Доступність посилання

24 Червень 2017, Київ 08:07

Прокремлівські ЗМІ активно поширювали дезінформацію про хімічну атаку в Сирії – експерти


Діти після ймовірної хімічної атаки в Хан Шейхуні, Сирія, квітень 2017 року

Упродовж останнього тижня прокремлівські ЗМІ та онлайн-медіа поширювали дезінформацію про хімічну атаку в Хан-Шейхуні. Члени робочої групи зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків представили свіжий огляд дезінформації, що стосувалася цієї трагедії, в якому не обійшлося без повідомлень і про Україну.

Експерти з робочої групи East StratCom Task Force наводять приклади дезінформації про хімічну атаку в Хан-Шейхуні. На їхню думку, ця трагедія показала, що прокремлівські джерела використовують ті ж методи дезінформації, що і у випадку попередніх трагедій: катастрофи MH17, вбивства Бориса Нємцова і напад на гуманітарний конвой в Алеппо.

«Спочатку ми спостерігаємо поширення декількох, часто суперечливих, версій подій, які сіють сум’яття і недовіру. Так, наприклад, Міністерство оборони Росії заявило, що напад стався на п’ять годин пізніше, ніж це було насправді; і сказано, що сирійська армія завдала удару по «запасах хімічної зброї терористів». Після цього цю заяву повторили багато офіційних представників Росії і багато прокремлівських джерел різними мовами», – йдеться в огляді.

Як зазначено, таке твердження спростовується численними експертами, дипломатами і свідками: а) повстанці не могли виготовити або отримати таку велику кількість зарину, необхідну для нападу такого масштабу; б) авіаналіт на склад знищив би зарин миттєво. Про це йдеться у матеріалі в The Guardian та BBC. Крім того, як стверджує CNN, військові і розвідка США перехопили повідомлення сирійських військових, які говорили про підготовку до хімічної атаки з використанням зарину.

Проте неправдиві теорії регулярно повторювалися протягом останніх двох тижнів.

Використання конспірології

Як пишуть в огляді дезінформації, інші прокремлівські джерела, які спеціалізуються на теоріях змови, почали поширювати версію, що атака була інсценуванням. Одним із перших це поширив американський Infowars, за яким швидко пішов GlobalResearch, а потім інформацію переклали й іншими мовами.

«Время покажет» – одне з найбільших російських телевізійних ток-шоу – в одному зі своїх випусків заявило, що напад був провокацією угруповання «Ісламська держава»; потім, що фотографії жертв були підроблені; і нарешті, що напад було організовано ЦРУ і Пентагоном», – йдеться далі в огляді.

ЗМІ Словаччини hlavnespravy.sk також представило різноманітні й суперечливі пояснення: газ надійшов зі складів повстанців, напад було скоєно терористами; що це була інсценізація, підготовлена організацією «Білі каски».

Члени команди звертають увагу на те, що ці теорії змови швидко розвінчувалися. Але їх повторювали і поширювали – навіть міністр закордонних справ Росії Сергій Лавров.

«Також використовувався ще один відомий метод: відвернути увагу, звинувативши когось у подібному злочині в іншому місці. Наприклад, офіційний канал Міністерства оборони Росії «Звезда» звинуватив Україну у використанні хімічної зброї. Зрозуміло, ніяких доказів наведено не було», – йдеться у матеріалі.

Демонстрації несправжні, а демонстранти це «терористи»

Політичні демонстрації проти інтересів Кремля у прокремлівських ЗМІ були представлені як події, організовані Заходом, йдеться в огляді. Одне прокремлівське джерело повідомило, що «США і європейські союзники вторглися в Україну із 10 тисячами військовослужбовців НАТО», також було зроблено висновок про те, що нещодавні протести в Білорусі були організовані західними державами, щоб «зробити те саме з Білорусією».

«Звичайно, згадки про те, що НАТО не направляло до України 10 тисяч солдатів, не було. У відповідь на російсько-український конфлікт НАТО посилило підтримку розвитку потенціалу і нарощування потенціалу в Україні. Також посла Британії в Білорусі, разом зі США і ЄС звинуватили в тому, що він стояв за протестами в країні, знов-таки без надання будь-яких доказів», – пишуть в огляді.

Російський державний телеканал вказав на те, що мирні протести проти корупції в Росії пов’язані з терактом у метро в Санкт-Петербурзі, і що це два етапи одного і того ж плану щодо нападу на наступні президентські вибори в Росії. Захід звинуватили в терористичній атаці в Санкт-Петербурзі.

«Як ми нещодавно відзначали, прокремлівські ЗМІ використовували подібну неправдиву інформацію після більшості терористичних атак у Європі, по-різному звинувачуючи західні країни або НУО (неурядові організації) в тому, що вони за ними стоять, заявляючи, що вони є інсценованими, або просто заперечуючи, що такі події мали місце», – йдеться в матеріалі.

Щотижня аналітична робоча група публікує «Огляд дезінформації», в якому відображає прокремлівську дезінформацію та веде акаунти, присвячені дезінформації, в «Твітері» (@EUvsDisinfo) і «Фейсбуці» (EUvsDisinformation). Аналітична pобоча група зі стратегічних комунікацій East Stratcom створена верховним представником ЄС Федерікою Могеріні в 2015 році у відповідь на запит глав держав усіх 28 країн-членів ЄС «здійснювати протидію кампанії дезінформації з боку Росії».

FACEBOOK КОМЕНТАРІ

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG