Доступність посилання

03 грудня 2016, Київ 00:40

“Альтернатива”: Феномен Карлоса Сантани.


Андрій Охрімович

Аудіозапис програми:

Київ, 12 серпня 2004 року.

Надія Шерстюк

Шановні слухачі, вітаю вас. В ефірі “Альтернатива”, експеримент в мистецтві, науці, політиці і просто у житті.

Андрій Охрімович

Коли так званий мейнстрім заносить аж надто вбік, виникає потреба в альтернативі. Як правило, аномальній. Однак з часом аномалія стає модою, потім нормою, далі законом.

Це стосується усіх аспектів людського розвитку. Особливо культури. Особливо музики. Адже музика є емоційною правдою, у такий спосіб вона розповідає про те, що відбувається. Тоді на мить з’являється інший кут зору.

Зринає питання: звідки це взялося? Де теє таємниче джерело усього? І чи аж такий складний цей світ, як нам здається?

Надія Шерстюк

Карлос Сантана є однією з визначних постатей сучасної музики. Водночас це загадкова фігура в сенсі творчого шляху. Там, де одні шукали комерційно вигідного “мейнстріму”, інші, натомість, винаходили різні форми альтернативи, заперечуючи власне коріння.

Сантана дотримувався того самого “золотого перетину”, залишаючись вільним від декларацій. Віддаляючись од джерел, він, не надто дбаючи про це, лишився вірним своїм першовитокам. Маючи колосальний успіх в усьому світі, він лишається поза матрицею зіркових ідіотизмів. Все що в нього є – це його музика.

Про феномен Карлоса Сантани з музикантом, музикознавцем та популярним ведучим музичних радіопрограм Олексієм Коганом розмовляють Віктор Недоступ та Андрій Охрімович. Модерує Надія Шерстюк. Звук – Вадим Журба.

Олексій Коган

Постать Сантани ми пов’язуємо “Вудстоком”. В цій рок-тусовці він повністю зруйнував стереотипи, що на “Вудстокові” грають тільки рок-музиканти.

Коли ми згадаємо, що людина, про яку ми сьогодні розповідаємо, - мексиканець і дійсно цікаво, коли людина вміє зробити латиноамериканську, майже на 100% народну музику одним із напрямків сучасного ф’южену. Молоді гітаристи, які хочуть гарти рок, латину чи ф’южен, зіграють 10 нот, не віддавши в п’яти, данину Сантані, тому що цей звук став візитною карткою, який став індивідуальним звуком, сьогодні будь-який гітарист впізнає з перших нот.

Сантана – людина парадоксів, який весь час хотів отримати “Греммі” і врешті-решт отримав, коли здавалося, що латиноамериканська музика вже зовсім нікому не цікава.

Мені сподобалася стаття В.Криштофовича-молодшого в журналі “Нота”. Він там пише: “Коли ви дивитися на сцену Сантана і шукаєте цього власника багатьох “Греммі”, не шукайте там молодих вокалістів, бас-гітариста, співаків, трубачів, саксофоністів, а спробуйте знайти на сцені підстаркуватого дядька з очами людини, яка знається на творчості Г.А.Шишкіна”.

Найкраща пам’ять про музиканта – це музика і як часто вона звучить. Увімкни будь-яке пристойне радіо і ти обов’язково почуєш і самбу , і “Europe”, знамениту п’єсу з диску “Амігос”.

Андрій Охрімович

“Гра на гітарі є одночасно і фізичним, і метафізичним експериментом,” – пише Сантана на вкладці до одного із своїх альбомів.

“В молодості ви намагаєтесь осягнути сенс простих речей та понять. Вони - чистої води фізика, і в той же час щось значно більше. Це те, що йде від розуму та серця. По-моєму, це складає сенс гри на гітарі. Коли граєш від душі, ти відкритий та чесний.

Моя “фішка” в тому, що я дійсно граю від душі. Коли у мене це виходить, я відчуваю, що не просто граю, а виступаю у якості передавача. Саме духовне начало підносить музику над іншими земними звуками.

Таким чином вчитися грати на гітарі – означає вчитися “передавати”. А от в словах “отримувати” та “передавати” є щось потойбічне”.

Олексій Коган

До речі, сьогодні хочеться говорити про Сантану з точки зору якихось дрібниць. Я ніколи не забуду знамениту річ “Європа”, яку завжди: “А, “Europe”! Це ж Сантана”.

Сантана колись на прес-конференції встав і сказав, що цю річ написав його клавішник (до речі, він був в Києві) Том Костер”. А Сантана став тільки виконавцем. Але рівень цього музиканта, тобто те, що його знають в усьому світі, дозволяло людям робити таку прикру помилку для Тома Костера.

Віктор Недоступ

Він і блискучий інтерпретатор, окрім того, що блискучий композитор і блискучий інструменталіст.

Олексій Коган

Тим більше, людина, яка надала другого дихання багатьом речам. Тільки латиноамериканські люди знають “Ой екомова тіта пуенте”, але Сантана зробив цю річ загальносвітовим хітом. Або Пітера Гріна “Black magic woman”. Спочатку цю річ знали тільки блюзмени, а потім, завдяки Сантані, це став “хіт Сантани”.

Віктор Недоступ

Взагалі цей “Black magic woman” сприймався киянами, які саме з Сантани знали цей блюз і сприймали це, як Латинська Америка, хоча це і не латиноамериканська річ.

Олексій Коган

А створив американець. І коли почуєте цю пісню у виконанні Пітера Гріна, то це звичайнісінький блюз, тобто людина, яка має якийсь смак і якесь відчуття того, як воно має бути, щоб стати популярним. Йому закидали дуже часто, що він робив це навмисне, щоби бути популярним, але коли людина прагне бути популярною, і це не Михайло Поплавський, в цьому нічого поганого немає.

Надія Шерстюк

“Насправді, що таке музика “латіно”? Її коріння занурені в Іспанію. У той час, коли вся інша Європа грала вальси, польки та мазурки, там домінувала інша музика, мавританська, тобто північно-африканська. Ви самі погодитесь, якщо вслухаєтеся. Така в мене теорія, я вивчав це питання”.

(Карлос Сантана. З інтерв’ю.)

Андрій Охрімович

Чи не блукав за ним скандал?

Олексій Коган

Завжди. По-перше, дуже часто його життя було пов’язане з наркотиками, але він встиг зупинитися. Я, до речі, згадую ще один фрагмент з інтерв’ю, на якому він сказав: “Коли я подивився, що багато героїв “Вудстока”, а я лишився вже один, і я зрозумів, що треба вже змінювати стиль і манеру поведінки”. Він встиг, він теж, можливо, як людина, яка вміє передбачити на кілька кроків, не пішов в це пекло, а зупинився.

Андрій Охрімович

Але дихання відчув, так би мовити.

Олексій Коган

Так, в спину, в потилиця відчув.

Віктор Недоступ

Я думаю, що всотав повністю це дихання, встиг просто видихнути.

Олексій Коган

Сантана вміє бути різним. Весь час, коли розповідаєш про цього музиканта, незрозуміло: джазмени вважають його своїм, ті, хто люблять індійську музику, обов’язково згадують про його експеримент і відвідини знаменитого гуру.

Віктор Недоступ

До речі, “Пісня для гуру” в нього є. Вона абсолютно не індійська.

Олексій Коган

В тому і справа, вона несе в собі ідею.

Потім альбом із Джоном Мак-Лафліном. Музикант, який не може класифікуватися якось, а є універсалом в цьому.

Андрій Охрімович

В цій музиці відчувається та ширка, яку він вводив у себе?

Олексій Коган

Так, воно є. Мені дуже не подобається, коли люди, які не знають матеріал, пишуть в журналах, що в альбомах Карлоса Сантани дуже довгі коди та закінчення речей, тому що явно не вистачає матеріалу, не розуміючи, що латиноамериканці – це повторення, яке є цим самим заводом і енергією, коли звучить латиноамериканська музика. Два-три акорди, а потім починають голови ходити вгору-вниз, вгору-вниз.

Андрій Охрімович

“Багато пар зізнавалося мені, що займаються коханням під мою музику. Це прекрасно. Кохання це клей, який утримує світ, щоб він не розсипався на тисячу шматочків, як вежі Всесвітнього торгового центру. Розумієте, що я маю на увазі? Це протистояння: кохання, світ – агресія, смерть”.

(Карлос Сантана. З інтерв’ю.)

Олексій Коган

Ми можемо навіть зараз посперечатися. Я зараз видам цитату Карлоса Сантани, який останнім часом став дуже релігійним. Кореспондент журналу “Down bit”, дивлячись у вічі, поставив запитання, мовляв, чи вважаєте ви себе релігійною людиною, і Сантана відповів: “Ні, я не релігійна людина, бо релігія сьогодні є корумпованим бізнесом. Духовність – це інша річ, це єдина дорога, яка веде до Господа. А чому я підкреслюю, що я не релігійна людина? Тому, що я знаю, скільки багато людей вбили в ім’я релігії”.

Андрій Охрімович

Світ, склепаний виключно з індивідуальностей, був би різновидом пекла. Тим не менше він є таким, як є, і, відповідно, він був би неповним, якби не було альтернативних постатей. В чому альтернатива Сантани?

Олексій Коган

Знову деталь, яку я помічав. Як дивляться на Сантану музиканти, які грають поруч з ним? Як вони дивляться йому в очі? Тобто, він для них є гуру, але коли починає зал шаленіти, коли виконується пісня “Марія”, за яку він отримав “Греммі”, він залишається молодим в середині.

Віктор Недоступ

Очевидно альтернатива його полягала в тому, що йому не треба було шукати альтернативи. Все, що з ним не робилося, це парадоксально, не збивали його з шляху, а якраз його зміцнювали: наркотики, його експерименти, його нещасливе життя, різнобічність.

Олексій Коган

Знову ж таки можна згадати суто джазові речі і вміння повертатися до витоків.

Його перший склад називався “Santana blues band”. Він грав речі Бібі Кінга. Взагалі Бібі Кінг та Джон Лі Хукер – це були перші і найбільші враження. І знаєш, як буває? Людина, яка вчилася грати на гітарі на дисках, на платівках Лі Хукера, 40 років потому з’явилася у студії з маестро і записала гарних речей. Мені здається, що в цьому теж щось є знакове.

Він справжній завжди був, є і, мені здається, буде.

Віктор Недоступ

Все ж таки він, значною мірою, рок-музикант, а рок-музика несе якийсь конкретний духовний меседж. Який меседж саме у Сантани?

Олексій Коган

Я сказав би, що це мажор з мінорним підтекстом. Це перша така асоціація, аналогія. Як можна грати сучасний рок, експресивний, іноді агресивний водночас із злагодою із самим собою.

Віктор Недоступ

Безмежна романтика.

Олексій Коган

Безмежна романтика і свобода.

Андрій Охрімович

Питання про паралелі в сусідніх мистецтвах. Кого можна було б з ними порівняти в літературі, в інших сферах?

Олексій Коган

Я порівняв би мову оповідань Бориса Вяна з музикою Сантани середини 70-х років. Ще одна паралель: Сантана продовжив загальну ідею Джеммі Хендрікса. Останній вважав, що гітара має звучати, як людський голос.

Надія Шерстюк

“В кожну ноту ви маєте вкласти, як мінімум, п’ять компонентів: душу, серце, розум, тіло, силу. Одна лише нота. Якщо цього не буде, не буде й музики.

Мені однаково, скільки музичних творів ви знаєте. Дайте мені їх відчути, примусьте переживати. Покажіть мені вічне. Відкрийте для мене святе й чуттєве”.

(Карлос Сантана. З лекції у Бостонській музичній школі.)

Андрій Охрімович

Що може міняти музика в головах людей? Чи може вона бути фактором політичним, фактором філософським?

Олексій Коган

Філософським – так, політичним – не знаю.

Віктор Недоступ

Я сказав би так: політика так чи інакше працює з феноменом свободи – вона або хоче відібрати, або обіцяє свободу, або маніпулює. Музика, справжня музика не є якоюсь політичною декларацією, вона є сама свобода.

Те, що нам сьогодні пропонують... Я не думаю, що Брітні Спірс чимось відрізняється від Поплавського. Як куб свободи не давали сонним людям, людям з сонною свідомістю, вони все одно оберуть не свободу. І от музика в цьому сенсі пробуджує.

Андрій Охрімович

Коли говоримо про порівняння, то Україну чомусь завжди порівнюють з певною кількістю бананових республік. Бабанові республіки все ж таки видають якихось потужних письменників, потужних музикантів, з Україною щось здавалось би не те.

Олексій Коган

Коли з’явилися “ВВ”, то багато розумних людей пророкували їм славу. Я можу сьогодні (хай сміються) порівняти Сантану з Олегом Скрипкою. Останній фестиваль Скрипки на Співочому полі, те, що він робив. Там були і сербські музиканти, там були і молдавани, там були і прибалти... Тобто, він зробив фольклорний фестиваль. Тобто, музиканти, які складають певну альтернативу українській культурі. Мені здається, що сьогодні Скрипку можна назвати своєрідним Карлосом Сантаною в Україні.

Андрій Охрімович

В мене таке враження, що у нас мало клубів, в які б приїжджали автентичні виконавці музики кантрі, приїжджав би автентичний джаз. Коли на телебаченні показують тих людей, які клубляться , то мені хочеться блювати. І тут, мені здається, є одна величезна проблема – це відсутність середовища.

Олексій Коган

Якщо немає середовища, а, слава Богу, є осередки... Я очікую на пожвавлення життя на початку вересня. Якщо не здивуємо, то порадуємо численних любителів музики, справжньої музики. Можливо, хоча б на деякий час можливо буде змоделювати це саме середовище.

Андрій Охрімович

Середовище, яке може бути небезпечне для тих людей, які хотіли б з Поплавського почати і Поплавським закінчити.

“У всіх були ноти, а у Луіса Армстронга лише його труба і носовичок. Люди, які вміють читати ноти, безумовно мають перевагу, але краще читати життя, а не те, що написано на папері.

Не хочу сказати, що блаженними є невігласи. Однак, якщо ти не вмієш читати музику, це не означає, що ти невіглас. Птахи не читають. Але ж співають свої пісні”.

(Карлос Сантана. З інтерв’ю).

Надія Шерстюк

Над цим випуском “Альтернативи” працювали музикант, музикознавець та популярний ведучий музичних радіопрограм Олексій Коган та журналіст Віктор Недоступ. Модерувала Надія Степула. Звук – Вадим Журба. Автор Андрій Охрімович.

Всього вам доброго! Зустрінемось через тиждень!

Говорить радіо “Свобода”!

НА ЦЮ Ж ТЕМУ

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG