Доступність посилання

13 Грудень 2017, Київ 07:42

Звичай обливання пов’язаний із очищенням


Облиті дівчата у Шевченківському гаю, Львів, 16 квітня 2012 року
Львів – Великодній понеділок називається ще світлим, обливаним понеділком. Бо за давнім звичаєм хлопці у цей день обливають дівчат водою, а ще водять гаївки. Навіть дощ у Львові не зміг зіпсувати святкову атмосферу у Шевченківському гаю, де щороку водять гаївки, танцюють автентичні танці.

Сьогодні хлопці, зустрівши дівчат у Шевченківському гаю, обливали їх водою, але за це не отримували крашанки, як це було у давнину, а лише чули галас. Юнаки розповіли Радіо Свобода:

– Я обливав брата, себе. Взагалі це обливання відповідає якомусь очищенню, щоб розважитись після посту.

– Ми не обливаємо старших, а ось дівчат по 17 років – так. Якщо дівчина у 17 років йде у Шевченківський гай сьогодні, то має знати, що її обіллють водою.

Звичай обливатись водою прийшов зі Стародавнього Риму

За стародавнім звичаєм, обливати когось або ж себе на Великдень пов’язано з весняним очищенням. Цей звичай існує у поляків і сербів, в інших європейських народів, а колись його дотримувались німці і римляни.

За етнографічним дослідженням, в Україну звичай обливатись водою з метою очищення прийшов зі Стародавнього Риму і вважався поганським. Християнські церкви забороняли вірним обливатись водою на Великдень. Так на початку XV століття навіть існувала спеціальна заборона.

Сьогодні цей звичай є нічим іншим як розвагою, яка інколи може бути небезпечною. Стала свідком, як у бічній вуличці, неподалік центру, з будинку вікна вилили добряче води. На щастя, вона не потратила на жінку, яка проходила у цей час повз будинок.
Церква у Шевченківському гаю
Церква у Шевченківському гаю

Водять гаївки у Львові діти і дорослі

А ось традиція водити гаївки на церковному подвір’ї активно відроджується в усій Галичині, зокрема її підтримують у Львові.

Львів’янка Ольга Мацієвська-Стефанко має лемківське коріння. Вона народилась у Криниці (нині територія Польщі). Жінка радіє з того, що сьогодні молодь може вільно святкувати Великдень, водити гаївки. Адже їй було чотири роки, коли родину депортували з етнічних українських земель, пережила вона і заборону релігійних традицій у радянський час.

«Я нич не пам’ятаю, як ми святкували Великдень. Але я несу лемківську пісню, галицьку, Цим я живу, це мені дає крила, це те, чого не дочекались мої батьки – незалежності. Я щаслива, що можу нести сьогодні цю культуру, що бережемо це коріння, що передаємо молодим, ми живемо духовним і це велике щастя. Нині діти вивчають у першому класі гаївки, традиція відроджується», – каже Ольга Мацієвська-Стефанко.

У Шевченківському гаю численні фольклорні колективи виконували веснянки і гаївки. Гурт автентичної музики «Коралі» традиційно навчав львів’ян і гостей міста гаївок і давніх народних пісень. Гаївки виконуються лише на Великдень, а риндзівки – тільки у світлий тиждень до провідної неділі.
  • 16x9 Image

    Галина Терещук

    В ефірі Радіо Свобода з 2000 року. Закінчила факультет журналістики Львівського національного університету імені Франка. Має досвід роботи на телебаченні і в газеті.

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG