Доступність посилання

19 Листопад 2017, Київ 16:46
Москва – Пасха – головне церковне свято у православних. У Росії, де майже 70 відсотків сповідують саме православ’я, цей празник відзначають досить широко. За даними соціологів і культурологів, лише частина росіян свідомо підходить до святкування Великодня. Для іншої частинице свято з відповідними атрибутами. Що ж все-таки превалює?

Православну Пасху більшість росіян святкує, головним чином – приготуванням спеціальних страв. Причому цієї традиції дотримуються як віруючі, так і невіруючі.

Багато хто, наприклад із тих, хто святкував Великдень пасками і фарбованими яйцями, під час посту не накладав на себе обмежень у харчуванні. Це з’ясували соціологи Всеросійського центру вивчення громадської думки. За їхніми даними, частка росіян, які тією чи іншою мірою дотримувалися Великого посту, в порівнянні з минулим роком, зросла – із 11 до 17 відсотків.

Формальність і релігійний зміст

Соціолог і культуролог Ігор Яковенко вважає, що ритуальна складова в релігійних святах вельми істотна. Однак для певної частини населення це важлива, якщо не головна складова їхнього життя.

Російське православ’я в достатній мірі ритуалізоване, і зовнішньої формальної сторони в ньому достатньо
Ігор Яковенко
«У традиційному християнському середовищі це просто найважливіший день у році, де поряд із побутовими звичками, з самими різними ритуалами, живе релігійний зміст. У тому побутовому середовищі, для якого Великдень – це традиційне російське свято, для них це важливо, як частина річного циклу, те, що вони пам’ятають з дитинства, і без чого вони відмовляються жити. – каже науковець. – Для тих людей, хто прийшов до церкви нині, вони прийшли заради ритуалу, заради того, щоб бути схожим на всіх інших або вони шукають якийсь релігійний зміст. В цьому відношенні, сказати що переважає, або чого більше – важко. Але, загалом російське православ’я в достатній мірі ритуалізоване, і зовнішньої формальної сторони в ньому достатньо».

Данина традиції

Російські священики також не вбачають нічого поганого у тому, що їхні вірні більше віддають данину традиції, ніж релігійному переживанню свята.

Краще навіть формально дотримуватися обряду, ніж неформально пиячити
протодиякон Андрій Кураєв
«По перше, краще навіть формально дотримуватися обряду, ніж неформально пиячити. Тому, дійсно істинний містик, подвижник має моральне право засуджувати тих, хто без достатньої свідомості бере участь у тих чи інших обрядах, може звинувачувати їх у формалізмі, але людина, яка навіть до цієї формальності не дотягує і сприймає Великдень не більше як кулінарне свято, він, звичайно, не має права засуджувати тих, хто відноситься до церковних обрядів формально», – говорить професор Московської духовної академії, протодиякон Андрій Кураєв.

За даними соціологів, цього року в порівнянні з минулим стало більше тих, хто вирішив освячувати великодні страви. Також більш популярною стала традиція підносити близьким великодні подарунки. Але, дані соціологів свідчать і про те, що росіян, які вирішили до Великодня піти на всеношне богослужіння, всього 8 відсотків.

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG