Доступність посилання

ТОП новини

Міжнародна конференція мусульман, християн, юдеїв і буддистів у Мадриді


Король Саудівської Аравії Абдулла бін Абдуль Азіз відкрив вчора у Мадриді міжконфесійну конференцію з міжнародного діалогу віруючих. Тут близько 300 делегатів від різних релігійних конфесій обговорюють співпрацю між спільнотами, які мають різні релігії і культури, але спільні людські цінності. Конференція триватиме три дні. У день відкриття конференції виступили разом два королі – Саудівської Аравії та Іспанії.

Міжконфесійна конференція проходить у місті, де мусульмани, християни та юдеї жили в мирі з 8-го по 14-те століття під владою мусульманських правителів. Це перший випадок, коли Саудівська Аравія запросила на конференцію не лише немусульман, а й євреїв, на що звертає увагу керівник міжрелігійного відділу Американського єврейського комітету Давид Розен.

Саудівська Аравія сподівається показати на цій міжнародній конференції своє нове ліберальне трактування її суворої версії релігії ісламських сунітів. Відомо, що серед 19 арабів, які були серед виконавців атак 11 вересня 2001 року, 15 були громадянами Саудівської Аравії.

Єврейські й християнські учасники конференції вже відзначили, що король Саудівської Аравії завдав цією акцією в Мадриді удару по релігійному фанатизмові в усьому світі.

Дехто сумнівається у чесності намірів Саудівської Аравії

Чимало критиків скептично ставляться до цієї ініціативи Саудівської Аравії і вважають ваххабізм, одну з найбільш консервативних релігій у цій країні, прямо причетною до тієї ворожнечі, яка є в ісламі, особливо, щодо нетолерантного ставлення до шиїтів.

Офіційні чинники Ізраїлю, зокрема Міна Фентон з уряду Єрусалима, назвали цю конференцію «політичним трюком». За її словами, «кожен знає, що немусульмани не мають ніяких прав в Саудівській Аравії». МЗС Ізраїлю офіційно відмежував від участі в цій конференції відомого ізраїльського рабина Давида Розена, який має подвійне, ізраїльське та американське громадянство.

Поглиблення міжконфесійних, міжкультурних контактів

Ідея проведення триденного форуму виникла після початку діалогу Папи Римського Бенедикта Шістнадцятого і зустрічі саудівського короля з Папою у Ватикані минулого року. Саудівська Аравія рекламує цю конференцію як релігійну ініціативу, без будь-якої політики. Відомо, що вже на відкритті цього форму у середу присутність засобів інформації була дуже обмеженою.

Саудівська родина хоче показати на цій конференції, що після трагічних подій 11 вересня 2001 року здійснені практичні кроки до «реформування» політичної ролі мусульманських клерикалів у Саудівській Аравії, які перед цим розглядали навіть шиїтів як невіруючих і уникали контактів із немусульманами та представниками інших культур.

На мадридській зустрічі від католиків веде діалог кардинал Жан-Луї Торан, також беруть участь Тоні Блер, Джесі Джексон, ізраїльські й американські рабини та інтелектуали — Френсіс Фукуяма, Карен Армстронґ та інші. Запрошені також Нобелівський лауреат, колишній віце-президент США Альберт Ґор та консервативний представник англіканської церкви Франклін Ґрехем, який називав свого часу іслам «диявольською та неморальною релігією».

Низка експертів вважає, що ця конференція викликає великий інтерес у світі з точки зору можливості реформування ісламу і поширення міжконфесійних, міжкультурних контактів у світі. Кардинал Торан назвав факт організації конференції королем Саудівської Аравії Абдуллою «актом величезної хоробрості».

Представництво від православних конфесій і мусульман з України на цій конференції фактично не відзначене. Відомо лише, що присутній у Мадриді в.о. секретаря відділу зовнішніх відносин Московського патріархату отець Георгій Рябих.

(Прага – Київ)
  • Зображення 16x9

    Василь Зілгалов

    Із Радіо Свобода співпрацюю з 1989 року. Переїхав з Мюнхена до Праги у березні 1995 року. Народився в сталінській Україні. Троє з родини загинули від голоду у 1932-33 роках. Мати ледве уціліла в 1933-му. Батько пройшов Колиму але система все ж знищила його. Окрім батька, тоталітаризм згубив чотирьох моїх дядьків. Закінчив історичний факультет. Викладав методологію історії. Підготував дві дисертації. Чимало написав. Журналістом став з 1969 року, після вторгнення радянських військ до Праги. Опублікував роботи з історії політичної публіцистики, книги з історії українських міст, дослідження про Василя Пачовського, з історії української еміграції.

ВИБІР ЧИТАЧІВ

XS
SM
MD
LG