Доступність посилання

11 Грудень 2017, Київ 14:24

Російський канал злякався власного матеріалу про Чечню


Прага – Сюжет про тортури і викрадання людей у Чечні, котрий показав у ефірі російський телеканал НТВ 30 жовтня, був пізніше знятий з програми для європейської частини Росії і «відправлений на доопрацювання». Якраз таким чином у телекомпанії пояснили, чому репортаж не змогли побачити жителі європейської частини Росії. Цей матеріал присвячений діяльності Комітету проти тортур у Чечні і викраденню чеченця Іслама Умарпашаєва.



Репортаж про викрадення людей у Чечні співробітниками МВС, що вийшов у ефір телекомпанії НТВ у програмі «Центральне телебачення» 30 жовтня, побачили лише жителі Далекого Сходу Росії і Уралу. Пізніше сюжет зняли з ефіру. Телеглядачі європейської частини Росії побачити його не змогли, але матеріал потрапив в інтернет на YouTube.

Прес-секретар телекомпанії НТВ Марія Безбородова повідомила Радіо Свобода, що репортаж «відправлений на доопрацювання».

«Так, дійсно, сюжет був показаний на далекосхідну «Орбіту», після чого керівництвом телекомпанії було ухвалене рішення відправити його на доопрацювання, перевірку й уточнення фактів. Взагалі, це звичайна практика у роботі інформаційної редакції, котра є зареєстрованим ЗМІ», – зазначила Марія Безбородова.

«Тобто, ніяких телефонних прохань «згори» з проханнями чи з вимогами?» – запитало Радіо Свобода. Відповідь: «Я дала вам наш офіційний коментар. Мені здається, що цього достатньо».

Репортаж, що його було знято з телеефіру НТВ, присвячений тортурам і викраденням людей у Чечні. У ньому, зокрема, розповідається про справу Іслама Умарпашаєва – за даними Комітету проти тортур у Чечні, його викрали співробітники МВС і кілька місяців утримували на базі Чеченського ЗМОПу, домагаючись від нього зізнання у причетності до підпілля.

У лютому 2011 року справа Умарпашаєва набула гласності і потрапила у центральний апарат Слідчого комітету Росії. Однак розслідування, за даними правозахисників, «зіштовхнулося з безпрецедентними протидіями з боку чеченських силових структур».

Про справу Іслама Умарпашаєва в інтерв’ю Радіо Свобода розповів правозахисник із центру «Меморіал» Олександр Черкасов.

– Мова йде не просто про викрадання людей в Чечні, не просто про викрадання людей силовиками, не просто про незаконні методи слідства, а, по суті справи, про фальсифікації боротьби з тероризмом. Іслам Умарпашаєв, за його твердженнями, був викрадений, утримувався кілька місяців на базі ЗМОПу, і там його годували, водили вмиватися, але не давали голитися, стригтися. Тобто, як ми знаємо з багатьох інших епізодів, через кілька місяців будь-яка невідомо де утримувана людина може виявитися вбитою у лісі бойовиками. Ну, це дійсно зручно.

Унікальність цього випадку полягає не лише у тому, що вдалося домогтися звільнення Умарпашаєва, але й у тому, що він вирішив домагатися правди правовим шляхом. Він вимагає засудження своїх викрадачів, і розслідуванням цієї справи займається найвища з можливих інстанцій – Головне слідче управління Слідчого комітету Росії. А та чеченська міліцейська піхота, котра підозрюється у всіх цих «художествах» слідчого Ігоря Соболя, що веде слідство у цій справі, просто посилає на три букви.

– А чому канал НТВ спочатку показав його, а потім зняв з ефіру?

НТВ два тижні не ставив його до ефіру, обіцяв, але не ставив, тому що не хотів давати сюжет без коментарів Рамзана Кадирова, а Кадиров коментувати відмовився. Та все ж таки канал, подолавши якісь свої внутрішні суперечності, пустив сюжет до ефіру і після цього, як через «Орбіту» він пройшов на Далекий Схід, як стверджують, за дзвінком звідкись «згори», чи то зі Старої площі, чи з Кремля, сюжет зняли з ефіру. Ось секрет того, чому Чечня виявляється майже чи не найкращим суб’єктом федерації у дзеркалі російських ЗМІ.

У телевізійного оглядача Радіо Свобода Анни Качкаєвої своє бачення, чому цензура на телеканалі НТВ спрацювала із запізненням, і сюжет про викрадення Іслама Умарпашаєва все ж таки вийшов до ефіру і потім потрапив до інтернету.

«Судячи з тієї інформації, котру поширила компанія, ніяких дзвінків «згори» нібито й не було – матеріал був знятий з ефіру, ймовірно, за рішенням генерального директора, – каже вона. – Звичайно, зараз будуть офіційно казати, що для цього були вагомі причини. І необхідно було доопрацювати матеріал, як це завжди буває. Але я припускаю, що тут спрацювала доволі проста схема: сюжет серйозний, різним силам він міг не сподобатися, і телевізійне начальство це добре розуміло, тому, скоріш за все, вирішило зробити ставку на принцип «для котиків», як зазвичай телевізійники кажуть. Тобто, на «Орбіту» показуємо, і таким чином робимо цей сюжет доступним, а потім звітуємо, що все ж таки виконали вказівку, перестрахувалися і не показали його на території, котра ближче до Кремля, а в YouTube і на інших ресурсах він залишився. Таким чином виникає скандал. За сюжетом і згаданими у ньому людьми починають стежити, що, власне, і важливо, тому що викладені там факти небезпечні і навіть якщо їх потрібно перевіряти, все одно багато хто, котрі там знімалися, реально ризикують. Тому могла бути така версія подій, як і перестраховка, чого я, звичайно, зовсім не виключаю. Оскільки керівники НТВ люди більш ніж досвідчені, то така зовсім уже примітивна схема мені здається малореальною. Хіба що їм хтось суворо заборонив».

Матеріал підготували Василь Зілгалов і Любов Чижова
  • 16x9 Image

    Василь Зілгалов

    Із Радіо Свобода співпрацюю з 1989 року. Переїхав з Мюнхена до Праги у березні 1995 року. Народився в сталінській Україні. Троє з родини загинули від голоду у 1932-33 роках. Мати ледве уціліла в 1933-му. Батько пройшов Колиму але система все ж знищила його. Окрім батька, тоталітаризм згубив чотирьох моїх дядьків. Закінчив історичний факультет. Викладав методологію історії. Підготував дві дисертації. Чимало написав. Журналістом став з 1969 року, після вторгнення радянських військ до Праги. Опублікував роботи з історії політичної публіцистики, книги з історії українських міст, дослідження про Василя Пачовського, з історії української еміграції.

Ваша думка

Показати коментарі

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG