Доступність посилання

12 Грудень 2017, Київ 05:06

У древньому Римі перший музей сучасних мистецтв


Музей мистецтв XXI століття в Римі, вигляд ізсередини

Рим – У Римі після десяти років будівництва відчинив двері перший в Італії Національний музей сучасних мистецтв. Подія непересічна, оскільки древній Рим з-поміж європейських столиць найбільше пильнує свій історичний архітектурний образ. Тому поява модерних будівель часто супроводжується полемікою. Але цього разу сучасність перемогла.

Архітектурний комплекс площею 27 тисяч квадратних метрів: хитросплетіння гнучких сходів і коридорів, стіни із залізобетону, сталі і скла. В результаті – багато простору і світла, контраст білого та чорного. Це і є римський MAXXI – Національний музей мистецтв XXI століття – один із найбільших музеїв сучасного мистецтва у світі.

Його спроектувала іменитий британський архітектор іракського походження Заха Хадід. 1998 року вона виграла конкурс на реалізацію проекту, що обійшовся у 150 мільйонів євро.

Переконавши шість урядів, які змінилися за цей час, подолавши італійську бюрократію, перемігши критиків-консерваторів, Заха Хадід нарешті щаслива бачити свою мрію, наповнену життям.

«За винятком кількох деталей, все залишилося, як було в оригінальному плані. Певно, один із небагатьох проектів, виконаний за графіком. Майже все зроблено у точній відповідності до початкової ідеї», – сказала архітектор. Ідея полягала в тому, щоб відвідувач споглядав мистецький твір із багатьох рівнів будівлі, бачив також інших людей, які рухаються внизу, вгорі і довкола.

Творити майбутнє

Музей мистецтв XXI століття у Римі, зовнішній вигляд
Грандіозна біла споруда з геометричними викрутасами помітно контрастує із класичними жовтими будівлями житлового кварталу Фламініо.

59-літня Заха Хадід – перша жінка-лауреат престижної архітектурної премії Пріцкера – переконана, що історичні міста повинні творити своє майбутнє.

Подібні палаци мають з’явитися і в інших містах Італії, сподівається міністр інфраструктури Альтеро Маттеолі. Він зазначив: «Цей архітектурний проект не має політичного забарвлення. Його вдалося реалізувати завдяки безперервній роботі урядів, які змінювалися один за одним. Особисто мене будівля вражає простором та величчю, тут не відчуваєш межі, немає периметрів. Споруда, створена у 2000-х роках, надзвичайна сама по собі і гарна».

В Італії дуже стримано ставляться до сучасної архітектури. На відміну від Нью-Йорка, Лондона, Парижа чи Берліна у Римі серед архітектурних шедеврів минувшини не бачать місця ультрамодерним конструкціям. Чи не кожну інавгурацію супроводжують критичні відгуки у пресі.

400 тисяч відвідувачів


Італійські архітектори-представники стилю «хай-тек» втілюють свої проекти в основному за кордоном. Найвідоміший із них – Ренцо П’яно, творець природознавчного музею «Каліфорнійськa академія наук» та автор реставрації Потсдамської площі в Берліні.

На церемонії відкриття нового музею у Римі Піо Балді, президент Фонду MAXXI наголосив: «В Італії, яка володіє грандіозною культурною спадщиною, було б несправедливо, опікуватися лише захистом цінних об’єктів минулого. Також важливо сприяти і підтримувати мистецтво майбутнього, допомагати народженню мистецьких творів завтрашнього дня».

У Музеї сучасних мистецтв розгорнуться експозиції та живі інсталяції двох напрямків: MAXXI Мистецтво та MAXXI Архітектура. Очікують, що протягом першого року музей відвідають 400 тисяч любителів прекрасного.

Навесні там відкриється колекція із 350 робіт культових митців сучасності. Серед них художники Енді Уорхол, Вільям Кентрідж, Аніш Капур, а також архітектори й інженери Карло Скарпа, Альдо Россі і П’єрлуїджі Нерві. Поки що відвідувачі блукають порожніми залами футуристичного палацу.

(Рим – Прага – Київ)

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG