Доступність посилання

ТОП новини
20 листопада 2019, Київ 11:08

SOS: Самоцензура і «паралельна дійсність» запанували у ЗМІ України (європейська преса)


Прага – Європейські видання звертають увагу на сигнали тривоги від українських та російських журналістів щодо згортання свободи засобів масової інформації і в Росії, і в Україні. Конференція, проведена в понеділок у Брюсселі за підтримки німецького Фонду Фрідріха Науманна, засвідчила тривожні оцінки ситуації зі ЗМІ в Україні та Росії. Тут прозвучала серйозна критика пасивності ЄС щодо підтримки свободи слова в обох країнах. Тим часом іспанська компанія Gas Natural Fenosa заперечила повідомлення з Києва про свою участь у будівництві в Одесі терміналу з переробки зрідженого газу. Газети також інформують про великі футбольні амбіції донецького олігарха Ріната Ахметова.

Брюссельське видання EurActiv.com інформує про своєрідний форум представників ЗМІ з Росії та України за участю громадськості, що відбувся у Брюсселі в понеділок за підтримки німецького Фонду Фрідріха Науманна. Учасники послали сигнали тривоги до ЄС із закликом захистити свободу преси в Росії та Україні. Вони також запропонували створити міжнародний ПЕН-Центр і «мегафорум» та вживати заходи з контролю свободи преси в цих країнах на кшталт витворення «плану дій», як це було напередодні Гельсінського процесу в Європі. Необхідність мобілізації журналістських сил із Росії та України на європейському рівні випливає, як заявили в понеділок у Брюсселі журналісти з цих країн, з різкого погіршення тут ситуації зі ЗМІ. Російські журналісти вважають, що в них вдома зі свободою слова стало ще гірше, ніж було в часи СРСР. На цій зустрічі європейські експерти розкритикували ЄС, який, на їхню думку, був недостатньо активним у підтримці свободи преси в Росії та Україні. Хоча, як прозвучало в Брюсселі, Європа зробила трохи більше для підтримки незалежних ЗМІ в Україні. Головним лейтмотивом аналізу ситуації зі ЗМІ в Україні на цьому зібранні в Брюсселі стало те, що за часів правління Президента Віктора Януковича неухильно погіршується ситуація зі свободою слова в Україні. Експерти з Центру європейських політичних досліджень дійшли висновку, що влада в Києві посилила контроль за ЗМІ та ухвалила низку законів, які сприяли самоцензурі серед українських журналістів. Напередодні парламентських виборів кілька засобів інформації змушені були припинити своє існування, а політизовані державні суди не змогли захистити журналістів від натиску з боку політиків, олігархів та злочинних елементів. Тут прозвучали наполегливі пропозиції до ЄС подати Києву чіткий сигнал про погіршення демократичних стандартів у державі. Мустафа Найєм, журналіст із київського телеканалу ТВі, у понеділок у Брюсселі на конкретних прикладах розповів про те, як згортається свобода ЗМІ в Україні. Він згадав випадок, коли журналіст «Української правди» Сергій Лещенко піддав критиці спосіб життя родини Віктора Ющенка в 2005 році, після чого син Президента був змушений вибачатися за розкішне авто й піти з активного громадського життя. Журналіст навів також приклад зниження дієвості критики у ЗМІ за правління Президента Януковича, коли розслідування Найємом та Лещенком незаконності придбання нерухомості Віктором Януковичем ігнорується більшістю ЗМІ України та політиками цієї держави. На зустрічі в Брюсселі також прозвучало, що ЗМІ в Україні стали «інструментом олігархів» у їхньому спілкуванні з владою. Всі найвпливовіші телеканали на кшталт «Першого національного» та «Інтера», які покривають 90 відсотків аудиторії держави, є в руках влади. Вісім із десяти найбільших каналів України, як розповів у Брюсселі Мустафа Найєм, виключили зі своїх передач політичні програми і припинили запрошувати відомих журналістів. Замість політичних новин ці канали, як було сказано в Брюсселі, «зосереджуються на дешевих сенсаціях, створюючи так звану «паралельну дійсність», зазначив Найєм. Хоча в інтернеті є вільні стрічки новин та правдиві відео з політичного життя України, однак, як було наголошено на цій зустрічі журналістів, лише 3-5 відсотків людей використовують інтернет для власного інформування. І це відбувається в той час, коли ЄС дуже мало робить для підтримки свободи слова в Україні й Росії, наголосили в понеділок журналісти з Росії та України на конференції в Брюсселі.

Ганебна історія з футболістом донецького «Шахтаря», бразильським нападником Адріано, який брутально порушив принцип чесної гри УЄФА під час нещодавнього матчу Ліги чемпіонів із данським чемпіоном «Норшелланом» стала предметом аналізу і приводом для оцінки футбольного проекту олігарха Ріната Ахметова з Донецька, коли, за деякими даними, він витратив понад півмільярда доларів для розвитку цього футбольного клубу. Про це детально пише швейцарська Neue Zürcher Zeitung, яка зауважує, що в основу гри цього футбольного клубу з Донецька покладено переважно все іноземне, більшість класних гравців – бразильці, тренери і радники також закордонні. Газета також пише про величезні статки олігарха Ахметова та про його дружбу з нинішнім Президентом України. Видання також зауважує, що на початках «Шахтар» належав дядькові Ахметова Ахатю Брагіну, який загадково загинув під час замаху на нього на стадіоні в Донецьку в середині 90-х. Газета також звертає увагу, що «Ахметов, довірена особа Брагіна, був на той момент далеко від місця трагічної події». З того часу Ахметов інвестує величезні суми в цей футбольний клуб, зауважує видання з Цюриха.

Агентство Reuters пише, що Україна, бажаючи показати наміри про відмову від російського газу, заявила в понеділок устами Держінвестпроекту, що створила консорціум для будівництва терміналу з переробки зрідженого газу в Одесі спільно з іспанською компанією Gas Natural Fenosa. Але тепер, як повідомляє Reuters, речники Gas Natural Fenosa категорично заперечують свою участь в будь-якій оборудці в Україні. Іспанці спростовують також слова керівника Держінвестпроекту Владислава Каськіва про нібито майже 80-відсоткову частку Gas Natural Fenosa в цьому проекті.
  • 16x9 Image

    Василь Зілгалов

    Із Радіо Свобода співпрацюю з 1989 року. Переїхав з Мюнхена до Праги у березні 1995 року. Народився в сталінській Україні. Троє з родини загинули від голоду у 1932-33 роках. Мати ледве уціліла в 1933-му. Батько пройшов Колиму але система все ж знищила його. Окрім батька, тоталітаризм згубив чотирьох моїх дядьків. Закінчив історичний факультет. Викладав методологію історії. Підготував дві дисертації. Чимало написав. Журналістом став з 1969 року, після вторгнення радянських військ до Праги. Опублікував роботи з історії політичної публіцистики, книги з історії українських міст, дослідження про Василя Пачовського, з історії української еміграції.

Дивитись коментарі (2)

В ІНШИХ ЗМІ

Загрузка...
XS
SM
MD
LG