Доступність посилання

26 вересня 2016, Київ 04:51

«Щоденник кримського школяра» – новий засіб російської пропаганди


Російська пропаганда дісталася до кримських шкіл. На окупованому півострові почали поширювати «Щоденник кримського школяра», виготовлений видавництвом «Проф-прес» з російського Ростова-на-Дону. Його сторінки рясніють безліччю російської символіки, а також маніпулятивними і неправдивими відомостями про історію півострова. Основний удар припав на кримських татар, які тут названі націоналістами і загарбниками землі за підтримки турецької влади.

«Щоденник кримського школяра» надійшов до продажу на півострові перед початком нинішнього навчального року. Фото декількох його сторінок оприлюднив у Facebook заступник голови Меджлісу кримськотатарського народу Наріман Джелял.

Історія Криму без 23 років

На сторінках «щоденника» наводять основні дати, пов'язані з історією Криму. Але події, які їм відповідають, спотворені. А деякі періоди життя Криму ‒ і зовсім викреслені.

Величезна прогалина у новітній історії Криму стосується його життя у складі Української РСР. А 23-річний період життя кримчан у незалежній Україні і зовсім випадає з історичної довідки.​

З моменту розпаду Радянського Союзу 1991 року автори відразу ж переносять свого читача у 2014 рік. Тему російської анексії Криму, яку на сторінках «щоденника» подають як «історичне рішення» кримчан про свою долю, тут вирішили розпочати з 11 березня 2014 року ‒ дати ухвалення кримським парламентом декларації про незалежність Криму, за якою слідував незаконний «референдум» і анексія півострова.

Про події, що супроводжують процес «приєднання» Криму до Росії ‒ військове захоплення півострова, штурми українських військових частин, викрадення, побиття і катування проукраїнських активістів і журналістів, про жертви російської анексії, масові порушення російською владою міжнародних угод, а також прав людини і репресії проти тих, хто не визнає анексію, ‒ автори «історичної довідки» не кажуть ні слова.

«Татари ‒ загарбники земель»

Основний удар на сторінках «щоденника» наносять по кримських татарах, яких називають «загарбниками земель» півострова за підтримки влади Туреччини. Про корінний народ півострова, зокрема, пишуть так: «З 1991 року ‒ зростання націоналістичних настроїв серед татарського населення, яке повернулося після депортації. Активне захоплення територій спочатку в степовій частині Криму, а останнім часом і спроби самозахоплення територій на південному березі Криму. Все це відбувається при мовчазному потуранні українських чиновників і надпотужній фінансовій підтримці турецької влади».

Кримський історик і публіцист Сергій Громенко зазначає, що таке трактування кримських подій і ролі кримських татар у них не витримує ніякої наукової критики.

Цей текст ‒ ще один снаряд в інформаційній війні Росії проти «внутрішнього ворога» в особі кримських татар

«Абзац, у якому описуються подій 1991 року, є пропагандистським. Кримськотатарський народ раптом став «татарським населенням», про саму депортацію не сказано ні слова, так само як і про слизьку політику місцевої комуністичної та проросійської влади, яка роками гальмувала вирішення земельного питання у Криму. Ну, а те, що це Росія, а не Туреччина надавала своїм прихильникам «надпотужну фінансову та ідеологічну підтримку» відомо навіть школярам. Цей текст ‒ ще один снаряд в інформаційній війні Росії проти «внутрішнього ворога» в особі кримських татар», ‒ зазначив він у коментарі «Крим.Реалії».

Залишаються питання і до інших пунктів кримської історії, представленої на сторінках «щоденника».

Тези про так зване «входження» Криму до складу Росії 2014 року підтверджують мету створення цього «щоденника» ‒ просування російської пропаганди у кримських школах

«Сам підбір і трактування дат наочно показує, що перед нами не історичний огляд, нехай навіть короткий, а пропагандистська листівка, покликана виправдати тезу «КримНаш». Крим не був «приєднаний» до складу Радянського Союзу 1922 року ‒ півострів не був суб'єктом союзного договору. Передача Криму 1954 року до складу УРСР не була «волюнтаристським рішенням» Микити Хрущова ‒ це було колегіальне рішення радянської верхівки, а на відповідних документах взагалі немає його підпису. Областю Крим став 1945 року ще у складі Росії. Ну, а тези про так зване «входження» Криму до складу Росії 2014 року знову ж підтверджують мету створення цього «щоденника» ‒ просування російської пропаганди у кримських школах», ‒ говорить Сергій Громенко.

«Пункт про кримських татар, звичайно, ‒ кримінал, але вся інша кримська хронологія ‒ просто непрофесійне куховарство людей, які взагалі не орієнтуються в історії Криму. Мабуть, теж ростовські «історики» її намалювали», ‒ коментує зміст «щоденника» у Facebook відомий кримський історик, ведуча авторської програми кримськотатарського телеканалу АТR Гульнара Бекірова.

Творці «щоденника»

«Щоденник кримського школяра» продають у кримських магазинах канцтоварів, там його купив Наріман Джелял. Придбати його можна і у великих торгових мережах півострова. Російський блогер Олександр Горний, який активно вихваляє цей «щоденник» у ЗМІ, говорить, що купив його у магазині мережі «Яблуко» в Сімферополі.

У вихідній інформації «щоденника» зазначено, що він був виготовлений у травні нинішнього року в Ростові-на-Дону, виробник ‒ ТОВ «Видавничий дім «Проф-прес».

За інформацією Єдиного реєстру юридичних осіб Росії, підприємство зі статутним фондом у 15,6 тисячі російських рублів належить ростовському підприємцю Святославу Шалаю. «Проф-прес» працює у цьому російському регіоні з 2002 року і надає послуги у сфері поліграфічної діяльності, виробництва і оптової торгівлі книгами, іграми та іграшками, а також здійснює операції з нерухомістю та вантажні перевезення.

У вересні минулого року Святослав Шалай і ще один підприємець Михайло Гайфулін зареєстрували у місті Аксай Ростовської області супермаркет «Проф-прес» і продають свою продукцію, зокрема й через інтернет.​

На сайті підприємства «Щоденник кримського школяра» – серед численних зошитів і шкільного приладдя, оформлених картинками популярних мультяшних героїв американських мультиплікаторів. Товари підприємства, марковані як безпечні за стандартами Митного союзу, виробляють на обладнанні, закупленому у європейських виробників. На презентацію дорогого придбання власники фірми запрошували журналістів всього чотири роки тому.

На запитання про замовника кримського «щоденника» і автора його «історичної довідки» у ТОВ «Проф-прес» відповісти відмовилися, зіславшись на те, що власник підприємства дуже зайнятий, а інша компетентна особа зараз перебуває у Москві і повернеться тільки до кінця тижня.

У той же час кримські громадські працівники вбачають у змісті «щоденника» ознаки порушення антиекстремістського законодавства Росії. Вони не виключають подання відповідної заяви у російські правоохоронні органи.

Оригінал – на сайті проекту Радіо Свобода «Крим.Реалії»

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...

FACEBOOK КОМЕНТАРІ

XS
SM
MD
LG