Доступність посилання

logo-print
08 грудня 2016, Київ 16:30

Американський музичний експерт про український джаз.


Сергій Куделя

Вашингтон, 4 лютого 2005 - Український джаз почав формуватися як унікальна музична течія із власною ідентичністю. У цьому, після відвідин України, переконаний американський експерт з джазової музики та ведучий радіопрограми, присвяченій джазу Леррі Епелбаум. Під час перебування у Києві та Львові, Епелбаум зустрівся з багатьма українськими джазовими виконавцями та шанувальниками, виступив із серією лекцій про сучасний джаз перед студентами музичних факультетів, і побував на декількох джазових сейшенах. Про свої враження від поїздки до України він розповів під час виступу в українському посольстві у США.

Поїздка Леррі Епелбаума до України стала, за його словами, здійсненням давної мрії, навіяної львівським корінням його родини. Його перші контакти із українськими джазменами відбулися два роки тому, під час відвідин Вашингтона редактором музичного журналу “Нота” В’ячеслава Криштофовича. Завдяки п’ятиденному перебуванню в Україні минулого грудня Еплбауму вдалося значно розширити коло своїх музичних знайомств в Україні та уявлення про український джаз. Найбільш пізнавальним для нього було спілкування з українськими студентами, яким він давав лекції про сучасні тенденції в американському джазі. За словами Еплбаума, від студентів йому вдалося дізнатися багато про культурні особливості музичного світу в Україні, та його відмінності від американського. Він відзначив, що слухати джаз в Україні престижно, тому його слухають навіть ті, кому ця музика не дуже і до вподоби. Еплбаум також каже, що українські студенти цікавилися можливостями використання джазу для політичного протесту. За його словами, американські джазові музиканти про це і не думають. Еплбауму, який займається аудіо-архівом у Бібліотеці Конгресу, також запам’яталися відвідини у Києві музичної бібліотеки імені Вернадського. Продовжує Леррі Еплбаум:

“Я очікував на неформальну зустріч із працівниками бібліотеки і на невелике спілкування з ними. Але, коли я з’являюсь там, то бачу з десяток осіб, які сидять у дуже напруженій, формальній атомсфері. І перше, що вони мене питають: “Чи ви готові підписати офіційну угоду між Бібліотекою Конгресу та нами?” Я звичайно відмовився і пояснив свої наміри. Тоді усі розслабилися, і хтось сказав: “Він – один з нас. Давайте покажемо йому, чим ми тут займаємося”.

Еплбаум каже, що був вражений винахідливістю працівників музичної бібліотеки у Києві, які, користуючись застарілою апаратурою, все ж професійно виконують свою роботу.

Свій виступ Епелбаум поєднував із демонстрацією уривків джазових композицій українських авторів, які він привіз з собою до США. Найбільше захоплення в нього викликають композитори, які відмовляютья імітувати американський джаз, а використовють у композиціях місцеві мотиви та ритми. Серед них Еплбаум виділив твори кримсько-татарського джазмена Енвера Ізмайлова, та імпровізатора зі Львова Юрія Яремчука. Для ширшої популяризації робіт українських джазменів Еплбаум радить їм створити свій власний веб-портал:

“Вам не можна залишатися периферійними , закритими для зовнішнього світу. Вам треба змусити його звернути на вас увагу. Я, наприклад, зацікавлений і готовий купувати ваші диски. Але це дуже важко зробити. Дуже важко знайти Енвера Ізмайлова, наприклад. Коли я ставлю деякі українські джазові композиції на радіо, мені відразу дзвонять слухачі із запитанням: “Де можна це придбати?” На жаль, поки не можна це зробити, але повинні існувати сторінки на інтернеті, які б дозволяли це“.

Епелбаум відзначає, що серед українських любителів джазу популярністю користуються відомі в американському музичному світі постаті: Джон Колтрейн, Дайян Крол чи Дюк Елінгтон. Водночас, він каже, що зустрів в Україні багатьох джазових музикантів, які пішли у своєму мистецькому розвитку далі, ніж будь-хто у США. На його думку, в Україні комерція ще не поглинула музичну індустрію так, як в Америці, що залишає творчим музикантам свободу для самовираження.

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG