Доступність посилання

ТОП новини
29 березня 2020, Київ 12:27

Бізнес на дезінформації не лише про Україну: розслідування чеських репортерів


Ілюстраційне зображення. Пікет у Празі проти «окупаційної політики Кремля», 20 серпня 2018 року.

Чеським репортерам вдалося з’ясувати, хто стоїть за одним із провідних дезінформаційних серверів країни, який з перших днів російської війни проти України поширював антиукраїнську пропаганду. Пізніше видання стало приділяти більше уваги мігрантам та біженцям, а також політичним суперникам правих та популістських партій, які йшли до влади, або ж уже зуміли її отримати. Спільне розслідування журналістів тижневика Respect та телевізійної програми Чеського телебачення Reportéři ČT тривало понад 5 років і в результаті вийшло на людину, яка зробила з дезінформації бізнес-модель.

«Коронавірус може місяцями виживати в доларах США», «Шокуюче відео висадки мігрантів в Італії, не перевірених на коронавірус», «Грецька поліція є безсила проти навали мігрантів» – такі заголовки цього тижня публікує чеський сервер «Аеронет». В мережі він представляється як «AE News (American European News) – незалежний інтернет-портал новин, підготовлений чеськими та словацькими співвітчизниками, які проживають у Нідерландах, Росії та США». Проте для того, щоб знайти, хто ж дійсно стоїть за цим виданням, журналістам було потрібно п’ять років копіткої праці та подорожей сільськими місцевостями Чехії та Словаччини.

Оператором популярного сервера, який кілька разів впливав на політичні події в Чехії своїми анонімними маніпуляціями, виявився чеський громадянин Марек Пешл. Уродженець Південної Чехії, обтяжений численними боргами, регулярно змінював адреси постійного проживання і майже не виходив зі своєї квартири, яку він тепер знімає у Словаччині, на околиці міста Тренчина.

«Сотні тисяч боргів, втеча до Словаччини, вихід із квартири лише два рази на тиждень, щоб купити їсти. Це життя «Керівника каруселі», який стоїть за дезінформаційним сервером Aeronet. Таким чином, «керівник» Марек Пешл нагадує більше невдаху і блазня, ніж когось, хто може виявити «величезну антиросійську змову масонів та ілюмінатів». Але це якось стало правилом. Вклоняюся перед Анетою Сноповою та Ондржеєм Кундрою за їхню чудову розслідувальну роботу, якій вони присвятили багато часу та енергії».

Коли журналісти нарешті застали чоловіка біля супермаркету з пластиковими торбами в руках біля його автомобіля, він відразу почав їх звинувачувати, що це вони в усьому винні.

«Якби ви чесно інформували, не було б проблем. Як ви висвітлюєте інформацію про Україну… Те, як український уряд тероризує власне населення на сході своєї країни, як уряд Чехії постачає зброю українському уряду для ліквідації власного населення», – заявив Марек Пешл.

Саме з такою інформацією «Аеронет» і почав виходити у 2014 році, коли один із провідних чеських журналістів-розслідувачів Ондржей Кундра зацікавився цим сервером. Серед тодішніх повідомлень «Аеронета» про Україну, були, наприклад, такі: «П’ята невдала хвиля мобілізації в Україні. У розпачі, військові роздаватимуть повістки навіть учасникам гей-параду!»

Ми у журналі Respect почали цікавитися питаннями дезінформації в Чехії наприкінці 2014 – початку 2015 року, через декілька місяців після російського нападу на Україну та анексії Криму
Ондржей Кундра

«Ми у журналі Respect почали цікавитися питаннями дезінформації в Чехії наприкінці 2014 – початку 2015 року, через декілька місяців після російського нападу на Україну та анексії Криму. Саме в той час у чеському медіа-просторі піднялася дезінформаційна хвиля. Частково поширювалася дезінформація проти України, а частково було помітно бажання вплинути на місцеву політичну сцену. Але нас зацікавило те, що всі ці дезінформаційні сервери просували російський порядок денний. І серед них в око впав «Аеронет», який був дуже законспірований, і було незрозуміло, хто ж за ним стоїть. Тож ми це сприйняли як професійний виклик і вирішили знайти цих людей», – розповідає у розмові з Радіо Свобода Ондржей Кундра, автор книжки «Агенти Путіна», в якій він досліджує причини активізації російських спецслужб у Чехії.

Як з’ясували дослідники, дві третини дезінформації публікуються на приблизно 22 сайтах, – крім «Аеронету» чи тAEnews, на чеському ринку працює близько 20 різних новинних серверів: Zvedavec, Parlamentni listy, Sputnik, Ze-Sveta, чиє походження непрозоре, які працюють за принципом Russia Today – чеською мовою вкидають сенсаційну інформацію, різні теорії змови.

На поширенні страху можна отримувати щомісячний дохід

Відпрацювавши українські теми під час гарячої фази війни, сервер «Аеронет» переключився на внутрішній порядок денний, і з не меншим успіхом, говорять експерти. Наприклад, на думку безпекового аналітика Йонаша Сироватки, безпідставне обвинувачення Чеської соціал-демократичної партії у спробі нелегально продати чеський літій, з яким вийшла партія прем’єр-міністра Андрея Бабіша, і яке поширював зокрема і «Аеронет», коштувала соціал-демократам багатьох голосів виборців. За підрахунками соціологів, скандал навколо літію, разом зі скликанням спеціально сесії парламенту з цього приводу за два тижні пере виборами, коштував соціал-демократам 11% голосів.

Aeronet був чітко політично визначений. У 2018 році підтримав Мілоша Земана, поширивши дезінформацію, що Джордж Сорос може спонсорувати своїх кандидатів на посаду президента
Йонаш Сироватка

«На відміну від багатьох інших платформ, що містять дезінформацію чи теорію змови, Aeronet був дуже чітко політично визначений. Наприклад, у 2017 році він підтримав SPD (партію «Свобода та пряма демократія»​ (SPD) – ред.) на парламентських виборах і розпочав справу «Літію», яка завдала шкоди Чеській соціал-демократичній партії, ČSSD. У 2018 році він підтримав Мілоша Земана, поширивши дезінформацію про те, що Джордж Сорос може спонсорувати своїх кандидатів на посаду президента, тож у нас є хтось, хто має амбіції бути політичним гравцем», – сказав Йонаш Сироватка, аналітик Празького інституту досліджень безпеки у розмові з авторами розслідування.

Сайт Aeronet був глибоко законспірований, як кажуть журналісти, «як підпілля часів німецької окупації», тож з’ясувати, хто стоїть за псевдонімом «Керівник каруселі», було непросто. Але згодом їм все ж вдалося знайти, що за низкою підставних осіб стоїть чоловік на ім’я Марек Пешл, обтяжений боргами спеціаліст з інформаційних технологій, продавець криптовалюти біт-койн, який був єдиним одержувачем грошей, надісланих читачами Aeronet за його роботу та головним творцем контенту на сервері. Щомісяця йому переказували близько 1300 євро (близько 36 тисяч гривень).

Це – людина, яка зробила з виробництва та поширення дезінформації свою бізнес-модель
Ондржей Кундра

«Гадаю, що у випадку Марека Пешла, зійшлися дві речі – його любов до теорій змов, – це видно з того, як він пристрасно і з переконанням говорив про Україну і про події в цій країні, а друга, – це людина, яка зробила з виробництва та поширення дезінформації свою бізнес-модель, тобто постійний дохід. «Аеронет» побудований на тому, що він кожного місяця звертається до своїх підписників із проханням профінансувати свою діяльність. Бо якщо вони не пошлють йому гроші, сайт перестане працювати, а ви залишитеся з класичними медіа, які вам брешуть. З якоїсь незрозумілої причини це працює і сотні його читачів посилають йому гроші через різних підставних осіб і рахунки. Тобто він зрозумів, що на поширенні страху можна отримувати щомісячний дохід», – пояснює Ондржей Кундра.

Для дослідника, який роками вивчає російські підривні мережі у Чехії, цікаво було з’ясувати, що хоча «Аеронет» і просуває проросійський порядок денний, за ним не знайшлося російського сліду – схема виявилася цілком самодостатньою на чеському ґрунті.

У випадку «Аеронету» ми з’ясували, що ті ключові люди, які за ним стоять, це все – чехи
Ондржей Кундра

«У випадку «Аеронету» ми з’ясували, що ті ключові люди, які за ним стоять, це все – чехи. Нам не зустрілася жодна інформація чи натяк на те, що за тим є якийсь російський слід. Тож у цьому конкретному випадку можна сказати, що у поширенні дезінформації та брехні у громадському просторі беруть участь мої співвітчизники. Це, однак, не виключає і того, що тут підключені російські спецслужби, які працюють на ринку дезінформації і підживлюють його. Але потрібно усвідомити, що не всією дезінформаційною кампанією керують росіяни, що і чехи роблять свій внесок», – пояснює Ондржей Кундра.

Інший спеціаліст із російської пропаганди, який вивчає її поширювачів у чеських мережах, аналітик Інституту політики та суспільства Роман Маца пояснює, що профіль Марека Пешеля якраз і відповідає тій картині, яку він спостерігає вже кілька років. Читачі різних дезінформаційних серверів часто є прихильниками так званих російських «ополченців», вони обожнюють Росію, Радянський Союз, «донецьку республіку» (угруповання «ДНР» – ред.), серед них є відставні солдати, пенсіонери, комуністи.

Як пояснив Роман Маца раніше у розмові з Радіо Свобода, такі люди люблять дивитися «виступи Путіна, фейки типу «ЄС хоче скасувати чеську літеру Ř», незрозумілі фотографії пенсіонерів в уніформах зі значками «агент Кремля», серед них зустрічаються «експерти» без постійного місця роботи і доходу. А в репортажі чеських розслідувачів Роман Маца наголошує, що як виявилось у випадку Марека Пешеля, створюють цю дезінформацію такі ж люди, які її і споживають, що однак не означає, що вони не є добрими спеціалістами у створенні дезінформаційного контенту.

  • 16x9 Image

    Марія Щур

    В ефірі Радіо Свобода, як Марія Щур, із 1995 року. Кореспондент, ведуча, автор програми «Європа на зв’язку». Випускниця КДУ за фахом іноземна філологія та Центрально-Європейського університету в Празі, економіст. Стажувалася в Reuters і Financial Times у Лондоні, Франкфурті та Брюсселі. Вела тренінги для регіональних журналістів.

FACEBOOK КОМЕНТАРІ

В ІНШИХ ЗМІ

Загрузка...

Recommended

XS
SM
MD
LG