Доступність посилання

03 грудня 2016, Київ 15:45

“Альтернатива”


Андрій Охрімович “Альтернатива”

Київ, 19 лютого 2004 року.

Андрій Охрімович

“Наш інтелект нечувано збагатився з руйнуванням нашого духовного дому. На нинішній час ми переконались, що навіть з побудовою найбільшого телескопу в Америці ми не відкриємо емпіреїв, що наш погляд приречений на блукання у мертвій порожнечі просторів, які неможливо виміряти. Не стане нам краще й від того, що відкриє математична фізика в світі нескінченно малого.

Нарешті ми звертаємось до мудрості всіх часів та народів і знаходимо, що все насправді цінне вже дано було сказано найчарівнішою мовою.

Подібно до жадібних дітей, ми простягаємо руку до цих алмазів і думаємо, що коли нам вдалося їх вхопити, то вони вже наші. Але ми нездатні оцінити, що хапаємо, руки стомлюються, а цінності невловимо зникають.”

(Карл Густав Юнг “Архетип і символ”.)

Ганна Стеців

Шановні слухачі, вітаю вас. В ефірі “Альтернатива”. Експеримент в мистецтві, науці, політиці, і просто у житті...

Програма “Альтернатива” вдалася до дещо ризикованого експерименту.

В київській студії радіо “Свобода” відбулась зустріч музикантів, яких, на перший погляд, важко підігнати під один культурологічний знаменник.

Окрім іншого, існувала небезпека зіскочити зі стану підвищеної відкритості (а саме так твориться справжнє) на усталені музичні шаблони.

Друга небезпека – з відкиданням звичного можна втратити сенс музики і перетворити сесію на хамську шумову шизофренію.

Експеримент, тим не менше, відбувся, як стрибок, у невідоме та подорож за межі звичного. Про мову музики, як щось таке з іншого рівня свідомості, з музикантами гурту “Гайдамаки” у теперішньому “свободівському” складі (кобзарем Тарасом Компанійченком, вокалістом Валерієм Гладунцем та Глібом Кантером) розмовляє Віктор Недоступ. Модерує Ганна Стеців. За звуком пильнує Артем Мостовий. Автор Андрій Охрімович.

Андрій Охрімович

Ну і на сампочаток даю камертон. В музичному сенсі тут йдеться про діалог кобзи та африканського бубна.

Воістину, людство має одне серце...

Віктор Недоступ

Поговоримо про мову музики. Саме музикою можна висвітлити такі аспекти людського спілкування, які не можна висловити вербально, візуально і так далі. Якими законами ви керуєтеся при музичному спілкуванні, окрім просто стану сейшн?

Тарас Компанійченко

Комунікація – це спроба порозуміння, щоб відбувся діалог. Обов’язково повинна бути відкритість, тобто бажання діалогу. Якщо це спільне виконання, якщо це представники різних культур, то найперше – це відкритість, щоби був діалог.

Віктор Недоступ

Ваше відчуття ритму зумовлене якимись традиціями, чи Ви зараз в цьому виконанні були повністю оголеними?

Гліб Кантер

Я використовував весь досвід, який я знаю. Але я не думав над цим, я просто слухав музику, слухав хлопців і грав з ними. Це був дуже цікавий, як на мене, експеримент.

Андрій Охрімович

Воістину, людство має одне серце...

Ганна Стеців

“В цю мить мені у всій красі відкрився космологічний сенс свідомості. “Що природа лишає незавершеним, завершує мистецтво,” - казали алхіміки. Невидимим актом творення людина надає світові завершеність, і цим робить його існування об’єктивним.

(Карл Густав Юнг “Спогади, сновидіння, роздуми”.)

Віктор Недоступ

Є досвід джазових сейшинів, але там вже вироблено багато стандартів, шаблонів. В принципі, вся світова музика знаходиться в пошуку, і українська також. Українська музика, я вважаю, що має досить непогані стартові умови – за цим стоїть щось незвідане. Як Ви думаєте, можуть бути тут якісь стандарти, чи взагалі вона не потрібна, чи виробляться вони з часом?

Гліб Кантер

Можна сказати, що вони мають бути, бо в кожної культури є якісь свої елементи, тому що пізнавана українська музика, пізнавана африканська музика, турецька, тобто будь-яку етнічну музику можна впізнати.

Те, що ми зараз зробили, то це трохи еклектика, тому що те, що я знаю про українські ритми, не використовувалося навмисно.

Тарас Компанійченко

Певна база, на якій ми можемо стояти, а потім вільний політ чи експеримент – це завжди певні відступи від стандартів, якісь спроби в якісь незвідані...

Віктор Недоступ

До речі, про взаємопроникнення, взаємовплив культур, то будь-яка культура, крім первісних, зазнала впливів. Наприклад, українське бароко, воно насправді не є українським - є форма загальносвітова на той час, але саме українське бароко звучить по-українські.

І є два види впливу: толерантний (взаємообмін) і є вплив в деяких невдалих імперіях, коли тотально насаджують якусь версію. Ви зараз відчуваєте ці деформації, чи все ж таки більш орієнтовані на взаємопроникнення культур толерантне?

Тарас Компанійченко

Інтелектуалам цікавіше пізнавати не загальний імперський ерзац чи загальнорозкручені, глобалістські сінгли, а пізнавати, відкривати один одного, світ і захоплено дивитися на цей світ. Адже це теж, певною мірою, пізнання, відкриття світу африканського чи Європи, Сибіру, Азії.

Гліб Кантер

Це розформування через себе.

Андрій Охрімович

Воістину, людство має одне серце...

“Вранці, на світанку, ми виходимо з дому, плюємо на руки і простягаємо їх до сонця”. Старий пояснив, що це і є істинна релігія всіх людей...

Усі шанують “Адхисту”, тобто сонце на світанку. Тільки цієї миті воно було “Мунгу”, себто Богом.

Перший слабкий золотавий серп нового місяця, що з’являється на сході, – також Бог. Але тільки тієї миті і ніколи більше.”

(Карл Густав Юнг “Спогади, сновидіння, роздуми”; глава “Уганда, Африка”.)

Віктор Недоступ

Ми говорили про інтелект, а тепер – до тіла. А справа така: вже давно в Індії існує своя наука, в Європі своя наука, в Америці це вже все давно зафайлували, і в нас є теж знання. Проте чомусь не вітається ця наука про вібрації.

В консерваторії кожний тембр, кожний музичний хід, кожний звук, кожний ритм так чи інакше впливає на тіло. Таким чином негри більше збуджують свою матрицю – воно їх дійсно наснажує. Яким ви собі уявляєте це тіло, в яке ви засилали ці імпульси?

Гліб Кантер

Наскільки я зрозумів, нас питали, яким чином музика, яку ми грали, може вплинути на якусь таку усереднену людину, на її стан психологічний...

Віктор Недоступ

Навіть на гормональний. Іноді й таке буває.

Валерій Гладунець

Ти граєш всім тілом, всіма фібрами.

Андрій Охрімович

Воістину людство має одне серце...

Ганна Стеців

“Світ у який ми прийшли, не лише грубий та жорстокий, але й божественно прекрасний. Що бере гору: сенс чи маячня залежить від темпераменту.

Якщо маячня - позбавлення сенсу, тоді життя чим далі, тим більше втрачає всяке значення. Але мені здається, що це не так.

Можливо..., правда і там і там: в житті є і те і інше – смисл та безсмисленність, життя має сенс, і життя сенсу не має. Я хочу сподіватися, що сенс виграє цю битву.”

(Карл Густав Юнг “Спогади, сновидіння, роздуми”.)

Віктор Недоступ

Сучасний стан музики в цьому сенсі багато дає людині?

Гліб Кантер

Спів пташки дуже якісно почутий, нехай це ми в місті живемо, нехай це машини, які одна одній якось побібікали, то все одно воно може бути цікавим і приємним і надбання якесь дати духовне.

Андрій Охрімович

Воістину, людство має одне серце...

Віктор Недоступ

Прозвучало цікаве ключове слово - “війна високого і низького”. Очевидно, покликання людини все ж таки високе.

Тарас Компанійченко

Музиканти, які займаються альтернативною музикою чи музикою більш чи менш інтелектуальною, які спрямовані на більш тонкі відчуття в людині, сприяють розвитку кращого Психеї душі її..

А стосовно виховання нової інтелігенції, то у театрі Жолдака ми робили презентацію книги “Нерви ланцюга”. На цей захід прийшла маса молоді, яка цікавиться сучасною культурою, інтелектуальною як такою. Є величезна потреба в цьому. Є потреба бачити, слухати. Люди хочуть бути вільними врешті-решт у виборі, а вільності цього вибору надто мало.

Андрій Охрімович

Воістину людство має одне серце...

“Сучасна людина не розуміє, наскільки її “раціоналізм”, який розладнав здібність відповідати божественним символам та ідеям, піддав її, людину, на милість психічного “пекла”.

Людина звільнила себе від забобонів (як вона вважає), але при цьому до небезпечної міри втратила свої духовні цінності. Її моральна та духовна традиція розпалася, і тепер вона розплачується за цей повсюдний розпад дезорієнтацією та розбратом”.

(Карл Густав Юнг “Архетип і символ”.)

Віктор Недоступ

Кожен з вас йде по своєму шляху свідомо. Чи є у вас страх поразки?

Юрій Фединський

Страх поразки, що це?

Валерій Гладунець

Звичайно, немає.

Андрій Охрімович

Воістину людство має одне серце...

Ганна Стеців

З цього місця побажаємо вам всього найкращого і нагадаємо, що над цим випуском “Альтернативи” працювали: гурт “Гайдамаки” у складі: Олександр Ярмола (сопілка), Іван Леньо (акордеон), Руслан Трочинський (тромбон), а також кобзар Тарас Компанійченко, бандурист Юрко Фединський, вокаліст Валерій Гладунець та Гліб Кантер (барабани).

Журналісти Віктор Недоступ та Богдана Костюк. Автор програми Андрій Охрімович. Модерувала Ганна Стеців.

Зустрінемось через тиждень. Говорить радіо “Свобода”.

P. S. “І ми бачимо, як світ набирає швидкість... Виникає безпрецедентна напруга між зовнішнім та внутрішнім, між об’єктивною та суб’єктивною реальністю.

Можливо, це останні перегони, можливо, це остання відчайдушна спроба вирватись з-під темної влади природного закону, щоби отримати ще одну героїчну перемогу пробудженої свідомості над сном націй. На це питання відповість тільки історія.”

“З дитячою наївністю людина уявляє, що вона знає все, що можна пізнати, і взагалі знає себе. Тим не менше йому навіть в голову не приходить, що слабкість його свідомості, а звідси й страх перед несвідомим позбавляють його здатності відокремити те, що людина придумала сама, від того, що явилося їй спонтанно, з інших джерел.

Людина не в змозі оцінити себе об’єктивно, ще не може розглядати себе як певне явище, яке постає перед нею, і з яким їй доводиться себе ідентифікувати.

Початково все, що з нею відбувається, себто з людино, відбувається поза її волею, і лише ціною величезних зусиль їй вдається відвоювати та зберегти за собою ділянку відносної свободи.”

(Карл Густав Юнг “Спогади, сновидіння, роздуми”.)

Говорить радіо “Свобода”.

Андрій Охрімович

Воістину, людство має одне серце...

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG