Доступність посилання

15 Грудень 2017, Київ 22:43

Новостворювана мережа SalamWorld викликає занепокоєння


Експерти звертають увагу на походження цієї «соціальної мережі для мусульман» із колишніх радянських країн
Прага – Нещодавно презентована нова соціальна мережа SalamWorld (від арабського слова «мир» і англійського «світ»), заявляє про наміри об’єднати мусульман у всьому світі на платформі «халяль» (усе, що дозволено ісламом). Але чимало мусульман та відомих у світі експертів соціальних мереж висловлюють своє занепокоєння походженням цієї мережі з колишніх радянських країн.

Онлайнова соціальна мережа для мусульман всього світу? Саме так рекламує себе SalamWorld – приватна фірма, пов’язана з країнами колишнього СРСР.

Представники SalamWorld кажуть, що мережа буде запущена в режимі онлайн вже у серпні та що це не буде подібним на Facebook чи інші соціальні мережі, бо базуватиметься на головному принципі «халяль» – відповідності законам ісламу. Засновники SalamWorld обіцяють ісламський зміст його користувачам, включаючи ісламську онлайн бібліотеку, подкасти проповідей, відеоігри, створені «мусульманами для мусульман».

SalamWorld, перші офіси якого були в Москві, в Ісламському культурному центрі, і в Каїрі, нещодавно відкрив і нову штаб-квартиру в Стамбулі. Засновники нової мережі націлюються на 30 мільйонів мусульманських користувачів упродовж трьох років.

Самі мусульмани занепокоєні коренями SalamWorld із Москви

Але чимало мусульман висловлюють занепокоєння очевидним походженням нової соціальної мережі з Москви, та зв’язками керівництва SalamWorld із урядовими колами колишніх радянських республік. У світі також хотіли б знати походження 50 мільйонів доларів, витрачених на старт SalamWorld, бо це все ще є таємницею, незважаючи на загальні фрази про «приватних бізнесменів у Казахстані».

Афганець Нурі Валі, який очолює Afghan German Online, веб-сайт для афганської діаспори в усьому світі, каже, що афганці мають вроджене недовір’я до всього нібито ісламського, що пов’язане з Москвою. «Як мусульманин, як афганець, я думаю, що це – змова, яка ні в якому разі не принесе добра ісламові, – зазначає він. – Навпаки, це зашкодить ісламові. Користуючись методами, виробленими роками, вони мають на меті нашкодити ісламові, завдати удару по його репутації».

Відомий блогер з Азербайджану Аднан Гаджизада, який побував в ув’язненні за сатиру про владу в Баку, каже, що вважає створювану мережу справді за бізнес-проект. Але він зауважує, що в мережі Facebok багато мусульман висловлюють побоювання, що мережа SalamWorld «створена певними силами, які хочуть виявити активних мусульман у різних куточках світу і потім стежити за ними або ж навіть переслідувати їх».

Найбільше занепокоєння в мусульманському світі викликають особи керівників SalamWorld. Генеральний директор компанії Абдул-Вахед Ніязов також очолює Ісламський культурний центр у Москві – громадське відділення Ради муфтіїв Росії, що тісно пов’язана з Кремлем. Ніязов, татарин за національністю, 1999 року був обраний до Державної думи Росії потрапив у зв’язці з людьми з політичної сили нині вже нового президента Росії Володимира Путіна – він був членом блоку «Єдність», який по тому перетворився на партію «Єдина Росія». Ніязов активно подорожує й докладає зусиль, щоб віднайти підтримку для нової мережі в ісламському світі. Він уже здобув таку підтримку, наприклад, прем’єр-міністра Туреччини Реджепа Тайїпа Ердогана чи керівництва найбільшого мусульманського об’єднання Індонезії.

Сам Ніязов відмовився розмовляти з Радіо Свобода й переадресував усі питання речникові SalamWorld. А речник Явуз Селім Курт заявив Радіо Свобода, що нова мережа не веде мову про політику і не пов’язана ні з яким урядом. «Ми не підтримуємо жодної з партій. Ми нейтральні. Кожен може висловлюватися вільно, але SalamWorld не втягується у жодні політичні дискусії», – сказав речник. За його словами, компанія не допускатиме закликів до насильства, до тероризму чи проти прав людини.

Віце-президент нової мережі Ахмед Азімов, родом із Махачкали в Дагестані на російському Північному Кавказі, закінчив університет у Санкт-Петербурзі і працює нині в уряді міста Москви заступником голови Ради в справах національностей та координує діяльність Експертної ради Ради муфтіїв Росії.

Один із членів правління SalamWorld Ельчин Аскаров, громадянин Азербайджану, теж має урядові зв’язки в своїй країні й до минулого року був у Баку заступником голови державного комітету з роботи з релігійними організаціями. На цій посаді його роботою була боротьба з «політизацією ісламу», і він, зокрема, в офіційній пресі звинувачував Ісламську партію Азербайджану в «саботажі проти народу і держави» після того, як ця партія скритикувала президента Ільгама Алієва і протестувала проти заборони ісламських хусток у навчальних закладах. Уже на роботі в SalamWorld він нав’язував співпрацю з нинішньою владою Ірану, і тепер компанія повідомляє, що планує відкривати офіс у Тегерані.

А головний редактор ісламського вмісту сайту Ельмір Ґулієв – автор російського тлумачення Корану.

Крім того, Рада муфтіїв Росії підписала з SalamWorld меморандум про порозуміння.

Саймон Дейвіс, експерт із Лондонської школи економіки, вважає закономірними підозри щодо зв’язків керівництва SalamWorld із Кремлем.

«Я був трохи скептичний спочатку і мав інстинктивне відчуття, що це лише прикриття для фінансового інвестора, який хоче використати політичні мотиви. Але це виглядає дещо ширшим, аніж лише такі спроби. Вони, як здається, грають у хитру гру. Це інтригує. Це, безперечно, прихована політична змова. Проглядаються чіткі наміри непомітного проникнення», – каже експерт.

Засновники ж SalamWorld далі переконують, що мають суто комерційні інтереси в мусульманському світі та шукають прибутки для неназваних інвесторів на орієнтованих на мусульман веб-продуктах.

Матеріал підготували: Василь Зілгалов і Ron Synovitz
  • 16x9 Image

    Василь Зілгалов

    Із Радіо Свобода співпрацюю з 1989 року. Переїхав з Мюнхена до Праги у березні 1995 року. Народився в сталінській Україні. Троє з родини загинули від голоду у 1932-33 роках. Мати ледве уціліла в 1933-му. Батько пройшов Колиму але система все ж знищила його. Окрім батька, тоталітаризм згубив чотирьох моїх дядьків. Закінчив історичний факультет. Викладав методологію історії. Підготував дві дисертації. Чимало написав. Журналістом став з 1969 року, після вторгнення радянських військ до Праги. Опублікував роботи з історії політичної публіцистики, книги з історії українських міст, дослідження про Василя Пачовського, з історії української еміграції.

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG