Доступність посилання

17 Грудень 2017, Київ 05:22

Монастир проти мікрорайону: хто поставить крапку


Ченці намагаються повернути собі будинок у Свято-Троїцькому монастирі. Фото Олександра Калашникова, 8 серпня 2009 року

Київ – Конфлікт між мешканцями столичного мікрорайону Китаєве та священиками Свято-Троїцького монастиря триває. Як уже повідомляло Радіо Свобода, кияни звинувачують ченців у рейдерстві та нищенні архітектурних пам’яток. Тепер китаєвці оприлюднили нові документи, які доводять незаконність дій монастиря. Проте, на думку юристів, розслідування конфлікту гальмують лобісти церковників у владі. А от представники Української православної церкви Московського патріархату, до якої належить монастир, запевняють, що діють законно.

Конфлікт між ченцями Свято-Троїцького чоловічого монастиря та киянами триває восьмий рік. Непорозуміння почалися після того, як тодішній Прем’єр-міністр Анатолій Кінах надав монастиреві землю та будинки в Китаєвому у безоплатне користування.

Але в урядовій постанові не було розмежовано старі монастирські будівлі та сучасний приватний сектор. Отож і житлові будинки відійшли церкві. Зрештою, їх таки передали до комунальної власності Києва, але конфлікт на цьому не вичерпався.

Настоятель Свято-Троїцького монастиря архімандрит Прохор почав прописувати ченців у будинки місцевих жителів, розповідає мешканець мікрорайону, активіст об’єднання «Наше Китаєве» Олександр Мартинчук.

«Аномалії» в домових книгах Китаєвого

За його словами, вони мають декілька фактів, які свідчать про це. «Передовсім – будинок Олександра Калашникова, який був силоміць захоплений ченцями. Коли власник повернув собі будинок, ми побачили документи про те, що в ньому прописані чернець і черниця. Правоохоронні органи зволікають із розслідуванням цього та інших випадків. Тиск на них здійснюють депутати Київради від Партії регіонів на чолі з Петром Лебедем, він же – настоятель Києво-Печерської лаври отець Павло», – обурюється місцевий житель.

Серед документів, які надали Радіо Свобода мешканці Китаєвого, – заяви на реєстрацію ченців, візовані настоятелем монастиря отцем Прохором. Підставою для реєстрації були лише довідки з монастиря. На її основі Голосіївський паспортний стіл і зареєстрував ченців. Про те, що будинки є комунальною власністю і що нинішні мешканці проти цього, у документі не згадано.

Голосіївський райвідділ міліції скасував рішення про реєстрацію. Однак, за інформацією Олександра Мартинчука, спроби прописувати до житлових будинків ченців тривають. Тому мешканці й ініціювали перевірку всіх домових книг у паспортному столі.

У зруйнуванні церкви винна будівельна компанія, якої … немає

Незаконні дії монастиря не обмежуються спробами привласнити будинки, заявляє адвокат громади «Наше Китаєве» Олександр Данилюк. За його словами, ченці зруйнували старовинну церкву Серафима Саровського, пам’ятку архітектури державного значення, а на її місці будують нову, впритул до житлових будинків.

Підтверджує цю інформацію і член створеної на вимогу мешканців комісії з розслідування ситуації у Китаєвому, заступник Київського міського голови Михайло Голиця.

«Ми виїхали на місце і звернули увагу очільника монастиря, що будівництво має вестися з проектною документацією, з дозволом та відведенням землі. Ми доручили управлінню з благоустрою та інспекції з будівництва привести будівництво у відповідність до вимог закону. Ніхто не може зараз заборонити будувати церкви. Якщо будувати їх відповідно до закону, то не буде скарг мешканців», – каже міський урядовець. Михайло Голиця запевняє, що в порушеннях винен не так монастир, як самі будівельники.

Півроку тому на засіданні Української будівельної асоціації у присутності журналістів ішлося про те, що це будівництво веде фірма, яка належить одному з київських депутатів-регіоналів і постійно виконує замовлення Української православної церкви Московського патріархату. Сьогодні представники УБА цього факту не підтверджують.

А Михайло Голиця запевняє, що техніка, залучена на будівництві, не перебуває на балансі жодної фірми: це старі крани й вантажівки, які свого часу належали державним будівельним управлінням. Про це свідчить і акт управління Держпромгірнагляду в Києві: перевірка показала, що церкву будують приватні особи без жодних офіційних угод із замовником. Втім, монастир цей акт перевірки підписати відмовився.

Петро Лебідь: «Ченці – поки що не ангели, тож прописка їм необхідна»

А от настоятель Києво-Печерської лаври владика Павло, який відповідає за розвиток монастирів в УПЦ Московського патріархату, він же депутат Київради Петро Лебідь будівництво та реєстрацію ченців у Китаєвому вважає законними – на відміну від протестів місцевих жителів.

«Наводимо з Божою милістю та підтримкою держави там порядок. Бо було таке, що ми не могли там прописувати ченців, а місцеві, за певну кількість американських померлих президентів (ідеться про долари США), – прописували», – стверджує він.

«Там монастир ще в 17-му столітті був. Є закон, який повернув нам будівлі після тоталітарного часу, тож ченців потрібно прописувати. Ми ж не ангели поки що…» – каже настоятель.

Виселяють живих, щоб прилаштувати мертвих?

За цими фактами порушені кримінальні справи, проте їх свідомо не доводять до завершення, запевняє адвокат громади «Наше Китаєве» Олександр Данилюк.

«Центральна влада не притягує до відповідальності людей, за діями яких порушені кримінальні справи. Така ситуація щодо Китаєвого не є унікальною – і не буде, доки матимемо окрему касту служителів церкви, на яких не поширюється Кримінальний кодекс», – заявляє адвокат.

Таку ситуацію Олександр Данилюк пояснює потужним лобі УПЦ Московського патріархату, а крім того – створенням елітних цвинтарів при Свято-Троїцькому та інших монастирях довкола Києва, на яких ховають передовсім можновладців та членів їхніх родин.

В ІНШИХ ЗМІ

Loading...
XS
SM
MD
LG