Доступність посилання

11 грудня 2016, Київ 15:59

У Криму назріває розкол серед мусульман


Володимир Притула Сімферополь, 11 вересня 2007 (RadioSvoboda.Ua) – Серед мусульман Криму назріває розкол. Поки кримський Муфтіят боровся із Хізб-ут-Тахріром і ваххабітами, в Криму з''явилися хабашити – прихильники забороненої в низці країн ісламської течії. І хоча вони не радикали і не фундаменталісти, усе ж загрожують самобутньому Ісламу кримських татар – вважають релігієзнавці.

Головна мечеть Сімферополя Кебір-Джамі
«Аллах акбар! Аллах всемогутній!» - Муедзидін скликає правовірних мусульман до мечетей на намаз. Втім, останнім часом у кримських мечетях моляться по-різному. Зараз в автономії діє 330 громад, підпорядкованих місцевому Муфтіяту – Духовному управлінню мусульман Криму. Там сповідується традиційний для півострова ханафізм. Цей кримськотатарський різновид сунітського Ісламу інколи ще спрощено називають Євро-Ісламом – за світськість, лібералізм і толерантне ставлення до інших релігій. Проте, в останні роки тут з’явилося близько 40 автономних мусульманських громад, на яких мають вплив ваххабіти і прихильники релігійного угруповання Хізб-ут-Тахрір.

Водночас Комітет у справах релігій при Раді міністрів АРК має намір ближчими днями зареєструвати низку нових мусульманських громад. Цього разу – прихильників ще однієї чужої в Криму ісламської школи – хабашизму. Голова Комітету Володимир Маліборський каже, що відмовити у реєстрації віруючим не може:

«Це внутрішньоісламська проблема. Іслам сьогодні неоднорідний. Сьогодні у нас – уже 11 заяв про нові громади. Це прихильники Ахмеда Таміма, глави Духовногого управління мусульман України. Ці люди кажуть, що створюють нові громади, бо не задоволені кримським Муфтіятом, мовляв, він бездіяльний», - сказав Володимир Маліборський.

Молитва на майдані
Сам шейх Ахмед Тамім в інтерв’ю кримській пресі спростував свою причетність до створення нових мусульманських громад хабашитів у Криму, хоча сам відноситься до цієї школи. Але він заявив, що не ділить мусульман на «чужих» і «своїх». Проте глава Духовного Управління мусульман Криму Аджа Еміралі Аблаєв каже, що стурбований напливом на півострів емісарів з інших країн і лібералізмом українського законодавства:

«На сьогодні хабашизм, ваххабізм, хізб-ут-тахрізм, інші течії дуже активно розвиваються у Криму. Ми живемо в демократичній державі, але сьогоднішній закон «Про свободу совісті і релігії в Україні» не працює. Його треба повністю переглянути. Інакше ніхто і ніщо не зможе захистити релігійну єдність кримськотатарського народу в Криму від цих сект», - вважає Аджа Еміралі Аблаєв.

На думку кримського експерта Ленура Юнусова, активний прихід хабашитів до Криму загрожує не тільки релігійній єдності кримських татар:

«Це загрожує етнічно-релігійній ідентичності кримськотатарського народу. Відомо, що хабашитська течія, яка у багатьох ісламських країнах заборонена, зародилася в Лівані, звідки родом і шейх Ахмед Тамім. Хоча хабашизм – школа нефундаменталістської традиції, все ж його прихід – турбує. Бо для кримського Ісламу, який не має древніх традицій, лише кілька століть, будь-який вплив ззовні – це загроза знищенням релігійної ідентичності кримських татар», - переконаний Ленур Юнусов.
XS
SM
MD
LG