкрито 6 духовних навчальних закладів і близько 7 десятків недільних шкіл, духовно-просвітницькі та доброчинні організації. Мусульмани України, а це не лише кримські татари, але й татари волзькі, азербайджанські, представники народів Північного Кавказу, виявляють доволі послідовну релігійну поведінку.

Іслам є для них ядром власного розуміння, ким вони є, чим вирізняються з довколишнього світу. Скажімо, в цьогорічному з’ясуванні релігійних настанов мусульман України, здійсненого під керівництвом київського дослідника Миколи Корюшка, виявилося, що кожний п’ятий з понад 3 тисяч опитаних відвідує мечеть щоп’ятниці, а кожний шостий – навіть частіше.

Яким виглядає майбутнє ісламу в Україні? Фахівці не сумніваються, що його вплив на політичні процеси, зокрема в Криму, останніми роками зріс і продовжуватиме зростати. Менше визначеності в тому, яким буде цей вплив. Світовий іслам виглядає дуже різноманітним і різнобарвним.

І від того, яких барв набере українська мусульманська громада, залежить, зрозуміло, не лише стан міжрелігійних відносин в країні. Україна дуже повільно усвідомлює, що в її складі знаходиться частина мусульманського світу, що її інтеграції потребує радше стратегічного, ніж тактичного мислення.

Василь Зілгалов

Коран, святу книгу мусульман, відкриває сура перша. Її читає Олекса Боярко.

Олекса Боярко

В ім’я Аллаха милостивого, милосердного, хвала Аллаху, Господові святому, милостивому, милосердному, Царю в день суду. Тобі поклоняємося, і тебе просимо допомогти. Веди нас по дорозі прямій, по дорозі тих, котрим ти зробив добро, не тих, котрі перебувають під гнівом, і не тих, що заблукали.

Василь Зілгалов

“Не тих, котрі перебувають під гнівом” – це особливо актуально сьогодні в час страшних вибухів у Стамбулі. Сьогодні в Україні діють кілька духовних центрів і релігійних громад мусульман. Це, зокрема, Духовне управління мусульман України, Незалежний духовний центр мусульман України, Духовне управління мусульман Криму та незалежні релігійні громади мусульман.

Всього зареєстровано понад 400 релігійних організацій. Духовне управління мусульман України постало на її території майже одразу після набуття нею незалежності в 1992 році. Пізніше в Донецьку був створений Незалежний духовний центр мусульман України. Цей і інші релігійні громади мусульман юридично не зв’язані з духовним управлінням мусульман України.

Але, як сказав нашому кореспондентові муфтій Шейх Ахмед Тамім, це управління опікується всіма мусульманами України. А ще Шейх Ахмед повідомив, що вони не мають також нічого спільного з так званою Партією мусульман України.

Найвищим духовним органом управління мусульман є з’їзд мусульман України. Послухайте розмову Тараса Марусика з муфтієм Шейхом Ахмедом Тамімом.

Тарас Марусик

Нашу розмову я почав із запитання, де в Україні мусульмани найбільше зосереджені. Ось, що розповів Шейх Ахмед Тамім.

Шейх Ахмед Тамім

Мусульман України більше 2 мільйонів. Більш компактно вони проживають в Криму, бо там в основному кримськотатарський народ. Колись на Кримському півострові були мечеті, свої общини. Багато мусульман також у Херсонській і Донецькій областях, в багатьох великих областях України.

Вони – представники різних національностей: азербайджанці, вихідці з Татарстану, інших країн СНД, вихідці з Близького Сходу, які стали громадянами України, а також ті, хто прийняв іслам. А турки-месхетинці мешкають в основному в 3 областях: Херсонській, Миколаївській, Донецькій.

Тарас Марусик

Шановний Шейх Ахмед, а можна одне уточнююче запитання? Чи я правильно зрозумів, що Ви опікуєтеся, як духовне управління мусульман, всіма мусульманами України, незалежно від їхнього етнічного чи національного походження?

Шейх Ахмед Тамім

Звичайно, ми є головними у вирішенні питань мусульман по всій території України, незважаючи на їх національну приналежність. Тому ми функціонуємо як в Криму, так і в інших регіонах України.

Тарас Марусик

На моє запитання, хто він за національністю, муфтій Шейх Ахмед Тамім сказав:

Шейх Ахмед Тамім

Ми кажемо, що в ісламі питання національності не має особливого значення. А я сам з Лівану. В нас в духовному управлінні мусульман є представники різних національностей. Багато з них – казанські татари, є башкири, азербайджанці і кримські татари. Є і туркмени, і узбеки, а також українці і росіяни, які працюють з нами. Серед них є і імами.

Тарас Марусик

А ось, що відповів Шейх Ахмед на запитання, як мусульмани співіснують з представниками інших конфесій: православними, греко-католиками, католиками, протестантами.

Шейх Ахмед Тамім

У нас нормальні стосунки. Ми підтримуємо контакти, може, не так часто, але регулярно. Раз на квартал відбувається загальна нарада з участю Державного комітету у справах релігії, Всеукраїнської ради церков і релігійних організацій, на якій ми спілкуємося, обмінюємося інформацією і намагаємося якимось чином порушувати ті питання, які треба вирішувати на державному рівні.

Іноді ми запрошуємо один одного на якісь наші заходи. Наприклад, нас запрошують навіть на читання лекцій про іслам.

Тарас Марусик

Я запитав також муфтія Шейха Ахмеда Таміма, яким є його ставлення до політики і до конкретних подій в Україні чи за її межами, зокрема і тих, що стосуються мусульман.

Шейх Ахмед Тамім

Ми, як духовне управління, порушуємо питання духовності і займаємося поширенням релігійних знань і дотримання релігійних ритуалів. Але іноді соціально-економічні і політичні проблеми переплітаються з релігійними. Наше відношення до цього таке: як би не було важко, ми стараємося не давати будь-кому приводу використовувати іслам з політичною метою.

Ми раніше попереджували про те, що існують політичні течії, які зв’язували свої позиції з ісламом. Це, на жаль, підхопили деякі ЗМІ. Нерідко можна почути фразу про боротьбу проти ісламських терористів. При цьому не уточнюють, що йдеться про представників таких от політичних рухів чи нації.

Ми завжди - на боці справедливості. Ми знаємо, що існують гострі регіональні і міжнародні проблеми, але ми думаємо, що розум повинен взяти верх, треба відокремлювати релігійні почуття людей від політики. Багато прикладів у світі, до чого приводить використання релігії. Ми можемо це побачити і в Чечні, і в Таджикистані. А деякі навіть намагаються використати іслам в Криму. Це небезпечно. Треба, щоб представники всіх конфесій боролися проти крайнощів.

Тарас Марусик

Я запитав також у Шейха Ахмеда, чи не планує духовне управління мусульман України надіслати мулу в українську бригаду в Іраку, оскільки там є принаймні один мусульманин. На це він відповів, що до них ніхто не звертався. А щодо мусульманина, то де б він не був, він може вільно виконувати свої релігійні обряди.

Василь Зілгалов

Минула ніч, з п’ятниці на суботу, у мусульман іменується Аль Кадра – велична ніч, котрій присвячена 97 Сура Корану “Найблагословенніша ніч року”. У цю святу ніч всевишній особливо прихильний до прохань віруючих, тому і відзначається вона в мечеті читанням Корану і піднесенням молитов.

Переказ, за звичаєм, ототожнює в ніч на 27-ий рамазан, коли пророкові було послано перше одкровення. Вважають також, що на Аль Кадру визначається доля людей на наступний рік. А саму назву витлумачують, як ніч присуду долі. Суру 97 “Ніч величі” читає Олекса Боярко.

Олекса Боярко

В ім’я Аллаха милостивого і милосердного ми повеліли зійти Корану у ніч Аль Кадра. Як пояснити тоді, що значить ніч Аль Кадра? Дорожча від тисячі не плодючих місяців вона. У ніч цю ангели і дух святий сходять з неба з дозволу божого, щоб вершити всі повеління його.

Василь Зілгалов

Мусульмансько-українське співжиття, сусідство дало Україні чимало нових імен. Так татарсько-українська любов дала Україні і світові ім’я видатного українського сходознавця, знавця понад 60 мов, поета і перекладача Агатангела Юхимовича Кримського. Історія Туреччини, арабська культура, Ліван, Персія, історія мусульманства – це далеко не повний перелік тем дослідження Агатангела Кримського.

Трагічна його доля. Репресований радянською владою, він загинув взимку 1942 року в Казахстані. В своїх поезіях Кримський часто звертався до тем райських куточків мусульманського світу так, як наступна поезія про Бейрут, його яскраві контрасти. Читає Ірина Халупа.

Ірина Халупа

Забрався я на шпиль… Внизу носились хмари… Дививсь у далечінь: на море, на Бейрут. Тут глетчери, зима, а там буяють чари… Палючий, дивний край!.. Чудовий райський кут! Леліється Бейрут… Блискучий сад тропічий, Де пальма розрослась на килимі з лілей! І ллється аромат гарячий, наркотичний З п''янючих тубероз, розкішних орхідей. Дивлюсь і на Ліван… там дише прохолода… Зеленая лука… Пахучая роса… Смолистий свіжий ліс… Могутняя природа… Рожевії гаї… Весняная краса! А тут, над хмарами, куди отсе я скрився, Глибокії сніги та скелі ледяні. І з-під тії кори синенький ряст пробився Та й тихо-лагідно всміхається мені. Дужіша від кедрин — ся квіточка бліденька; Поборює зиму і крижаную луть. Така — моя любов: горить собі тихенько І, не палаючи, пропалює всю грудь. Василь Зілгалов

Сьогодні на Львівщині проживають майже 2 тисячі мусульман. 200 з них мешкають у Львові. Мусульманська громада столиці Галичини відома ще з 13 століття. Донині збереглися залишки мечеті. Є відомості про те, що у Львові є мусульманський цвинтар. Про те, як нині живеться львівським мусульманам, розповідає Галина Терещук.

Галина Терещук

Голова мусульманської громади Львівщини Набіулла Абдуллович Іжбердєєв приїхав до Львова у 50-х. Тут мешкав його брат. Родина Набіулла Іжбердеєва походить від татар Поволжя. У Львові він навчався, згодом одружився. Пригадує, як у радянські часи мусульмани Львова були переслідувані за віру. Зрештою, як і вірні церкви христової.

Тому доводилося Набіуллу молитися на самоті у помешканні чи в іншому місці, щоб ніхто не бачив. Адже не так просто у тодішніх умовах, працюючи у державній установі, будучи членом партії, вдавалося виконувати щоденні намази, тобто молитви. Хоча совєцькі часи пройшли, але і надалі Набіулла Іжбердєєв молиться вдома.

Адже 13 років мусульманська громада домагається від міської влади власного молитовного приміщення. Хоча насправді мріють про відновлення старої мечеті у Львові. Наразі їхня мрія залишається нездійсненою, хоча кошти на будівництво мечеті їм обіцяють. Втім 3 години на тиждень мусульмани проводять таки у спільній молитві в одній із львівських шкіл, приміщення якої орендують арабські студенти медичного університету.

Тут громада спільно читає Коран, молиться, вивчає іслам. Львівська мусульманська громада існує автономно від всеукраїнської. Голова львівської громади Львова Набіулла Іжбердєєв каже:

Набіулла Іжбердєєв

Ми належимо до сунітів. Суніти – більш врівноважені мусульмани, а шиїти – радикальні і строго притримуються заповідей, які часто неможливо виконати. Шиїти визнають тільки тих духовних керівників халіфа, які є спадкоємцями Мухамеда.

Галина Терещук

Спершу львівська громада підпорядковувалася духовному керівникові України Ахмеду Таміму з Лівану, але стосунки і порозуміння між ними не склалися.

І вже 5 років поспіль львівська громада існує самостійно. Не спілкується вона і з вірними ісламу Крима. У Львові є свій мула. Згідно із Кораном суніти зі Львова дотримуються 5 ісламських заповідей.

Обов’язково львівські мусульмани дотримуються заповідей ісламу, а це щоденна п’ятиразова молитва, ритуальне обмиття перед молитвою та після забруднення, податок на користь бідним. А ще обов’язковий щорічний піст протягом місяця рамазан і подорож до Мекки, бодай раз за свого життя.

Таку подорож Набіулла Іжбердєєв ще не здійснив, та й навряд чи, каже, коли його мрія стане реальністю. Щодо милості бідним, то львівським мусульманам доводиться шукати спонсорської підтримки.

Набіулла Іжбердєєв

Ми – дуже бідні тому, що переважно всі старші люди. Правда нам допомагають арабські студенти і продуктами, і одягом, і ліками. Сьогодні духовне серед молодих людей відійшло на другорядний план, головне – матеріальне збагачення і нерозуміння людей бідних та немічних. Але така ситуація не лише серед мусульман. Але й християн.

На жаль, у світі сьогодні панує бездуховність.

Галина Терещук

У ці дні посту мусульмани Львівщини об’єднує милосердя і прощення, терпіння і віра. Вони очищуються духовно і тілесно, проводять всій час у молитвах і роздумах.

Василь Зілгалов

Під цю журливу татарську мелодію ще раз згадаємо слова львівського мусульманина Набіулли Іжбердєєва, який сказав: “На жаль, на світі панує бездуховність”. А час минає, як писав колись Агатангел Кримський “ і гімни Аполона дивно відлунює християнське Алиллуйя і журливого співу мусульман”.

Послухайте ще одну поезію видатного українського сходознавця, яку йому навіяло перебування в мечеті Ортахисар, колишній церкві Богородиці Золотоголової. Вдумайтеся лише – черговість релігій і традицій. Читає Олекса Боярко.

Олекса Боярко

Час мина, пливе година, Я працюю без упину, В товаристві кажанів Порядкую свій архів.

Притомивсь, а за плечима Виє сила невидима, Шепотить: “Забув про те, Тричі місце тут святе?”

Тут і стіни повні віри, Сотні літ благання щирі Обвивали Божий храм Крізь пахучий фіміам.

Я схиляюсь на колону, Чую гімни Аполону, Алилуйя християн, Спів журливий мусульман.

Линуть пісні в вікна, в двері, Шелестять мої папери. Я неначе в тихім сні, У своїй самотині.


Василь Зілгалов

На цьому ми завершуємо програму “Споконвіку було слово”. Нагадаю, що її автор і укладач – Василь Зілгалов. Допомагав мені у празькій студії звукорежисер Міхал Плахі. Перш ніж попрощатися з вами, радіослухачі, нагадаємо вам зі слів Агатангела Кримського у своїй самотині.

Складна історія мусульман і українців. І сьогодні в бурхливому темпі часу ми інколи не помічаємо тих змін, які відбуваються навколо нас. Нині мусульман в Україні понад 2 мільйони. Це нібито і небагато в загальному, 48-мільйоному населенні в республіці.

Але до християнських, іудейських молитов на українських теренах вплітається все чутніше журлива мусульманська. Чи приведе вона по дорозі прямій до благоденства і не тих, хто перебуває під гнівом, як сказано у першій сурі Корану. Думаймо! Говорить радіо “Свобода”.

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG