Доступність посилання

ТОП новини

За лаштунками Почаївської лаври


Законопроект, який передбачає можливість передачі Почаївської лаври УПЦ (МП), збурив релігійне життя на Тернопільщині
Законопроект, який передбачає можливість передачі Почаївської лаври УПЦ (МП), збурив релігійне життя на Тернопільщині
Почаїв – Після передачі Почаївської лаври Українській православній церкві (Московського патріархату) щоденне життя монастиря не зміниться, запевнив Радіо Свобода ігумен Свято-Успенської Почаївської лаври владика Володимир. Втім, дводенне спілкування Радіо Свобода з мешканцями Почаєва і духовенством лаври засвідчило, що законопроект, який передбачає таку можливість, збурив релігійне життя на Тернопільщині.

Щоранку зі власного подвір’я милується Почаївською лаврою 85-річний Тимофій Пасєка. Він пам’ятає, як після приїзду Микити Хрущова у 1960 році Почаївську лавру намагались закрити, як вивозили монахів і викидали їх у відкритому полі.

Тимофій Пасєка не може уявити свого життя без Почаївської лаври.

«Були гоніння, але весь час лавра була відкрита. Росія їх фактично гонила, а тепер вони пішли за Росією. Куди вони йдуть, до чого? Хай собі служать, але яка там політика, не знаю. Як же можна передати лавру? Це ж народне, побудовано давно. Будувала Анна Гойська, давав гроші граф Потоцький. А зараз хочуть забрати, для чого, що воно буде і як потім?» – бідкається чоловік.

Це питання хвилює всіх мешканців Почаєва: і тих, хто ставить свої підписи під листом за передання лаври УПЦ (МП), і тих, хто виступає проти. Лавра нині немов у стані облоги.

Парафіянам розповідають, буцімто у лаври хочуть забрати майно, вигнати монахів і створити музей. Зрештою, про це можна прочитати в офіційному зверненні до вірних, що вивішене на дошці оголошень у лаврі.

Я поцікавилась думкою мешканців про ініціативу депутатів віддати святиню одній конфесії.

– Такі речі, як Києво-Печерська лавра, Почаївська – не підлягають приватизації. Це надбання всього українського народу.

– Це не хочуть віддати, а владика розповідав, що хочуть забрати під музей. А ми хочемо, щоб наше в нас не забирали.

– Я ходжу у Почаївську лавру. Це має увійти у власність лаври, яку будували монахи. Я за те, щоб було для монахів, а не для держави. Якби не лавра, не було б ніякої роботи. Туристи сюди приїжджають.

– Я ходжу у Почаївську лавру до Бога, а не до попів. Тут затуркали, ходять, підписи збирають, а народ не розуміє, на що, а збирають на приватизацію їхніх приміщень. Вони вже все позабирали.
Святиня вражає красою і доглянутістю, але водночас і тим, що мова спілкування між ченцями російська. На території я зустріла у формах десяток чоловіків із Вінницької козацької курії, а в церковній крамниці спершу відповідають на прохання російськомовних гостей, більшість літератури, аудіо та відеоматеріалів теж російською. Богослужіння ведуться церковнослов’янською, а проповіді переважно українською мовою.

Пожертв на молитви від католиків не приймають

В Успенському соборі побачила оголошення, що не приймають пожертви і записок на молитву «від нехрещених, іновірців, розкольників, єретиків: католиків, протестантів, баптистів, п’ятдесятників та інших сектантів».

Ігумен Свято-Успенської Почаївської лаври, владика Володимир (Мороз) пояснив Радіо Свобода, що ніякої образи й нетерпимості немає.

«Як люди вони приїжджають, заходять у храм, вони моляться про себе, то нехай моляться, – каже він. – А що стосується, що не приймаються записки, то для цього є причини, не те, що нам не хочеться, а є відповідні закони, канони».

Я поцікавилась у настоятеля монастиря, чи після передачі комплексу у власність УПЦ (МП) вірні інших конфесій матимуть доступ до лаври.

«Якщо буде прийнято цей законопроект, нічого не буде мінятись у нашому монастирському буденному житті. Як воно було, так воно й далі має бути. Але ми хочемо і просимо, щоб восторжествувала історична справедливість. Те, що було конфісковано, щоб було наше», – зазначив настоятель монастиря.

Приїжджих стає більше

Проходячи вулицями Почаєва, я дізналась, що за останні 10 років чимало будинків викупили приїжджі, нові прихожани лаври.

«Практично на кожній вулиці. Корінних мало що залишилось. На моїй вулиці викупили будинки люди з Донецька, Чернігова, Молдови, Росії. П’ятдесят на п’ятдесят живе місцевих і приїжджих», – розповів корінний мешканець Почаєва на ім’я Віктор.

Депутат міськради від ВО «Свобода» Микола Замковський каже, що на сесії часто розглядають питання про надання дозволів на будівництво громадянам інших країн, а також виконком передав у власність лаври приміщення комунальної лікарні.

«На виїзді з Почаєва на Кременець, праворуч, п’ять гектарів землі біля лісу, а це землі з міського запасу, що під індивідуальне будівництво, віддали під будівництво вертолітного майданчика для Президента», – розповів депутат.

Нині у Почаївській лаврі живе понад 250 монахів. Монастир також дає роботу 400 своїм прихожанам. Нині на території комплексу зводиться новий храм.

Для Почаєва, де панує безробіття, лавра – це також унікальна можливість розвивати релігійний туризм. Але керівництво міста, яке підтримує передачу cвятині УПЦ (МП), не дає собі ради навіть із прибиранням снігу.

Почаївська Свято-Успенська лавра – одна з найбільших християнських святинь у Східній Європі. Чи не всі традиційні церкви в Україні вважають її «своєю». Як і вірні цих церков – розділені часто між собою не так вірою, як її атрибутами.

Чи можна сподіватися, що сьогодні-завтра монашество спрямує свої духовні зусилля на подолання такої розділеності? Можливо, якби такі сподівання мали добру перспективу, то щодо історії й належності лаври не виникало б стільки дискусій, проблем і запитань, скільки постало сьогодні.
  • Зображення 16x9

    Галина Терещук

    В ефірі Радіо Свобода – з 2000 року. Закінчила факультет журналістики Львівського національного університету імені Франка. Маю досвід роботи на телебаченні і в газеті.

ВИБІР ЧИТАЧІВ

XS
SM
MD
LG