Доступність посилання

05 грудня 2016, Київ 14:54

“Країна Інкогніта”


Сергій Грабовський

Аудіозапис програми:

Київ, 15 червня 2004 року.

Олекса Боярко

Радіожурнал “Країна Інкогніта”– це спільний пошук історичної істини. “Країна Інкогніта” – це знайомство з маловідомими сторінками життя України. “Країна Інкогніта” для тих, хто не боїться долати чужі та власні забобони і упередження.

Сергій Грабовський

Вітаємо вас, шановні слухачі!

Українська історія містить чимало загадок, які не надаються до однозначного дешифрування. Про одну із них і пов‘язані із нею гіпотези ми сьогодні вестимемо мову.

З вами, як завжди, Сергій Грабовський, журналіст Радіо Свобода, і Максим Стріха, доктор фізико-математичних наук, член Асоціації українських письменників.

Максим Стріха

Сьогодні ми вестимемо мову про події, які сталися майже дві тисячі років тому, а потім знайшли продовження в тому, що відбувалося на українських теренах упродовж кінця першого і початку другого тисячоліть від Різдва Христового.

А на додачу до всього далеко не всі з цих подій знайшли достатнє відображення у тодішніх хроніках. Тому вестимемо про них мову у ключі гіпотетичному, водночас намагаючись не виходити за межі науковості.

Сергій Грабовський

В ролі людини, котра зібрала гіпотетичні судження докупи і бере, таким чином, вогонь на себе, сьогодні виступає музикознавець Леся Олійник, котра наразі відійшла від свого основного фаху й діє на межі кількох гуманітарних дисциплін. Отже, їй слово.

Леся Олійник

Львівські вчені висунули гіпотезу, яка може стати переконливим історичним документом. Зокрема, вони прагнуть довести, що малий герб України пов''язаний із символікою Римського Папи Климента, у якого гербовим знаком с морський якір.

На їх думку, ще в X столітті державним гербом України-Русі став християнський символ - якір Святого мученика Климента Римського, тобто в часи, коли гербами більшості християнських країн були в основному хижі орли-мутанти.

Обриси морського якоря співпадають із зображеннями так званого тризуба на монетах Володимира і Ярослава, що збереглися до наших днів. На них добре видно, що це саме - морський якір.

За церковним переказом, Папа Климент загинув мученицькою смертю, будучи прив’язаним до морського якоря і скинутий в море біля грецького Корсуня, себто сучасного Севастополя.

Максим Стріха

З Корсунем, як відомо, пов’язане поширення християнства в Україні-Руси. Саме це місце взяв облогою Володимир, княжий знак якого і став згодом гербом київської держави і малим гербом України.

Сергій Грабовський

І знову слово має Леся Олійник.

Леся Олійник

Історія поклоніння Святому Клименгу в Русі-Україні є вельми показовою для нашого непростого сьогодення. Згідно церковної традиції, Святий Климент народився в Римі.

Він став четвертим Папою після Святого Петра, Святого Лина та Святого Анаклета. Роки перебування його на апостольському престолі - 88-97 роки від Різдва Христового.

Історики дотримуються версії про походження малого герба України-тризуба, що він є начеб-то родовим гербом Великого князя Рюрика і являє собою сокола в стрімкому леті. Дозволимо собі не погодитися з цим.

Церкована традиція вважає, що Климент особисто знав апостолів Петра і Павла, а Тергуліан повідомляє, що він був поставлений на престол Римської церкви апостолом Петром.

За життя імператора Домщіана Климент був висланий в Крим на каторгу. Наступне після імператора Нерона гоніння на перших християн почалося в роки правління імператора Домщіана 81-96 роки, а мученицька кончина Климента (97) припадає на правління імператора Неови 96-98.

Пам’ять Святого Папи Климента відзначається за Римським календарем 23 листопада, а в православній церкві 25 листопада.

Максим Стріха

Культ Святого Климента досі поширений в Криму і невипадково саме під цим ім’ям був хіротонізований, скажімо, правлячий нині єпископ Кримський і Симферопольський УПЦ КП владика Климент, в миру людина дуже симпатична, освічена і так само добрий мистецтвознавець.

Сергій Грабовський

Про культ Святого Климента ми будемо говорити трохи пізніше, а зараз послухаємо далі думку Лесі Олійник.

Леся Олійник

У 861 році просвітники слов’ян брати Кирило і Мефодій, які поверталися з місії до хазар, зупинилися в Херсонесі Таврійському — сучасному Севастополі. Саме тоді Кирило відкрив мощі Святого Папи Климента.

В кінці 867 року частина мощів була перенесена братами в Рим у дар Папі Андріану другому, де була урочисто покладена в церкві Святого Климента. Сам Кирило, на прохання Мефодія, був також похований у церкві Святого Климента.

А з кінця 60-х років IX століття почався бурхливий культ Папи Климента як в Західній, так і в Східній церквах. Культ св. Климента римського разом зі слов''янською літургією і писемністю був найважливішою частиною Кирило-Мефодіївської традиції, основною рисою якої було неприйняття курсу на розділення Західної та Східної церков, натомість - проголошення ідеї єдиної Вселенської церкви.

Таким чином, культ папи-каторжника в ІХ-Х столітті став символом єдності Римьскої і Константинопольської церков і знаменом місіонерів, що проповідували християнство в слов''янському світі в Моравії, Панонії, Болгари, Русі-Україні.

Великий князь Володимир, завоювавши Херсонес і хрестившись там, оженився з візантійською принцесою Анною. Повернувшись в Київ, він побудував церкву во ім’я Богородиці, яка в подальшому отримала назву Десятинної і доручив її херсонеському єпископу Анастасу Корсунянину.

В особливій дорогоцінній раці в Десятинному храмі зберігалися глава Климента Римського і тіло його учня Фіва. За замислом Великого князя Володимира, присутність мощів Папи Климента саме в Києві повинні були підкреслити Святість його міста, збереженого молитвами учня апостола Петра. Німецький хроніст Тит Мерзенбурзький, який в 1017 році особисто побував в Києві, підтвердив, що кияни називали десятинну церкву "Храмом мученика во Хресті Папи Климента".

Згідно французького переказу, Ярослав Мудрий у 1048 році з гордістю показував мощі Святого Климента послам французького короля Генріха І, серед яких був знаменитий Роже Шалонський з двома іншими єпископами, що приїхали в якості сватів до дочки Ярослава Мудрого Анни. У Київському Софіївському соборі донині зберігається мозаїка, яка зображує Папу Климента у самому святому місці - в олтарі.

Сергій Грабовський

Не заперечуючи поширення культу Климента у домонгольській Русі, чимало науковців із скепсисом ставляться до гіпотези, яка пов‘язує із Климентом герб держави Володимира. Слово щодо проблеми походження малого герба України має історик – член Державної геральдичної комісії Юрій Бойчук.

Юрій Бойчук

Її можна прийняти як одну з версій, щоб бути толерантним, як це прийнято в науковому світі, але взагалі висунуто понад 100 різних версій. І, звісно, ми не зможемо кожну тут проаналізувати детально.

Тому можемо детально згрупувати їх на кілька таких великих груп. Одна з них, то це скандинавська. Її відстоювали як шведські вчені і російські вчені, зокрема, Арне, Таубе, інші знаменитості історичної та археологічної науки.

Є візантійська версія, коли нав’язується поява з різними предметами церковного укладу і будівництва світоглядних основ взагалі філософії буття в ширшому значенні.

Є версії, які виходять і ґрунтуються на зовнішній подібності з предметами, так і зовсім з простими. Такі версії були, правда, відкинуті в ХІХ ст.., коли їх нав’язував безпосередньо чи до якихось знарядь праці, чи до зброї, чи до неба, чи щось такого. Був і такий етап у дослідженнях.

З найбільш поширених можна назвати і такі, які прагнули в оцій сув’язі тризуба прочитати певні слова або титул монарха, як то Базилевс, що з грецької “Так, Володар” або інші написи. “Володимир на столі” там це читається, але це з монети.

Були і інші спроби прочитати такі, як “Воля”, в пізніший час поєднання літер, якби дивитися на зображення тризуба, то можна і це побачити.

Або інші так більш давніші були: Володимир, Ольга, Ярослав (В, О і Я). Тобто версій надзвичайно повне різноманіття.

Моя думка, то мені здається, що вона опирається на ті досягнення історичної науки української, які склалися останніми десятиріччями і іменують цей знак Тризуб знаком княжої держави Володимира Великого.

Сергій Грабовський

І знову Леся Олійник розповідає про долю культу Святого Климента на українських землях.

Леся Олійник

У подальшому культ Святого Папи Климента як покровителя Русі почав штучно витіснятися Андрієм Боголюбським - сином Юрія Долгорукова, котрий насильно впроваджував культ Андрія Первозванного.

Після приєднання Криму до Російської імперії у ХУШ ст. пробудився інтерес до християнських древностей, внаслідок чого знову відродився культ Папи Климента.

В 1852 році в Інкермані, недалеко від Херсонесу, в печерах древнього монастиря був відкритий невеликий монастиря, що отримав назву Інкерманської кіновії Святого Климента. Нині тут ведуться реставраційні роботи.

В ім’я Святого Папи був також освячений Печерний храм, будівництво якого датується 8-9 століттям. Руїни монастиря збереглися до наших днів.

Сергій Грабовський

Ми знову повертаємося до проблеми походження малого герба України. Директор Запорізького обласного краєзнавчого музею – професор Юрій Шаповалов тривалий час досліджує цю проблему.

Юрій Шаповалов

Я років 15 друкують саме про те, як з Давнього Єгипту через всі приморські культури Середземномор’я, тобто через Давню Грецію, Рим, Візантію разом з культурно-духовними впливами на українську територію, в тому числі і у вигляді матеріальних пам’яток, вже разом з християнством потрапляє новий знак, я його називаю “Якір хрест”.

Що він із себе представляє? Якщо ви собі уявити Вінницю, Хмельницьку область і на захід України хрест, сучасний, вони і зараз стоять на церквах ХVІІ, ХVІІІ, ХІХ і ХХ століття, в основі якого є або так званий півмісяць або так званий процвівший (проквітник-хрест).

Більше того, ми можемо розглядати верхню частину хреста християнського як взагалі той хрест ще якому 5-6 тисяч років, відомий він в культурах Давнього Сходу і в нашому Трипіллі.

Одним слово щодо зв’язку з Святим Климентієм також, але це вже пізні так би мовити варіації на цю тему.

Сергій Грабовський

Слово на закінчення Лесі Олійник.

Леся Олійник

До наших днів чудом збереглося творіння Климента - "Перше послання Папи Римського до коринфян". Приводом до його написання стали драматичні події в коринфській церкві, де в ті часи віруючі розкололися на багато конфесій, і тільки кілька з них залишилися вірними канонічній церковній ієрархії. Святий Папа Климент закликає коринфян до примирення і відновлення святого порядку в церкві.

Нині мощі Святого Папи Климента Римського, яким майже 2 тисячі років, зберігаються в Київо-Печерській лаврі, і великим дивом є те, що глава Святого Климента мироточить ось уже майже 2 тисячі років, ніби закликаючи до братерства, примирення, порозуміння між різними народами і конфесіями України.

Максим Стріха

Дуже легко говорити про герби там, де вони встановлювалися одноразовим актом якогось можновладця, чи пізніше парламенту.

Герби найдавніші не встановлювалися одноразово, а виникали спираючись на історичну традицію.

І ледве чи ми колись з певністю зможемо сказати чим насправді був княжий знак держави Володимира Великого: чи стилізований зображенням кіпця, що походить з Скандинавії, чи християнським хрестом-якорем, до якого було прив’язано великомученика Папу Климента.

Ясно одне – сама полісемантичність зображення українського герба, в якому одні бачать символ войовників-скандинавів, інші – глибокохристиянський символ, що уособлює нашу єдність з великим світом християнської єдиної ще тоді Ойкумени, треті – ще зашифроване слово “Воля”, хоча це тлумачення ледве чи можна назвати строго науковим, але однаково все одно симпатичним.

Вже це свідчить про нашу давню історію і про величезні традиції нашого державотворення на цій землі.

В цьому контексті запропоноване Лесею Олійник тлумачення не є ані трохи гіршим від усіх інших, бо сама собою постать Папи Климента, одного з перших Римських Пап, поставленого самим апостол Петром вже символізує нашу належність до християнської Ойкумени, до західної цивілізації і стверджує ва відтак нашу належність до європейського світу і надалі.

Сергій Грабовський

Вели радіожурнал Країна Інкоґніта Максим Стріха і Сергій Грабовський.

Звучала музика українського композитора ХVІІ століття Миколи Дилецького.

Хай вам щастить, і хай Україна розкриває вам свої загадки.

Говорить радіо “Свобода”!

НА ЦЮ Ж ТЕМУ

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG